Sony har fået spalte på spalte af omtale af sin kære robothund Aibo, som også er overmåde fascinerende, men den har ikke rigtig flyttet noget. Det har verdens mest solgte robotstøvsuger, Roomba, til gengæld.
Med et salg på 1,5 mio. styk, er det ROBOTTEN, som har taget hr. og fru Amerika ved hjertet. Dens markedsandel er endnu dog kun på 1 procent, men Aibo's markedsandel har jeg slet ikke set tal for. Den er også så pissedyr, at kun manden, der har alt og lyst til at vise det, køber en sådan til sine børn eller sig selv.
Jeg skriver lidt om støvsugeren i morgendagens klumme om robotter på bagsiden af Berlingske Business, og jeg nævnte den også kort i en større artikel, som jeg havde i dag på forsiden af Politikens 3. sektion (Videnskab Debat). Men jeg mangler at fortælle, at iRobot, selskabet, der står bag Roomba, faktisk også har udgivet et værktøj, der gør det muligt for folk at udvikle deres egen robot med Roomba som fundament. At dømme efter diskussiongrupper og medier er der interesse derfor.
Mennesker, som IKKE er ansat i iRobot, har faktisk skabt et større forum på nettet, hvor disse Roomba-"hackere" udveksler viden, men der er langt mere at hente på http://roombareview.com. Her finder man nemlig også diskussion om "mandags-roombaer", der begynder at snurre rundt omkring sig selv som en hund efter sin hale, men der er desuden nogen, der angiver en løsning (har lidt med rengøring af nogle linser at gøre). Og der findes andre gode tip, samt godt råd om, hvor man finder støvsugeren billigst.
Jovist, robotten engagerer - langt mere end Nilfisk nogensinde har gjort i Nilfisklandet Danmark. Interessant i øvrigt, at det blev et IKKE-støvsugerfirma, der står bag den allermest populære støvsugerrobot.
14.5.06
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar