30.3.06

Firmabloggen - et tveægget sværd

Jeg ville meget nødig være i Arla-bloggerne "Maja og Louis'" sko (www.arla.dk/weblogs/omtanker). De har skullet udtrykke sig i svære sager, såsom at Arla blev hevet i retten for at presse det lille Hirtshals mejeri ud af engroskæden Metro ved hjælp af bestikkelse.
Alene Arlas rolle i Muhammedsagen udgør jo en kommunikationsmæssig gyser. Først hørte vi varsler om fyringer som en konsekvens af islamiske forbrugeres boycot af mejerivarene. Og senest gælder det kvindebevægelsers reaktion på, at Arla "gennem 40 år i regionen" har lært at retfærdighed og tolerance går hånd i hånd med Islam.
En ting er balancegangen i, hvad "Maja og Louis" selv skriver. En anden ting er balancegangen i forhold til, hvad andre skriver på Arlas blog og på alle andre blogge verden rundt, og det er ikke så lidt.
Arla valgte to fra kommunikationsafdelingen til at føre blogpennen. Jeg tror, at det er det værst mulige valg. De vil under alle omstændigheder blive mistænkt for at ville sprede røgslør, uanset om de gør det eller ej. Oveni kommer, at de er så trænet i at udtrykke sig, at det let bliver alt for afbalanceret uformelt, når de udtrykker sig.
Hvem den rigtige Arla-blogger er? Hvem ved, men nogen i organisationen må da være kendt for at være en vidende ildsjæl, der kan sparke til enhver Arla-kritikere med respekt til følge, og som har interessante historier at fortælle.

Bloggeren som troværdig kilde
Og så til det store spørgsmål for os journalister og for erhvervslivet selv. Kan man stole på firma-bloggerne som kilder? Læs om, hvad den mest kendte af alle firmabloggere, Microsofts Robert Scoble skriver på sin blog http://scobleizer.wordpress.com/ den 30. marts under overskrifte "Are bloggers authoritative sources at big companies".

8 kommentarer:

René Crone sagde ...

Hej Dorte. Dejligt at se, at du er gået blogger-vejen. Din artikel idag i Berlingeren er interessant. Har netop præsenteret eet af de IT firmaer, som du omtaler for deres muligheder ved at hoppe på bloggerverdenen - først internt siden eksternt. Pudsigt er det så - i en IT verden, at man møder tøven? Hvorfor er det at så mange brancher ofte har svært ved at tage egen medicin - ikke mindst når fokus er så meget på innovationsmæssige budskaber - hvad så med selv lige at være det? Hvad er de egentlig nervøse for, der er intet at miste - kunder og medarbejdere snakker allerede som vanvittige via teknologien. Måske det var en god idé, at få lejlighed til at deltage i de samtaler! Måske man - som du siger kan blive klogere (lære noget, blive korrigeret) - måske man kan få mulighed for selv at kommentere respektive give svar på tiltale, hvor man måske er blevet misforstået.

Anonym sagde ...

Inspireret af din artikel i Berlingske Business og dit blogpost har jeg netop skrevet lidt på vores blog: http://www.arla.dk/weblog/findes-den-rigtige-arla.html
De stofområder, som vi repræsenterer på bloggen Omtanker er væsentlige for os som medarbejdere i Arla. Vi har selv bedt om at få lov til at blogge, og gør os umage med de historier, hvor vi gerne vil i dialog. Går det for stærkt bliver vi omgående tvunget til selvransagelse (hvilket jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidst er blevet i en skreven artikel?)
PS: Hjemmesiden http://www.arla.dk/
var sidste søndag nede pga en menneskelig fejl hos vores IT-leverandør - ikke pga overload fra brugerne :- )

Dorte Toft sagde ...

Hej Maja,
Gode råd, som du giver på jeres blog. Måtte min blog sende folk derover. Og godt at få forklaringen på, at jeres web-sted var nede. Havde bedt om en forklaring, men din Arla-medblogger, pressechef Louis Illum Honoré meldte tilbage, at jeg først ville få besked, når det stod klart.

Anonym sagde ...

René - jeg oplever ofte samme tøven, men forstår egentlig godt virksomhederne.

I udgangspunktet opleves virksomhedskommunikation jo som noget styret. Virksomhederne har en forestilling om, at de har styr på budskaberne og udsendelserne - og sågar pressen, når de kommunikerer.

Men det ændrer ikke på, at du har ret. Virksomheder kan lære meget af at åbne op - og i betragtning af, hvor amnge virksomheder der har stående i deres kommunikationspolitik at de er "åbne" er jeg også sikker på, at flere af dem vil åbne op for mere kundedialog henad vejen.

Mange virksomheder lader også til at have glemt, at medarbejderne jo også kommunikerer åbent og i dialog via e-mails (en kommunikationsform, som er meget lidt styret i de fleste virksomheder) - og at det som regel ikke giver de store problemer!

Tværtimod synes de fleste af os vel, at det er rart at få en rigtig menneske e-mail tilbage, når man skriver et spørgsmål til en virksomhed?

Anonym sagde ...

Hej Dorte
Du efterlyste danske firmaer og bloggere i din artikel. Jeg arbejder i Capgemini Danmark og blogger sammen med en kollega. Baggrunden er ikke at repræsentere firmaet (for det er vores egne meninger vi skriver), men derimod at tage faglige emner op og diskutere dem med andre interesserede uanset om de måtte være kunder, konkurrenter, venner, fjender, kommentatorer eller noget helt sjette.

Min kollega Thomas Watson skrev faktisk noget mere på UIE Brainsparks omkring dette, da de havde samme emne oppe og vende.

Vores erfaring er at vi har fået enorm respons fra vores faglige netværk. Vi skriver bl.a. om brugervenlighed, og selveste Jakob Nielsen har været inde og skrive kommentarer. Ca. 100 forskellige websteder har linket til en eller flere af vores artikler.

For os handler det dog ikke om trafik, besøgstal, name-dropping. Men i stedet om at vi gerne vil give udtryk for at vi har styr på brugervenlighed og gerne vil bidrage til debatten (og selvfølgelig til at gøre redde verdenen med brugervenlige webløsninger :)

På gensyn på www.justadwater.dk!

Per Palmkvist Knudsen sagde ...

Hej Dorte
Tak for dine gode artikler på bagsiden af Berlingske Business! Dit niveau øger IT-niveauet i samme blad med mere end 100% ;-) Men jeg synes du var lidt for hurtig på aftrækkeren: Der er mange gode eksempler på meget seriøse weblogs - også i Danmark. To gode internationale eksempler er Googles: http://googleblog.blogspot.com/og et site for innovation, som har tilegnet sig formsproget: http://www.springwise.com/. Herhjemme er der et par andre gode eksempler som Patent- og Varemærkestyrelsens weblog: http://www.dkpto.dk/weblog/ og FDIMs new media blog: http://newmediatrends.fdim.dk/
Personligt (og som direktør i Krak) er jeg sikker på, at weblogs er en del af fremtidens mediebillede. Men jeg er ikke sikker på hvordan: For hvis hvem som helst kan skrive hvad som helst - hvordan kan vi så stole på nogetsomhelst? Men måske ligger noget af svaret i et andet fænomen som wikipedia.org: Det er et verdensomspændene leksikon med mere en 1 mio artikler. Og det redigeres af: alle! Var det noget at tage den tendens op i en artikel?
/Per

Anonym sagde ...

Hej Dorte
Alle ved da at det er mig der er "den rigtige" Arla Blogger!

:-)

Jeg lever bare i kommentarerne og sørger for, at der er noget at skrive om.......

Nåhhh - du mente "den rigtige arlamedarbejder til at blogge"?
Ja - så må de ansætte mig.

mvh
Typen
Gunnar

he he.

Anonym sagde ...

Hej Dorte

Først vil jeg sige dig tillykke med din nye blog. Du hører hermed til en meget lille indspist skare - og nok er der mange journalister som ved hvad en weblog er, men hvorfor og hvordan sådan én kan bringes i anvendelse er stadigt et stort spørgsmål for det fleste. Såmænd ikke kun for journalister.

Selv har jeg blogget i hen ved 5 år på ”publicmind”, men det er første de sidste par år det rigtig er gået op for mig hvilken værdi det har for mig og hvilken værdi det kan have for virksomheder. Jeg ser det lidt på samme måde som da vi så de første hjemmesider for lidt over 10 år siden. Man skulle have én, men hvorfor var man ikke helt klar over, men henne i klubben tog det kegler.

Personligt er jeg lidt træt af at weblogs særligt er blevet italesat som en avanceret samtale med kunderne – det er så meget mere. Men det er som fokus er på hvad man kan se på overfladen og mindre på hvad der sker internt. Det er den gode gamle metafor om isbjerget…

Selv har jeg blandt andet involveret i weblog-projekter hos PostDanmard, Frømandskorpset, FL Schmidt, Danisco og e-handelsfonden – alle med et internt sigte. Derudover er jeg iværksætter af www.cph127.com som er et eksternt rettet projekt. Flere af læringspointerne herfra er i høj grad hvad moderne ledelse i dag handler om og kunne i lige så høj grad – og gør det i udpræget grad – udspille sig internt i en virksomhed…