22.8.07

Produktivitet: Kæmpeboost med ekstra skærm


En 20" tommer fladskærm var blandt årsagerne til, at jeg søndag eftermiddag forlod Computercity 4.892 kroner fattigere. Skærmen kostede 1.700 kroner, og jeg burde have installeret en sådan forlængst.

Jeg pakkede skærmen ud for et par timer siden, og hvilket boost for produktiviteten! Faktisk har jeg et overblik over, hvad der svarer til tre skærme, idet den nykøbte fint fungerer som to, og dertil kommer så skærmen på min bærbare.

Jeg har tidligere fortalt om, hvor irriterende og forsinkende det er hele tiden at skulle skifte mellem skærmbilleder. Fra mail, til artiklen jeg arbejder på, til kildeliste, til søgning, til researchnoterne, til bihistorien etc. etc. Tumler du også med lige lovlig mange skift, så er investeringen en overvejelse værd.

Nu har jeg placeret mailen fast på den ene halvdel af den nye skærm. Kildelisten har fået et hjørne, og lige nu har jeg også programmet for den spændende konference Emerging Technologies på M.I.T. i Boston oppe (skal/skal ikke ofre 8.000 kroner), så blogger jeg altså på min bærbare.

Allerede i februar skrev jeg her om, at to skærme var en stensikker vej til øget personlig produktivitet ved pc'en, og nu slår jeg mig i hovedet over, at jeg var for sparsommelig. Jeg var også lidt nervøs for, om det blev for bøvlet for en non-nørd - jeg kunne jo referere, at det ikke var helt ligetil.

Men var faktisk ret så ukompliceret (og hvad jeg skriver efterfølgende er for non-nørder!!!!). Når man har forbundet skærmen til pc'en, går man ind i "Kontrolpanel", klikker på "Udseende og tema", klikker derefter på "Skærm" og når frem til "Egenskaber for Skærm". Her klikker man på fanen "Indstillinger", og man ser, at der er to skærme, nummer 1 (den primære) og nummer 2. Min nye skærm har en langt højere opløsning end den bærbare, så jeg regulerede dette under "Skærmopløsning".

Musen? Den betragter de to skærme som ét samlet område, så den flytter man bare. Umiddelbart kunne jeg ikke finde ud af at få flyttet skærmbilleder over på ekstraskærmen, men skærmbilledet skal bare formindskes en smule (knappen ved siden af den røde luk-knap oppe i hjørnet), og så laver man bare en træk-og-slip. Og man laver også blot cut-and-paste mellem skærmene.

Det her bliver en kæmpeaflastning af "huskeren". Jeg fatter faktisk ikke, at det ikke er normen på alle journalistiske arbejdspladser med dobbeltskærme, for der er jo mange bolde i spil konstant. Er din arbejdsgiver for nærig, så køb én selv:-)

PS: Skærmen, jeg købte, var en LG 20" TFT L204 WT-SF, som ifølge tilbudsavisen var sat 500 kroner ned. Om det er den bedste til prisen? Aner det ikke. Manden, der hjalp mig i butikken, havde under hele mit shoppingtrip virket meget kompetent, og jeg fulgte bare hans råd. Har ikke tid/lyst til den store sammenligning.

PPS: Jeg kører Windows XP på en cirka 1 år gammel bærbar. Om det er lige så ukompliceret med ældre software/pc, ved jeg ikke.

16 kommentarer:

Karin Høgh sagde ...

Tak for dét råd, Dorte. Er til overvejelse her også. Men er det ikke vanedannende med al den plads på det virtuelle skrivebord?

Når jeg ikke har fået en stor, flot fladskærm som nummer to skyldes nok, at jeg flytter mig så meget rundt og sidder alle mulige og umulige steder med min bærbare og ikke kun ved skrivebordet. Og det er altså ikke så smart med sådan en skærm under armen. ;-)

Anonym sagde ...

