25.2.07

Mails, chat og SMS slipper bæstet løs

"En misforstået mail eller chatbesked har endnu ikke startet en verdenskrig, men det kommer måske. Dels misforstås tonen i en mail hyppigt, dels er der for kort fra tanke til tast."

Sådan indleder jeg morgendagens klumme på bagsiden af Berlingske Business. Klummen, har overskriften "Bæster i løsdrift på nettet". Jeg fortsætter således:
"Internettet er en gave til enhver, der mener, at urgamle instinkter ofte vinder over både dannelse og sund fornuft. Se blot kommunikationen via nettet og på nettet. Folk, hvis sjælesuppe bobler med nid og nag, plumper så let i. Også ganske harmoniske borgerdyr falder rask væk i, når den socialt disciplinerende og krævende øje-til-øje kontakt er væk. Der er for kort fra tanke til tast.

Jo, det er emails, det gælder. Og chat. Og gruppediskussioner. Og blogindlæg. Og kommentarer til disse. Det er kommunikationen, som starter bag en tryg skærm og slutter langt væk foran en anden skærm. Mobilnettet hører faktisk med her, for SMS-muligheden sender også bæstet i løsdrift.
Citat slut. Jeg fortæller i klummen om forskning, der viser, at der er en fifty-fifty chance for at modtageren egentlig forstår den tone, man har brugt i mailen. Og altså fifty-fifty chance for at tolke tonen stik modsat. Og jeg fortæller om fyringer og andre ubehagelige beskeder, der på fej vis formidles elektronisk.

Og jo, vi har læst om problemet mange gange før, men det vil tage mange tiår, før vi har fået den nødvendige etik i disse kommunikationsformer på rygraden - hvis det nogensinde sker. Men hvad kan du og jeg selv gøre for ikke at falde i? I klummen skriver jeg følgende:

... jeg tror, der er to nogenlunde enkle tjekpunkter, der kan holde dit og mit indre bæst nogenlunde i ave: Kan dit budskab holde til, at der er 50 procents risiko for, at tonen misforstås? Og ville du give samme budskab øje til øje?

Har du andre bud på at tæmme det indre bæst?

Tilføjelse, 26. febr. kl. 12.15: Desværre er klummen, grundet tekniske problemer, stadig ikke lagt på business.dk. Men her er lidt supplerende kildemateriale: Undersøgelsen, der viser, at der er 50 procents chance for, at tonen i en email misforstås, blev foretaget af University of Chicago og New York University, og gengivet i ”Journal of Personality and Social Psychology”, men der er ikke fri adgang til artiklen. Jeg læste blandt andet om den iWired, artiklen "The Secret Cause of Flame Wars". Der har også været noget om den i "Monitor on Psychology"og en række andre steder.

PS: Der er i øvrigt netop udkommet en bog om mailkommunikation, Ifølge bogens forfattere Line Pedersen og Anette Grønning, handler bogen om "....forståelsen for og tilrettelæggelsen af den eksterne e-mail-dialog med kunder/borgere, samarbejdspartnere, leverandører mv." Her gælder det næppe bæster i løsdrift:-)

7 kommentarer:

LineP sagde ...

Glæder mig til klummelæsningen! Og har selvfølgelig en række bud på, hvorfor og hvordan det går galt og også på, hvad det er vi skal blive bedre til at 'oversætte' fra den mundtlige samtale. Men må hellere lige vente til jeg har læst klummen :-)

LineP sagde ...

Hey Dorte

God og tankevækkende klumme i Berlingske! Har du evt. et link til undersøgelsen? Tænk alligevel at procenterne er SÅ høje.

Nå, men jeg satser og skriver fortsat e-mails... :-). Og har også udformet denne kommentar som en næsten-e-mail. Bare for sjov :-).

Og da jeg ikke tør risikere, at du misforstår mig, skal du lige vide at:

- jeg læser dig løbende
- jeg vil ikke være noget bæst ;-)
- jeg regner med, at du forstår 100 % af min hensigt, som er at takke dig for omtale af min og A's bog og at supplere med nogle kommentarer og lidt uddybning
- og (nu kommer det svære) at trække dig og dine læsere på gæstevisit på min blog :-))), for jeg har været flabet nok til at skrive om emnet ovre hos mig selv, (dog med behøring kreditering) frem for udelukkende at kommentere her i dit felt. Det håber jeg, at du synes er i orden....? (http://www.blogbogstaver.dk/ordkloeveren/2007/02/50_chance_for_a.html)

De bedste hilsner fra e-Line :-)

Dorte Toft sagde ...

@linep. Jeg har nu lavet en tilføjelse til blogindlægget med lidt ekstra viden. Og selvfølgelig helt o.k. at vise over til den mere detaljerede redegørelse hos dig selv:-)
Dorte

LineP sagde ...

@Dorte - perfekt! Og tak!

Trine-Maria sagde ...

Hmmm - jeg synes egentlig sjældent at jeg er i tvivl om budskabet i de e-mails eller sms'er jeg modtager?

Så enten er de mennesker, jeg er i kontakt med meget dygtige til at kommunikere - eller også er jeg meget dygtig til at afkode budskaberne - eller også siger sådan en undersøgelse ikke ret meget - eller gælder kun for nogle mennesker?

Dorte Toft sagde ...

@Trine-Maria. Eller også er du et menneske, man aldrig har lyst til eller anledning til at klandre:-)
Jeg er overbevist om, at problemet især ses internt på en arbejdsplads. Ikke i kommunikation med kunder, for her er man så så rar så rar. Overfor leverandører? Det afhænger af, hvor afhængig man er af dem, og hvilken "status" de har hos en. Tror nok, at der hos nogle leverandører (heriblandt freelancere)løber mails ind, der aldrig burde være sendt.
Dorte

Steen Kræmer sagde ...

>> Trine Maria:
Artiklen i Wired fortæller også, at

According to recent research published in the Journal of Personality and Social Psychology, I've only a 50-50 chance of ascertaining the tone of any e-mail message. The study also shows that people think they've correctly interpreted the tone of e-mails they receive 90 percent of the time.

Den mulighed nævner Dorte slet ikke, men det kan jo være... :o)

Knus
Steen