6.8.06

Bizzen spammes - pas på

Lige for tiden udsættes denne blog for, at nogen (anonyme) lægger kommentarer på, der intet har med det pågældende indlæg at gøre. Formålet er garanteret at få folk, der læser i kommentarerne til også at klikke på den lænke, der er i indlægget, som typisk lyder "Here are some links that I believe will be interested". (sært sprog!)
Jeg har IKKE selv klikket mig ind, og jeg vil advare andre mod det. I bedste fald er det kommentarer, der skal skabe trafik på en anden blog, i værste fald er det det seneste nummer fra hackerside. Jeg har læst, at hackere i stigende omfang forsøger nu at få smugler deres ondartede kode ind på diverse pc'ere via blogkommentarer (altså klikker man på linken i kommentaren kommer man ind på en side, der vil downloade virus eller andet skidt).
Jeg sletter kommentarerne, lige så snart jeg opdager dem, men det er ikke ligetil at se, hvor der er kommet en kommentar til siden sidst. Desværre kommer der sandsynligvis flere, for jeg tror, der er sat noget i gang pr. automatik. Har lige fået tre kommentarer med to timers indbyrdes afstand.

4 kommentarer:

Bjorn Ruwald sagde ...

Nu er det et stykke tid siden jeg har kørt blogger, men jeg er ret sikker på at du kan få et plugin af en slags, der tager af den slags spam.

Alternativt vil jeg anbefale dig at skifte "motor" til WordPress (www.wordpress.com) - jeg skiftede selv for ca. et halvt års tid siden. Der kan du installere mange forskellige plugins, og i det hele taget synes jeg den er meget bedre. Den har endda en funktion så du kan importere dine gamle indlæg og kommentarer fra Blogger.

Steen AA sagde ...

Bjorns idé er en mulighed. Du kan også aktivere "comment moderation" på din blog. Det giver naturligvis lidt forsinkelse før kommentarerne bliver synlige, men jeg synes, det er en ok byttehandel for at undgå blogspam.

Dorte Toft sagde ...

Tak for de gode forslag. Spammingen fortsætter, så nu indfører jeg en kort overgang "comment moderation", som forslået af Steen. Jeg regner også med, at der inden for relativt kort tid skiftes "motor".
Dorte

Dorte Toft sagde ...

Ups. Ved nærmere eftertanke valgte jeg at sætte word verification på. Så bliver jeg ikke et forsinkende led, og i den kommende uges tid er jeg til tider langt væk fra pc'en.
Dorte