19.8.07

Kapitel 1: Telebesparelser og produktivitet

Det er rent ud sagt skammeligt, hvor meget jeg bruger på telefoni og bredbånd, men nu skal det være slut. Jeg vil bestræbe mig på at få reduceret mine udgifter med 50 procent, men er ikke helt sikker på, at det lykkes. 33 procent tror jeg dog, jeg når, og det vil faktisk svare til en årlige besparelse på mindst 10.000 kroner.

I aften fik jeg færdiggjort installationen af en telefon, som både fungere som en almindelig fastnettelefon og som en Skypetelefon. I forvejen er jeg blevet en intensiv bruger af Skype, som det også fremgår af de to tidligere indlæg her på bloggen, men nu frigør jeg mig fra altid at skulle igennem pc'en. Samtidig ender alle opkald på mit fastnetnummer på mit nye kontor (39 30 90 77) altså også i den nye telefon.

Min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen rummer mere om de overvejelser og forsøg jeg gør på at få reduceret teleudgifterne. Som jeg skriver, er klummen jo ikke beregnet for alle dem, der betaler deres telefonregning med glæde. Og den er selvfølgelig heller ikke for alle de kloge, der for længst har fundet måder at undgå rollen som malkeko for tele- og bredsbåndsleverandørerne. Men mon ikke der er andre, som gerne vil finde veje til besparelser, uden at give afkald på tjenesterne.

Mit eget forbrug er godt nok meget højt, men det skal ses i forbindelse med, at jeg jo er freelancejournalist med daglige leverancer. Derfor skal jeg jo kunne komme i kontakt med folk, skrive og gå på nettet, hvor jeg end er, hjemme, på kontoret, i sommerhuset eller et helt fjerde sted.

Men tilbage til Skype-telefonen: Opsætningen af telefonen, der er fra Philips, var faktisk relativ enkel for en ikke-nørd som jeg, selv om brugsanvisningen ind imellem vrøvler, så der ikke er overensstemmelse med, hvad manualen siger og hvad telefonen "siger".

Til telefonen hører en lille "basestation", der dels skal kobles til bredbåndet med et medfølgende Ethernetkabel og dels til de "gammeldags" telefonstik med medfølgende ledning og "hanstik". Selve telefonen minder om de almindelige trådløse (Dect), og har lige som dem en holder at stå i (til opladning).

Da jeg havde logget mig ind med mit Skype-brugernavn, dortetoft, og mit Skype-password, fik jeg straks adgang til min kontaktliste i Skype. På telefonens display kunne jeg se, at en god bekendt syd for San Francisco var online, så vi fik en lang snak til 0,00 kroner. Et efterfølgende opkald til Stockholm til en fastnettelefon var via Skype Out - en betalingstjeneste. Prisen er 0,13 kroner pr. minut. Mobilopkald koster 1,50 pr. minut, om til Skagen eller Sydamerika.

Jeg har også bestilt en anden enhed. En kombineret trådløs router med ekstra stik bagi til en almindelig telefon, hvorved denne kan bruges til endnu billigere internettelefoni, men det vender jeg tilbage til, når jeg har installeret enheden.

Til Skype-telefonen manglede jeg i øvrigt en lille "switch", som giver nogle flere Ethernetudgange. Switchen med fem porte kostede blot 99 kroner, men jeg var nu 4.892 kroner fattigere, da jeg i eftermiddags forlod Computercity.

Det indkøb fortæller jeg mere om i morgen, men det handler blandt andet om en vej til at opnå større produktivitet ved skærmen, samt en - forhåbentlig - enkel vej til regelmæssig backup.

PS: Prisen på Skypetelefonen er på knapt 1.500, men Philips har netop sat prisen kraftigt ned på en anden kombineret telefon, der dog går via Microsoft Messenger (chattjeneste). Nu ligger prisen på knap 800 kroner.

PPS: Da teleområdet er en jungle kan der være enkelte fejl i min klumme, men bloggen her er helt åben for korrektioner.

6 kommentarer:

Ole Schmitto sagde ...

Hej Dorte,
Har anvendt omtalte Phillips Skype telefon fra min gård i Sverige i knap 1 år, med succes. Jeg var meget drevet af roaming afgifter på mobil telefoni imellem DK og S, samt muligheden for at ringe gratis til andre bekendt skaber i udlandet der bruger Skype, og deres tilbud på Skypeout, samtidig ønskede jeg ikke og miste fastnet muligheder og sikkerheden, og det hele er jo samlet i denne enhed. Jeg vil også nødig ringe til den svenske alarmcentral via en Skype telefon.

Dorte Toft sagde ...

a pro pos alarmopkald, så fortalte min bekendte i det amerikanske (Silicon Valley), at vagtfirmaer tidligere har krævet, at der er fastnettelefoni i det hus, der er tilknyttet alarmtjenesten, men at man nu har frafaldet det krav. Det skyldes ifølge hende, at det i området er ved at være helt normalt, at husholdninger bruger Skype og mobiler, og opsiger fastnettelefonen.

Anonym sagde ...

Hej Dorte,
Synes ikke det fremgår af dit indlæg om du bruger Skype Pro? Hvis ikke, så er det måske værd at overveje: http://kortlink.dk/466d

trolden sagde ...

Jeg skriver ikke det for at nedgøre Skype, men for at vise, at der er alternativer, der på nogen måder er bedre og mere fleksible, og på andre måder kræver mere knowhow.

@ole schmitto
Jeg bor også på en gård i Sverige og har lige været uden fastnet telefon i en måned, så det med sikkerheden????
Medens min adsl forbindelse virkede dårligt, men den virkede, så min internet telefoni er åbenbart sikre end fastnettet ;-)

Og jeg kan skrive en afhandling om, at det er en skrøne at fastnet telefoni er mere sikkert. Det er rigtig fra før centralerne blev digitaliseret. Og det er rigtigt at telefonen virker et stykke tid efter strømmen er gået, og det skyldes at der er UPS på centralerne. Men jeg har selv nødstrøm, så for mig er der ingen forskel.

Jeg har fravalgt Skype til andet end gratis snak og bruger det som et alternativ. Det skyldes jeg kan have et dansk nummer til et abonnement på kr.7,5 om måneden (jeg havde nummeret hos musimi før jeg flyttede til Sverige) og samtaler til fastnettet har jeg til under Skypes priser. Så Skype IN/OUT er for mig uinteressant. Og da jeg har flere voip udbydere, føler jeg mig mere sikker end med Skype :-) Jeg har brugt VOIP i ca. 4 år. Og har eksperimenteret med det længe før.

Og jeg kunne aktivere min VOIP central, og ville på den måde få uanede muligheder til ringind/ud.

Jeg benytter i dag en alt i en enhed som hedder Linksys spa3102. Jeg kan modtage indgående opkald på 2 telefon nr. et svensk og et dansk og jeg kan ringe ud over 4 forskellige VOIP udbydere. Jeg kan ringe gratis med telefon udbyderes numre som er med i ENUM samarbejdet.(De gamle teleselskaber plus Cyber City er ikke med i samarbejdet)

Og angående roaming kan jeg ringe ind fra min mobil til min enhed og indtaste en kode for at få en klartone, og så ringe videre til udlandet, men til VOIP priser. Det kan man vist også på Skype i dag, eller også kommer det.

@dorte
De voip udbydere jeg bruger, kan jeg sætte op området for 112 opkald. Det vil sige, der hvor jeg bor, er det Kristianstad. Så trykker jeg 112 på min telefon, ville der ske det samme som på fastnettet.
Jeg ved godt, at det kan man ikke med Skype, men mobilen vil såvidt jeg ved virke rigtigt alt efter hvor man befinder sig.

Dorte Toft sagde ...

@ Brian. Nej jeg bruger ikke Pro - tjensten fremgår vist ikke af det danske websted. Har nu tjekket og burde nok have tegnet mig for den. Også fordi der gives rabat på et SkypeIn-nummer, som folk kan ringe til fra en almindelig telefon. Og jeg fik købt et sådant nummer (+45 36 99 21 12) før jeg fik tjekket Pro.
Ikke helt billigt, men det har jo fordele især for dem, der ringer op, f.eks. hvis jeg er ude og rejse, for det sker til dansk lokaltakst. Så gælder det bare om at være i nærheden af pc'en...:-)I øvrigt er et nummer nødvendigt, når jeg efter TDC-bindingsperioden opsiger abonnementet på fastnettelefonen. Men der er stadig tale om test, ikke endelige beslutninger.
Nul mere lige nu. Skal tilbage til artikelskriveriet.

Anonym sagde ...

Hej Dorte

Jeg læste Din artikel i Berlingske i dag, mht. nedbringelse af prisen på kommunikations midler.

Jeg har selv været gennem den samme process. Mine behov er selvfølgelig anderledesen end dine. Jeg fik reduceret mine fra kr. 12-14.000 til kr. 6-7.000.

Det som jeg måske ville se på er dit arbejdsbehov. Det lyder som om at du med fordel kunne kigge på en "hosted desktop" Citrix eller Terminal server. Det ville give dig et minimalt behov for båndbredde. En mobiltelefon med GRPS samt en PC (som er koblet sammen med mobiles forståes). Mobilen bruges som modem (GRPS) du forbinder dig til nettet via mobilen (ca. 40Kb forbindelse mener jeg) der er ikke behov for mere.
Det flytter dine behov for stor download/upload hastighed. Alt trafik vil gå fra udbyderen og til Internettet. Det eneste du flytter er billedet af din desktop, og det virker ok med mobilen. Når du har en bedre forbindelse er det selvfølgeligt bedre :-).

Mht. til billig telefoni, kan jeg se at der er mange andre som har kommet med mange fine forslag.