Ja, to skærme er helt sikkert et hit - jeg sidder med 2 x 19" skærme på arbejdet, og det øger min produktivitet ret meget.
Det giver meget bedre overblik og kan varmt anbefales.
Jeg vil dog advare imod at have Outlook åben hele tiden - det giver konstant afbrydelser i ens arbejdsflow.

Dorte Toft sagde ...

@ Karin. Jo, vanedannende bliver det nok, men da jeg tilbringer vel 60-70 pct. af min arbejdstid ved skrivebordet skal arbejdsforholdene der være optimale.

@ Rasmus. Ja, det med at have mailen åben... det er jo ikke ligefrem produktivitetsfremmende. Indimellem går jeg helt off line, men det er svært. Har ikke selvdisciplin nok:-)

Anonym sagde ...

Ja, det er fantastisk med 2 skærme. Jeg praktiserede også en ekstra fladskærm sammen med min laptop i et års tid inden jeg endte med at købe en stationær og 2 x 23" skærme til skrivebordet.

Det er fantastisk med den ekstra plads (og endnu mere fantastisk med 2 identiske skærme). Man vænner sig lynhurtigt til at kunne have rss-reader, mail, chat, iTunes og 2-3 dokumenter/browservinduer åbne samtidigt - og fuldt synligt. Det giver overblik og effektiviserer virkelig tekstredigering. Det giver også et boost i arbejdsglæden.

Anonym sagde ...

Du kunne også løse problemet ved at bruge en Mac, der netop har en effektiv løsning med funktionen "Expose", hvor du med et enkelt tastetryk jonglerer mellem alle åbne vinduer. Se fx beskrivelsen her: http://www.apple.com/macosx/features/expose/

Det er virkelig en stor fornøjelse at arbejde på et så velfungerende operativsystem.

Dorte Toft sagde ...

@adam. Som jeg ser det, kan det være en lidt smidigere måde at skifte på (har aldrig prøvet det), men det her handler om overblik og korttidshukommelse.

Der er jo også en årsag til, at vi aldrig fik det papirløse kontor. Skal du sammenholde noget på en 4-5 ark, så gøres det langt bedre ved at printe disse ark og kigge på dem, fremfor ved at skifte skærmbillede mellem de enkelte sider. Sådan er min hjerne i hvert fald indrettet:-)

Anonym sagde ...

Hej Dorte - og tak for tippet. Har tit overvejet to skærme, men min lille Thinkpad understøtter ikke umiddelbart to eksterne skærme. Havde ikke tænkt over, at jeg selvfølgelig bare kunne bruge den bærbares egen skærm som skærm #2.

Min Thinkpad har dog kun en 12" skærm, så der er stor forskel på de to skærme, og det virker lidt underligt. Jeg vil lige prøve det nye setup i et par dage for at se, hvordan det fungerer i praksis. Det er også mærkeligt pludseligt at skulle dreje hovedet i stedet for musen, da det er en meget indgroet vane.

Dorte Toft sagde ...

OBS OBS. Nu andendagen. Har et problem. Hvis jeg starter min bærbare med den ekstra skærm plugget ind, ERSTATTER den skærmen på den bærbare (den bærbares skærm går i sort).

Det synes at fungere rigtigt, hvis jeg først starter pc'en og siden plugger den ekstra skærm ind.

Og så har "trolden", der ofte bidrager her på bloggen skrevet til mig, at jeg må IKKE tage skærmstikket ud af en kørende pc, for så risikerer jeg at brænde porten.

Anonym sagde ...

@dorte
Er det ikke bare fordi du skal taste "Fn+F8" eller noget tilsvarende? Bærbare plejer jo at have 3 forskellige modes den kan sende data ud til skærmen på:

1. Kun på egen skærm
2. Kun på ekstern skærm
3. Begge dele

Det toggler man jo så på, men det varierer nok fra laptop til laptop hvordan.

