5.2.07

Grimme kvinder i DR’s P1

Vil et politisk parti i Danmark opstille en grim yngre kvinde til et Folketingsvalg? Det er et af mange spørgsmål, som jeg stiller til tre kvindelige politikere i programmet Kaffeklubben, der sendes på P1 i morgen, tirsdag, kl. 10.03 til 11.30, og som genudsendes kl. 20.00-21.30.

Kaffeklubben, der bestyres af Irene Manteufel, bruger en inviteret blogger til at rejse debat om tre emner. Jeg er denne uges blogger. Politikerne er cand. polit. Margrethe Vestager (R), cand. mag. Ellen Trane Nørby (V) og cand. theol. Pernille Vigsø Bagge (SF).

Jeg tager først og fremmest udgangspunkt i erhvervsforhold, men det drejes jo naturligt nok hurtigt mod politik. Om jeg slap helskindet igennem, ved jeg ikke rigtig, for jeg var jo oppe mod dygtige politikere, og de er jo om nogen smurt for stemmebåndet. De så ofte helt anderledes på sagerne end jeg - hvad stiller man for eksempel op, når en politiker siger, at hun aldrig har mødt grimme mennesker:-)

De tre emner, jeg bringer til debat, er:
* Innovation (Jeg påstår, at der er gået for meget gruppearbejde i innovation (og i alt andet) i Danmark. Enerne er sat i skammekrogen)
* Hjerneflugt (De højtuddannede, som Danmark har mest behov for, udvandrer flittigst. Og de unge gider på tredje tiår stadig ikke de naturvidenskabelige og tekniske fag).
* Og så er der de grimme kvinder. Jeg fornemmer, at det er blevet hårdere at være en grim ung kvinde i denne tidsalder.

Vedr. sidstnævnte emne. Der er jo ikke mange tabuer tilbage i Danmark, men skæbnen for grimme unge kvinder… Jo, det er tæt på. De har det ikke let i det politiske liv, på arbejdsmarkedet, på "kødmarkedet".

En stemmeslugers profil

Jeg fremlægger masser af forskningsresultater om, hvad skønheden betyder – for mænd, som for kvinder. Blandt andet fandt jeg frem til en ret så frisk, grundig svensk-finsk forskning om, hvad køn og skønhed betyder ved valg ”The Looks Of A Winner: Beauty, Gender and Electoral Succes”.

Og jo, den viser, at kønne kvinder har en større chance for at få stemmer - selv om man jo ikke må sige sådan noget højt i Danmark. I øvrigt især ved nationale valg. Den viser også, at kvindelige vælger typisk stemmer på kvindelige kandidater, og de smukkeste får flest stemmer. Hvor hjernedødt, og alligevel.

Der er jo også al den gammelkendte forskning, der fortæller, at vi alle har en tendens til at tillægge kønne mennesker større intelligens. Kønne mennesker får jo typisk også 10-15 procent mere i lønningsposen, end dem der er grimmere end gennemsnittet (alt er nævnt i den svensk-finske forskning).

I øvrigt blev jeg helt imponeret over, hvor hurtigt et emne kan drejes over i politik, og hvordan et udsagn, der ikke handler om politik, alligevel hurtigt kan drejes, så det kan bruges til et politisk angreb. Men hvad i alverden havde jeg ventet mig:-).

Fra hjerte - fra partibog
Umiddelbart opfattede jeg dog SF’eren, som den, der talte mest fra hjerte og mindst fra partibogen, men i morgen ved gennemlytningen ændrer indtrykket sig måske. Spændende kvinder var det. Udsendelsen kan i øvrigt også efterfølgende aflyttes via nettet eller downloades som podcast.

Jeg vil i morgen lægge lidt af mine oplæg på bloggen.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, det er rigtigt at det er svært at tiltrække studerende til naturvidenskab. Men når der nu jvf. min blog, ikke er plads til naturvidenskabelige folk på arbejdsmarkedet... hvorfor var det så lige at det var et problem? Jeg vil anbefale alle at læse et naturvidenskabeligt fag fordi det er spændende og sjovt og udfordrende ... men ikke fordi det betyder at der er arbejde bagefter og ikke fordi politikerne siger at man skal.

Desuden mener jeg at have hørt at det Naturvidenskabelige Fakultet er det største ved Københavns Universitet, dvs. det med flest studerende. Det kunne være interessant at se tal for hvor stor en procentdel af studerende ved videregående uddannelser der læser noget naturvidenskabeligt/teknisk. Hvis vi tæller lægerne, tandlægerne, pharmacauterne, ingeniørerne og de fag der hører ind under de naturvidenskabelige fakulteter så er det vist langt de fleste.

Dorte Toft sagde ...

Er du helt sikker på, at der ikke er plads til naturvidenskabelige folk på arbejdsmarkedet? Der er jo noget, der hedder undtagelsen, der bekræfter reglen, og selv om dine erfaringer er grumme, så rækker de måske alligevel ikke til en generalisering. Hvad ved jeg. Er der andre derude, som er i knibe?
Dorte

Anonym sagde ...

Ja, det er der. Jeg har en ven der har været arbejdsløs lige siden han blev kandidat i fysik (og det er vel efterhånden 5 år siden). Jeg kender en anden der gik arbejdsløs i årevis før hun fandt en stilling på et patentkontor. En anden bekendt, hvis forskning faldt fra hinanden da han gik gang med at chekke det hele efter leder nu med lys og lygte efter en stilling og sender ansøgninger ud i kassevis. Der er hundredevis af ansøgere hver gang et gymnasium slår en pædagogikum stilling op, også i naturvidenskaberne (jeg har hørt at der kan være op imod 500 ansøgere til en stilling). Der har ikke været ansat nye folk på universiteterne i lang tid. Hvis din vejleder ikke kender nogen der kender nogen, eller hvis du ikke er ude i en virksomhed som en del af dit speciale og kender nogen den vej, så er du ret dårligt stillet, hvis du altså vil blive i Danmark.

Men selvfølgelig er det helt korrekt at være skeptisk. Så jeg vil da gerne opfordre alle erhvervsledere der leder efter folk med en naturvidenskabelig uddannelsesbaggrund om at give lyd fra sig og protestere vildt over mit billede af situationen. Jeg ville da være meget glad hvis jeg tog fejl.

Dorte Toft sagde ...

Gad vide, om der igen er en slags rip, rap rup-effekt i spil, nemlig at den/de, der ansætter går efter en ansøger med samme teoretiske baggrund - at det synes mere sikkert. Måske kan den pågældende oppe sig til at kigge efter en lignende "retlinet" uddannelse, men er nervøs ved fag udenfor det område (uden for eget erfaringsområde).
Hvis det er sandt, så viser det jo blot endnu en gang, at DK er et overforsigtigt land.
Dorte

Anonym sagde ...

Har man ikke haft studierelevant kontakt til erhvervslivet i løbet af de fem år, man har siddet med sine studier, så er det da oplagt at man bliver valgt bagefter alle de andre, som faktisk har haft kontakterne og som har vist fighterviljen til at finde et studiejob osv.

Anonym sagde ...

Ja, selvfølgelig vil dem med relevate studiejobs nemmere få arbejde. Men hvis du går målrettet efter at blive forsker, har du ikke ret meget fritid og du har helt sikkert ikke tid til job ved siden af studierne. Det ser nemlig ikke godt ud at være nogle år mere om det. En af de ting der lægges meget vægt på er at blive færdig til tiden.

Desuden er det meget nemmere at finde et studierelevant job i nogle fag end i andre. Hvor er det lige der er studierelevante jobs i astronomi? Man kan blive en del af en forskningsgruppe som en del af sit speciale, men det er jo ikke lønnet arbejde, og det har ikke ret meget med erhvervslivet at gøre.

Anonym sagde ...

Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at høre podcasten men...

Det er interessant at tage det med smukke kontra grimme mennesker op - især fordi det kan blive en særdeles politisk ukorrekt debat (-og det er tit de sjoveste.)

I den sammenhæng synes jeg det kan være interessant at tage rollen som djævelens advokat og spørge hvorfor skulle smukke mennesker *ikke* have fordel af deres skønhed?

De fleste jeg kender kan godt lide at omgive sig med skønhed, hvad end det er i form af kunst, arkitektur, natur - og mennesker.
Ofte bruger folk en anseelig del af deres indtægter på smukke ting som designermøbler og indretning, designertøj og sko, personlig pleje, rejser til smukke byer og steder osv.
Ingen ved sine fulde fem har nogensinde ønsket at få en grim kæreste eller grimme børn ("kærlighed gør blind": det understreger jo netop dette)...

I forvejen diskriminerer vi jo på intellekt - vi foretrækker kloge og dygtige mennesker frem for dumme og uduelige, så hvorfor ikke også give point for skønhed?

I mange sammenhænge er der brug for andet end blot strengt faglige evner, f.eks. er det ofte en fordel at "være god til mennesker". Måske er folk på samme måde modtagelige overfor skønhed og derfor kan det være en reel fordel i f.eks. forhandlingssituationer, præsentation, mediehåndtering m.m.

Måske skal de grimme mennesker (jeg ved I er derude ;-) bare lære at de må arbejde lidt hårdere end de smukke - ganske ligesom de dumme må arbejde hårdere end de kloge. Sådan har det altid været, så måske er det bare "human nature".

Nå, jeg må tilbage til arbejdet - nu er jeg kommet en halv time bagud med at kompensere... ;-)

Mvh
Kenneth