16.8.07

Google suger livet ud af de gamle US-medier

Alle ved, at reklamekronerne i stigende grad går til internetmedierne, mens de traditionelle medier ser tab eller stagnation i annoncekronerne. Analytikeren Henry Blodget (var det ikke ham, der blev "The Star" under dotcom-boblen, men brændte sig på et eller andet?) har på Silicon Alley Insider det nærmere på, hvordan det egentlig står til sort på hvidt.

De fire største onlineselskaber, google, Yahoo, AOL og Microsofts MSN havde en vækst i annoncekronerne på i alt 1,3 milliarder kroner i 2. kvartal, svarende til 42 procent.

Reklameomsætningen hos 15 store "gamle" US-reklamemedier medier, tv, aviser, magasiner, radio og outdoor reklamer faldt med 280 millioner dollars i andet kvartal, svarende til 3 procent.

Henry Blogdet, hvis artikel er her, hævder, at de gamle medier fortsat snakker om, at fald skyldes problemer på ejendomsmarkedet, periodiske nedture etc. Han mener, at de nægter at se i øjnene, at hvad der sker, slet ikke kan forklares på traditionel vis.

Artiklen afslutter i øvrigt med en link til interessante detailtail. Lidt spøjst at se, at regnearket faktisk er baseret på Googles Spreadsheet, som er gratis at bruge, medmindre man køber sig til en særlig webbaseret firmapakke.

PS: Undskyld at jeg ikke har tid til at researche på navnet Henry Blodget, men jeg får gæster om 3 minutter, og det er den anden historie, den om annoncekronerne, der er den vigtige.

2 kommentarer:

Walker sagde ...

Et andet problem derovre er, at antikvarboghandlerne uddør.

Jeg var forbi min gamle kending, Hawthorne kvarteret i Portland, for et par uger siden. Det plejede at vrimle med antivariater der, men nu er der kun 2-3 tilbage.

Også der fik internettet skylden.

Dorte Toft sagde ...

Det blev jo også lige pludselig langt lettere at finde, hvad man ledte efter. Men vel også langt kedeligere.