Det kan også være noget software indstilling, men det kommer du jo nok selv til at rode med :)

Det med at skærmporten kan brænde af, det er nok teoretisk muligt, men det er aldrig lykkedes mig at lave ulykker selvom jeg tit og ofte har fjernet og tilsluttet skærme til tændte PC'er (slukker dog altid skærmen).
Enten er jeg meget heldig, eller også er risikoen meget lille (mere sandsynligt).

mvh
Rasmus

trolden sagde ...

@Rasmus
Du har ret, at det går godt for det meste. Men du bliver pokkers ærgerlig på dig selv, når det sker.

Generelt sætter enheder til/fra, uden en af delene er "rigtigt" slukket (mange skærme går kun i standby). Om jeg er overforsigtig, ved jeg ikke, jeg har bare set så mange brændte porte i mit PC-liv. Både printer og skærm porte. Det kan være teknikken er blevet bedre, det kan jeg ikke svare på.

Det gælder ikke USB/PMCIA m.fl., som er beregnet til skifte "on the fly".

Anonym sagde ...

Kender det kun alt for godt!

For ca. 6 måneder siden døde min medbragte skærm på arbejdet. Sådan en nydelig fladskærm med 1600x1200.

Desværre var den medbragt fra et tidligere sted, og politiken det nye er åbenbart ensretning. Ergo har alle bare at klemme sig ind på 19" og 1280x1024. Basta!

Temmelig klemt, skal jeg hilse at sige, når nogle af mine benyttede programmer kræver den høje opløsning, hvis man da ikke hele tiden skal skrolle hid og did.

Unknown sagde ...

Det er rigtig nok, det giver et kæmpe boost i produktiviteten med en større skærm.
Jeg faldt over en undersøgelse af selv samme fænomen, og skrev et indlæg om det på min firmablog. Den er godt nok myndet på arkitekter, men mon ikke andre kan nikke genkendende til problematikkerne.

indlægget kan ses her
og der kan også findes en link til rapporten fra førnævnte undersøgelse

Unknown sagde ...

Jeg har haft stor glæde af at have 2 skærme (læs laptop + ektern). Jeg har mit outlook åbent på laptopen og mine arbejdsdokumenter åbent på den ekterne skærm. Outlook har jeg også sat til at vise kalender funktionen med "Taskpad" som det første. Det giver overblik over alle mine opgaver og min kalender. Det er rigtigt produktivt, fordi jeg på denne måde ikke bliver forstyrret af alle mine emails.

Emails checker jeg iøvrigt kun 2 gange om dagen!

Mark

Dorte Toft sagde ...

jeg har desværre aldrig fået lært mig din email-disciplin. Min undskyldning er, at en journalist jo skal være først med det nye, men den holder sgutte helt.

Unknown sagde ...

Hej Dorte,
Det har ikke så meget med disciplin at gøre, men er mere et spørgsmål om at have et system man stoler på...og det har jeg!

Jeg forstår dog godt, hvad du mener. Jeg har også været email slave, men den tid er slut. Nu er jeg produktiv.

Hvis det kan hjælpe dig eller andre af dine læsere, så er der her nogle få sandheder som man bør have i tankerne, hvis man vil være produktiv:

1) Indbakken er ikke en to-do liste

2) Indbakken er ikke en reference mappe

3)Hvis man checker mails istedet for at bearbejde dem, så er man ikke produktiv.

4) Brug din energi på de vigtige opgaver ikke på haste opgaverne.

5)Hvis du ikke har et system bliver email en tidsrøver, og den flytter dit fokus fra at få dine opgave gjort.

Mark

PS: Jeg giver dig meget gerne et par tips, hvis du mangler tid i din hverdag.

Dorte Toft sagde ...

Tak. Jeg tager måske mod tilbudet en dag:-)

PS: Denne blog er nu kun en kopi, som sjældent opdateres. Bizzen er kopieret over på Berlingskes blog-platform og findes nu på:

bizzen.blogs.business.dk

Så please.. en anden gang, kommentarer der, tak:-)