4.6.07

8 tegn på at du er en onlinejunkie

Hvor lang tid kan du holde dig væk fra internettet? En hel weekend? En 14-dages ferie? Eller klarer du maksimum en halv dag?

Jeg skriver lidt om dette emne i klummen på bagsiden af Berlingske Business i dag under overskriften "Pas på ægteskab og onlinejunkier". Mit fokus på, at man kan blive afhængig af nettet, hænger sammen med, at jeg lige har skrevet en del om brug af it på farten (via bærbar pc, en moderne mobil eller en lommepc). Nogle af de mennesker, jeg talte med, sagde, at en af de store udfordringer ved at kunne komme på hvor og hvornår man end ville var at lade være.

Og ja. Jeg tjekker mails, blogs og nyheder alt for ofte! Og jeg er langt fra ene. Her lidt fra en amerikanske undersøgelse, citeret af BBC.
More than one in eight adults in the US show signs of being addicted to the internet, a study has shown. "Addicts" showed signs of compulsive internet use, habitually checking e-mail, websites and chat rooms.

More than 8% of the 2,513 respondents to the Stanford University phone survey said they hid their use from partners.
Af resultatet fremgik også: At næsten 14 procent af de adspurgte fandt det vanskeligt at holde sig væk fra internettet i flere dage. At næsten 6 pct. fandt, at deres netbrug påvirkede deres relationer med andre mennesker.

Og næsten 8 procent sagde, at de gik online som en flugt fra problemer i den virkelige verden!

Der findes selvfølgelig masser af lister over symptomer, der kan tyde på afhængighed af nettet. En oversigt over mange af dem fandt jeg i en artikel, der har været i "International Journal of Applied Psychoanalytic Studies". Den mest overskuelige liste, er skrevet af forfatteren, psykologen John Suler, Ph.D., selv:

* Are you neglecting important things in your life because of this behavior?
* Is this behavior disrupting your relationships with important people in your life?
* Do important people in your life get annoyed or disappointed with you about this behavior?
* Do you get defensive or irritable when people criticize this behavior?
* Do you ever feel guilty or anxious about what you are doing?
* Have you ever found yourself being secretive about or trying to "cover up" this behavior?
* Have you ever tried to cut down, but were unable to?
* If you were honest with yourself, do you feel there is another hidden need that drives this behavior?

Og der er også en liste i kategorien, den, der kun tager spøg for spøg.... Og den indledes sådan:
1. You wake up at 3 a.m. to go to the bathroom and stop to check your e-mail on the way back to bed.

I min klumme sammenligner jeg i øvrigt trangen til at gå ind i nettet, når middagen er overstået og børnene puttet, med en stund i gamle dages herreværelse, hvor der ikke fandtes krav om psykologisk nærvær. Gemalen spurgte mig godt nok om, hvor jeg var vokset op, siden jeg nævnte et herreværelse:-)

Men har du en onlinejunkie i huset eller er du selv én? Og hvad synes du er den bedste kur?

Ingen kommentarer: