21.8.06

Topchefer afklapser bestyrelser

Min mandagsklumme på bagsiden af Berlingske Business handler om bestyrelser - eller rettere, om at der nok bør være et mere kritisk syn på bestyrelsers arbejde, end der er i dag. Jeg tager udgangspunkt i en artikel i Näringsliv (Svenska Dagbladet), som jeg læste i sidste uge. Den reflekterede en undersøgelse, som viste, at en del topchefer for Sveriges største virksomheder så kritisk på deres respektive bestyrelser. De vidste for lidt om branchen, og de brugte for lidt tid til strategiarbejdet. Artiklen kan ses her.

Jeg selv tilføjer, at netop hvad angår strategien, så udviser bestyrelser urovækkende lidt interesse for IT-siden. Og jeg henviser til en artikel i Harvard Business Review, der giver udtryk for det samme. Der er tale om en artikel, som kun kan ses mod betaling, men en kort introduktion til artiklen ses også på købsstedet.

Måske ser jeg for kritisk på bestyrelser, måske ikke. Tag gerne et kig på min klumme i Berlingske og giv din mening til kende her.

Ingen kommentarer: