23.5.06

Carly Fiorina om svære valg

Det er 15 måneder siden, at Carly Fiorina blev fyret fra posten som øverste chef for Hewlett-Packard og erstattet af NCR's Mark Hurd. I oktober kommer hendes bog, som hedder "Tough Choices" - svære valg. Hun har skrevet af to årsager. Hun vil gerne rette op på den "karikatur", som hun fremstod som i forbindelse med fyringen, og hun vil gerne fastslå, at hun har en stor aktie i, at HP nu er godt på vej frem. Desuden vil hun gerne give menigmand en indsigt i, hvad der sker i erhvervslivet - og at det er spændende.
Ifølge Business Week trak hun fulde huse på en messe for 400 forlæggere, hvor bogen blev forannonceret og et mindre afsnit offentliggjort. De store tv-stationer var på pletten, for der har altid været Star Quality over hende.
Nu er jeg ikke til biografier, omend en af de allerbedste bøger jeg har læst er en sådan (Washington Post-bossen Katherine Grahams "Personal History", der også går dybt ind i Watergate-sagen). Fiorinas vil jeg dog læse. Jeg beundrer hende - kvinden har stil og mod - måske er jeg "blændet" af stjernekvaliteten, men hvad så. De gange, jeg har snakket med hende, har hun udvist et utroligt nærvær for en topchef. Hendes efterfølger, Mark Hurd, har jeg kun interviewet en gang, og det fungerede ikke. Slet intet nærvær, men måske havde det hjulpet om jeg havde være 35 år yngre eller mand:-) . Faktisk var det interview det mest mislykkede, jeg nogensinde har haft med it-branchens topchefer.
Det kan jo så udlægges for at være forskellen på en "charmer" og en "performer", og måske er det.

1 kommentar:

Scandinavian sagde ...

Fiorina siger BW, at hun har en aktie i, at det nu atter går fremad hos HP, og hun vil gerne have credit for det. Jeg skal ikke afvise, at hun har en stor andel i det, det kender jeg ikke historien dybtgående nok til.

Til gengæld synes jeg, at det virker lidt patetisk, at forsøge at hævde sig og sine meritter på den måde. Hvor dygtig Fiorina end var/er, så fejlede hun i den fundamentale ledelsesmæssige opgave, det er at overbevise sin bestyrelse om, at kursen var den rigtige. Hun evnede simpelthen ikke, at få strategi, timing og kommunikation til at gå op i en højere enhed. Og det var i dette tilfælde fatalt,som det ofte er i en børsnoteret virksomhed.

Til gengæld lyder Fiorinas andet formål med bogen til at kunne være utrolig interessant: "...to show how people actually behave, and how a leader can act to change peoples' results."
Kan hun dokumentere dette troværdigt, bliver hendes bog virkelig interessant... og det gør jeg også glæder mig til den udkommer.