25.1.07

Forsinket sikkerhed fra Microsoft

Orlando: Det er lidt underligt, at Microsoft stadig ikke har lanceret sin sikkerhedspakke, Windows Live OneCare, i Danmark. Microsoft Danmark kan heller ikke fortælle, hvornår den kommer – jeg har rykket. Normalt gør Microsoft jo ellers en del ud af få landetilpassede versioner af software ud samtidig med lanceringer i USA eller kort tid derefter.

Live OneCare blev lanceret i USA i sommeren 2006, og Microsoft åbnede dermed døren til kamp på et nyt territorium. Dem, der blev nervøse, er firmaer som Symantec, Trend Micro og McAfee.

I øvrigt har jeg under denne USA-tur indtil flere gange hørt den type produkter karakteriseret som hygiejneprodukter, hvilket giver mig lignelser om sæbe, shampo og tamponer. Men det gælder altså antivirus, -spam, -spyware, firewalls og meget mere. Branchen er nok mere tryg ved at tale om hygiejne end sikkerhedsproblemer:-)

Hvorfor jeg hæfter mig ved forsinkelsen? Jo. Der er jo mange pc-brugere, der ikke beskytter deres pc’er. Det viser undersøgelse på undersøgelse også herhjemme. Blandt årsagerne dertil er pris, uvidenhed og at man finder sikkerhedsområdet for kompliceret. Og selv om jeg kan synes, at det er lidt grotesk, at Microsoft ”vogter får” (vil sælge produkter der beskytter mod svagheder i egne produkter), så vil der nok være pc-brugere, som synes det er lettere lige at lade Microsoft selv stå for sikkerheden med én samlet pakke, der også er lidt billigere.

I øvrigt fortæller Microsoft Danmark mig, at der nu er lagt en sikkerhedsopdatering på nettet til håndtering af sårbarheder i Word.

Ingen kommentarer: