19.8.07

Skype dumper i kommunikation

Telefoni-tjenesten Skype er genopstanden fra de døde og tak for det, da jeg netop er begyndt at bruge Skype intensivt i stedet for både fastnettelefon og mobiltelefon for at spare penge. Men nedbrudet, der vist varede 30 timer (Skype er overmådig nærig med detaljer, hvilket jeg vender tilbage til), satte gang i lidt funderinger.

Telefoni via internettet mellem to Skype-brugere er jo gratis, og det kom mig for eksempel til gode, da jeg forleden talte med en amerikansk erhvervsjournalist i New York i en halv time. Udgift altså 0,00 kroner, og det er enkelt at komme på.

Der er typisk 5-6 millioner Skype-brugere online på et givet tidspunkt, så der er en vis chance for at kunne udnytte gratistjenesten især for dem, der arbejdsmæssigt og privat befinder sig i en kultur, hvor Skype bare er en selvfølge.

Jeg har også intens brug af en anden gratis-tjeneste, nemlig Googles Gmail, som – da jeg oprindelig tog mailtjenesten i brug – faktisk fungerede langt bedre for mig end både Microsofts Outlook/Exchange og IBM’s Notes.

Når sådanne tjenester går ned.... Jamen, man kan jo grundlæggende set ikke tillade sig at brokke sig. Stabilitetsmæssigt har Gmail desuden været nærmest ekstrem stærk. Jeg erindrer faktisk flere nedbrud i ”rigtige” rigtige mailtjenester på mine arbejdsplads end i Gmail.

Skypenedbrudet blev allerede efter en halv dag betegnet som det værste i mange, mange år, så her har stabiliteten vist også været nogenlunde på plads.

Men selv om man ikke kan tillade sig at brokke sig, så kan man undre sig over, hvor lidt kommunikation, der kom fra Skype. Et par forkølede blogindlæg var alt, og det seneste, hvor der jubles over, at nu er problemet løst, lover en uddybdende forklaring, men først i morgen, mandag!

Nu tilbyder Skype også betalingstjenester, såsom Skype Out (til brug for opkald til ej-Skype’re, altså til fastnet, mobiler og Skypelignende tjenester), og jeg bruger den flittigt. Men at Skype heller ikke informere de betalende brugere bedre, undrer mig. De har jo mailadresser på os alle.

En af techverdenens kendteste professionelle bloggere, Om Malik, er inde på Skype nærighed med info på sin blog. Og Skypes nye ejer, det gigantiske e-auktionshus eBay, får en over snuden, lige som en af Skypestifterne og visse andre. Han skriver:
Ebay CEO Meg Whitman, Skype co-founder Niklas Zennstrom, and other Skype management made no statement, gave no assurances to their community, leaving their PR agency and the blog to keep people informed. Of course, this led to even more speculation, rumors and innuendoes.
Sure their words wouldn’t have brought the service online faster, but it would have made it clear to Skypers that eBay’s management cared. Skype President Henry Gomez has background in corporate communications, so he should know a thing or two about crisis management communications.
Ebay bought Skype for $2.6 billion indicating that it was making a bet on the future of distributed communications. Unfortunately, the senior management didn’t learn how to communicate!
Tilføjelse den 20. august. Skype forklarer nedbruddet, der lammede brugen i omkring to døgn, med et samspil af omstændigheder, hvor Microsoft spiller en hovedrolle. Nedbrudet var en følge af "Patch Tuesdag" - Microsofts udsendelse af en større patchsamling (udbedring af sårbarheder med videre). Verden over blev pc'er genstartet efter at være blevet patchet, og det igen gav opkaldt til Skype om at komme på, og så gik det galt. En svaghed, som Skype-systemet ellers har levet med, blev fatal. Her er hvad onlinetjenesten The Register skriver.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Helt enig i din kritik. Og så bliver deres forside-announcements fra det internationale site i øvrigt ikke vist på den danske forside. Så medmindre man graver dybt på sitet, kan man som dansk bruger blot sidde i den tro, at det er ens egen computer/forbindelse den er gal med.

trolden sagde ...

Jeg er også enig i din kritik, og det er netop som du beskriver farligt ved disse store samlede systemerer. Går de ned river de virkelig mange med. Skype har alle vores mailadresser, så de kunne sagtens have sendt en status mail.

Jeg benytter Skype, men også andre VOIP systemer, så jeg har altid et alternativ til Skype. Jeg benytter ikke Skype Out/In for det er alt for dyrt. Her benytter jeg http://voipbusterpro.com, men det kunne også have været http://voipstunt.com, det er vist nok samme firma der driver prisdiffentiering. Jeg bruger kun Skype til meget få, da jeg normalt taler gratis med alle venner, familie og kunder over SIP voip telefoni.

Generelt kan jeg godt lide at have mine systemer indenhus, så kan jeg kun give mig selv skylden hvis tingene ikke virker, jeg ved der er taget backup o.s.v. Så jeg bliver nok aldrig kunde/bruger af disse netprogrammer.

Jeg ville føle mig fuldstændig "lost", hvis min internet forbindelse var nede, eller serveren ude i verden var nede. Og ikke kunne lave noget af samme årsag.

Dorte Toft sagde ...

@Mikkel.
Ja, jeg måtte også ud på techmeme.com (oversigt over udvalgte aktuelle blogindlæg på tech-området) for at få en forklaring.

@trolden.
Jeg vil også i gang med alternativer til Skype, men jeg tager små skridt:-)

trolden sagde ...

Dorte!
Jeg sige ikke at du skal stoppe med at bruge Skype, men at man kan differentiere med andre produkter og bruge det billigste til situationen. Det var bare det jeg prøvede at udtrykke.
Nu er jeg måske lidt extrem, fordi jeg mener, at jeg gennem tiderne har betalt nok til teleselskaberne og derfor er det en sport for mig at gøre det så billigt som muligt. Og også det at jeg leger med telefoni, og det er jo de færrestes interesse.