24.6.07

Emails på vej mod brevets skæbne

Bruger I kun email i jeres virksomhed, eller chat og email afhængig af, hvad der skal udveksles? Jeg fornemmer, at emailen stadig er kongen i dansk erhvervsliv, og at chatten - de øjeblikkelige beskeder - kun kører mellem få og måske tilmed via en "fremmed" chattjeneste.

Min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen, mandag, tager et nærmere kig på mail kontra chat. Overskiften lyder "5 gode grunde til at mails trues".

Jeg nævner blandt andet, at chatteknologi er for de unge, hvad mails er for os andre. Og jeg nævner, at med chat går man typisk tilbage til dialogen mellem to personer, hvor mails jo ofte CC'es til mange andre - om det så er CYA (cover your ass) eller pral er jo ligegyldigt.

Jeg stiller også spørgsmålet, om chat måske kan være en vej frem (eller tilbage) til hurtige beslutninger, fordi det er øjeblikkelig kommunikation, og fordi det ligger i kulturen, at man netop ikke CC'er alverden, som så kan blande sig. Måske tager jeg det et skridt for vidt, men hvem ved?

I klummen nævner jeg i øvrigt også, at rådgivningsfirmaet Gartner, der nærmest har orakelstatus i visse it-kredse, siger, at instant messaging-teknologien vil være de facto standard for telefon, video og tekst chat ved udgangen af 2011.

I klummen kommer jeg desuden ind på det dokumentkaos, der hersker visse steder, fordi det er så let lige at sende bilag rundt. Men har man seneste version? Eller kom man til at slette den, fordi "Mailboksen har overskredet sin max-størrelse"? Data skal ud og ligge i et "rum" på nettet i stedet for at føjte rundt. Synes jeg altså:-)

PS: A pro pos mail. To interessante historier om mails/elektronisk infrastruktur set i relation til krig. New York Times har en god gennemgang af, hvorledes det at få sænket en lands elektroniske infrastruktur, nu hører til i krigsplanerne. Her kommer man blandt andet ind på det angreb, der for nylig blev rettet mod Estland, samt Kinas opbygning af en slags cyberhær. Og så har Ars Technica en artikel om, hvorledes det amerikanske forsvarsministerium er blevet udsat for et hackerangreb, der har omfattet adgang til 1.500 Pentagon-medarbejderes emails.

10 kommentarer:

Lisa Risager sagde ...

Jeg bruger chat (skype) arbejdsmæssigt. Selvfølgelig ikke så anvendeligt til CMA (cover my ass) men fint i stedet for telefonsamtaler med den bonus at url, beløb, kontonumre, koder m.m. kan kopieres. Chat dækker et behov, ikke kun for small talk og tidsfordriv. Emails bruges primært til massekommunikation eller dokumentation.

Anonym sagde ...

Jeg er selv 25, og jeg kan allerede se at mails så småt er ved at være fuldstændig yt blandt mine jævnaldrende lige så snart det gælder en eller anden form for to-vejs kommunikation. Så mødes man på Messenger. Det jeg så måske mangler er at man integrerer noget tilsvarende til Google Groups med Messenger, sådan at man samtidig kan "udgive" det man arbejder med. Det ville være effektivt.

E-mail er godt til positiv en-vejs kommunikation, men hvis det er noget der skal diskuteres så er det alt for tidskrævende med E-mail, og der er alt for mange misforståelser, hvis f.eks. indholdet er af negativ karakter.

trolden sagde ...

Nu er jeg IT-mand og tæt ved de 60år. Jeg har brugt instant message, lige side i starten af 90'erne. Jeg har kunder, venner og kollegaer i min liste. Jeg bruger det meget. Og det er meget hurtigere at bruge end mail, og man får et hurtigt svar.
Mail bruger jeg til noget helt andet, når ting skal uddybes mere, så de har for mig helt forskellige formål. Chat/Instant Message er for mig stedfortræder for en telefonbesked - samtale og meget hurtigere.

Nu er jeg ikke altid enig med Gartner Group, men i dette tilfælde tror jeg det har ret. Jeg tror også at vores fremtidige bordtelefoner og mobiler netop kommer til at omhandle hele dette område.

Anonym sagde ...

@Mads: Ang. Google Groups, så læste jeg forleden dag at der nu er gruppechat i Google Chat - mon ikke det kan kombineres med Groups på en eller anden måde?

Ikke at jeg aner noget om det... Det lød bare smart da jeg læste det (netop fordi det ville være ideelt at kunne dele hvad man havde i sine Groups og Docs).

Late78 sagde ...

Sidder på kontor hos et større IT-selskab og der er det uden tvivl mest chat der bruges til hurtig kommunikation. Telefonerne er også stadig glødende 24 timer i døgnet dog. Mail er noget der bruges, hvis det er udenfor den almene kontortid - eller hvis vedhæftelse af en fil er et must.
Men mailen var vel allerede ved at dø da ICQ gjorde det muligt at sende offline beskeder i chat.

Anonym sagde ...

Det handler vel også, hvilken form for firmapolitik, man har? Jeg kender adskillige for hvem det absolut ikke er naturligt overhovedet at åbne email-bakken, og for hvem det kommer som et chok, at nogen rent faktisk kan finde på at sende dem en email.

Samtale er altid det, man kommer længst med, og så er det er spørgsmål om, hvilken form for teknologi, der faciliterer samtalen bedst. Her er email ualmindelig svag, mens IM/chat er anderledes stærk. Jeg vil dog ikke, som Gartner, lægge hovedet på blokken og hævde, at det er den foretrukne kommunikationsform i 2011. Jeg tror på, vi er blevet meget smartere inden da.

Anonym sagde ...

Jeg ser ikke instant messaging og e-mail som hinandens modsætninger, idet de komplementerer hinanden i det daglige arbejde. Hvis man i sit arbejde jævnligt tager kontakt til nye interessenter, så er der jo et praktisk problem i at anvende IM, idet man ikke kender vedkommendes chatnavn, om end det selvfølgelig oftere og oftere fremgår af autosignatur og visitkort. I en stor organsation, hvor jeg arbejder, er e-mail et 100 % nødvendigt medie, idet man ellers ikke fx i forbindelse med projektarbejde kan nå ud til alle relevante personer - CYA eller ej.

Mvh. Lars

Dorte Toft sagde ...

Rart med alle de tilbagemeldinger fra det virkelige liv. Hæftede mig især ved, at "mails er for langsom til diskusion", og "mail bruges kun uden for kontortid". Der blevet ringet op af TV2 Radio, der ud fra Berlingske klummen gerne vil høre lidt mere. Programmet hedder God tur hjem, og jeg skal vist på pr. tlf. omkring kl. 17.35.
Kom selv til at tænke på noget andet. Emails erstattede godt nok snailmails, men egentlig langt, langt mere, nemlig også den "hurtige" snak kolleger imellem - både i kontorlandskaber (støj) og på tværs af lande. Men dermed blev "snakken" lidt efter brevets præmisser, hvor vi med chat er tilbage ved det hurtige.
Holder den tanke mon?

Anonym sagde ...

Hvis Jeg skal samtale med nogen bruger jeg telefonen. Hvis jeg vil give nogen en besked sender jeg en mail. Jeg har alt for stor respekt for andres tid til at forvente at de smider hvad de har i hænderne og svarer på min instant message.

trolden sagde ...

sidste: @anonym
Jeg har lidt på fornemmelsen at du aldrig har brugt IM, for jeg syntes netop det direkte modsatte er tilfældet. Hvis du ringer til folk forstyrre du dem rigtigt.
Det er nu sådan at man kan sætte status op på sin IM, og vil man ikke forstyrres, så sætter man det op. Og det respekterer min familie, venner og kunder. Og det samme gør jeg.

Jeg ringer heller ikke til folk, hvor jeg kan se på deres IM, at de ikke vil forstyrres.

Jeg har brugt IM meget hvor man arbejder på samme projekt, men på forskellig lokation. Det er et drøn godt værktøj.