9.4.06

Nedtælling til M-dag - VIGTIGT

Et af de meste spændende it-projekter, jeg overhovedet har mødt, er Danske Banks integration af de to opkøbte irske banker. Integrationen, også kaldet migreringen, finder sted påskedag, altså på søndag.
For mig er det spændende ikke, at det er kulminationen på et projekt, der alene i it-relaterede omkostninger løber op på 1,2 mia. kroner, ej heller at der ligger 600 mandeårs udvikling bag, omend begge tal imponerer. Nej, for mig ligger det spændende i et muligt opgør med tesen om, at it-projekter altid overskrider tid og budget, og at brugernes altid skal igennem en skærsild af problemer indledningsvis. Tænk, hvis det viser sig muligt at leve op til planlægningen for et så enormt projekt. Hvad skal andre så kunne undskylde sig med efterfølgende :-)
Alle betingelser er også til stede. Projektet er forankret helt i top også engagementsmæssigt. Projektledelsen er professionel, og der er langt mange kræfter i både brugeruddannelse og i at sikre, at hjælpen er lige ved hånden, når de irske medarbejdere møder på arbejde anden påskedag for at ”smugtræne”, inden filialerne dagen efter åbner døren for kunderne.
Mit kig på projektet stod i avisen Ingeniøren i fredags. På nettet kan ses Computerworlds skildring.

PS: Vedr. mit indlæg om, at CSC er sat til salg, og dermed også driften af flere af de største statslige systemer i Danmark: En anonym har via kommentar gjort mig opmærksom på, at også kreditoplysningsbureauet RKI har udenlandske ejere. Jeg har selv føjet en kommentar til.

Ingen kommentarer: