22.6.07

Hvad TDC og de andre ikke fortæller

Er du i en dansk virksomhed, som har kunder i udlandet, men ingen datterselskaber? Og skal kunder ringe i dyre domme til Danmark for at få support, bestille varer eller klage? Så er her måske en løsning, som kan gøre dine kunder gladere for dig, og få din virksomhed til at se lidt mere lokal ud i de lande, hvor du har kunder.

Den meget telekyndige "Trolden", der er en af min blogs faste læsere og flittige bidragsydere, har et godt råd til denne type virsomhed. Tag et kig på Voiptel.net.

Det handler om telefoni, der går via internettet(Voice over IP), og det er der jo intet nyt i. Men Voiptel kan oprette et telefonnummer (DID = Direct Inward Dialing) for dig i 42 forskellige lande. Også, hvis ønsket er et modtager-betaler-nummer, som 800-numrene i USA.

Når kunden ringer til det "lokale" nummer, sikrer Voiptel viderestilling via internettet direkte tilbage til dit omstillingsbord. (PBX).

Kunden sparer og bliver glad. Din virksomhed får et image af, at den er mere international. Udgifterne for din virksomhed? Ups. Det har jeg ikke nået at få styr på, men det koster næppe en herregård, og jeg synes at ideen lyder rigtig god (og håber at have beskrevet konceptet korrekt:-))

Troldens mail til mig slutter således: "Fortæl mig, hvilket telefonselskab i Danmark der vil fortælle, at man kan få et telefonnummer i andre lande, så de, der ringer på ens PBX(central), ringer til eget lands lokale takst."

Er der nogen, der gør det?

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Skype kan faktisk det samme

trolden sagde ...

Det er rigtigt at Skype kan det samme, pånær det med 800 numrene. Og det er i dag muligt, at få Skype gateways til en PBX. Om det er VOIP- eller PSTN central.

Skype at det er proprietær teknologi, og derfor kan man, efter min mening, ikke bruge det i større VOIP telefonsystemer. Man er helt styret af Skypes vilje og prispolitik. I øjeblikket er deres priser til fastnettet forholdsvis billige, men hvor længe er den det? Har du valgt dem er der ingen konkurrence i dag.

Og har på min PBX et 1 Svensk, 3 Danske telefon nr. Men jeg har 3 ITSP(Internet Telephone Service Providers) til fastnettet, og dem kan jeg skifte til den, der nu på tidspunktet har de rigtige priser. I øjeblikket bruger jeg til at ringe ud en Svensk, Dansk og en Belgisk. Den Belgiske som hedder http://voipbusterpro.com, hvor man kan læse deres betingelser. Nå ja så har jeg også FWD(Free World Dail) som jeg bruger til venner og kunder og familie, det er ligesom Skype helt gratis. Jeg bruger FWD fordi den var der længe før Skype, og VOIP er jo meget ældre end Skype.

Jeg taler langt mest gratis. Det skyldes at jeg har fået flyttet familie, venner og kunder over på VOIP. For at sætte det lidt i relief så havde jeg en udgift på telefoni i sidste måned på d.kr. 112,- inkl abonnementer. Jeg havde samtaler mellem Danmark og Sverige og flere samtaler til USA og Malaysia. Jeg kunne godt købe flat rate hos en udbyder, men det kan slet ikke betale sig for mig. Jeg når aldrig de beløb en flat rate linie koster.

Mange danske ITSP har gratis telefoni mellem abonnenter i samme selskab og gratis peering til andre ITSP'er i verden. Det har man ikke hos alle selskaber og det skal man være opmærksom på.

Man kan så mange ting med VOIP central, som man ikke kan med Skype, og som man sikkert aldrig vil komme til at kunne. Og når og hvis Skype kommer med noget til erhvervslivet, så vil det stadigvæk være på deres betingelser. Hvor jeg kan designe min PBX, med det vælg af muligheder en moderne PBX nu har. Listen her er meget lang. Her er nogen få eksempler, så som Voice Attendent(Automatisk telefondame/mand), Voicemail(telefonsvare), kø, omstilling, viderestilling og grupper og meget, meget mere.

Og det jeg syntes er aller vigtigst, nemlig at man kan skifte ITSP, lige så hurtigt som man skifter skjorte. Og det giver konkurrence.

Ved at vælge gamle teleselskaber og nogen af de nye, er man bundet på nøjagtig samme måde, som ved kobbernettet. For nogen er det godt nok, for de har ikke brug for faciliteterne, som jeg har der beboelse i Danmark og i Sverige. Og når jeg bruger VOIP er der ikke noget der hedder roaming, jeg kunne i princippet befinde mig i Sydafrika og have samme muligheder, som jeg nu har i Danmark - Sverige

Jeg vil på ingen måde nedgøre Skype og de har gjort det godt. Og Skype har bestemt sin berettigelse. Skype er så let at sætte op, at næsten enhver kan finde ud af det. Jeg bruger også Skype til dem, jeg endnu ikke har fået overbevist om mine løsningers fortræffelighed :-)

Mange har desværre svært ved at se mulighederne ved VOIP, og en ting er helt sikkert fagpressen, teleselskaberne og teleanalytikerne er ikke interesseret i at fortælle hvor billigt det kan gøres. Man saver jo ikke den gren over man selv sidder på ;-)

Et meget godt sted til at blive klog af er http://www.voip-user.dk. Det er et forum for interesserede i VOIP.

Dorte Toft sagde ...

Via email har jeg fået følgende indsigelse:
"rent faktisk aå har TDC den løsning og du kan læse om den her: http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_tel_es_nr_80 det er en løsning som blev lanceret for over 14 år siden….

trolden sagde ...

Jeg ved godt man har kunnet få udenlands numre incl. 80 - 800 numre i masser af år.

Men det er åbenbart ikke gået op for folk der læser Dortes blog, at det drejer sig om Internet telefoni(VOIP). Og her har en helt anden betydning.

For det første findes der flere udbydere end den nævnte i bloggen.

For det andet kan du vælge hvilken som helst udbyder i verden til at ringe ud over (outbound), og det er her det bliver interessant.

Og for det tredje kan man lave dette her som privat person hvis man vil.

De svar der har været her er lidt som at sammenligne æbler med pære!

Den første der skriver bemærkning siger det kan Skype også, men Skype kan ikke ringe kan ikke ringe ud over andet end Skype. Man kan lave det med en Skype-in gateway til en voip central.

Den næste skriver en mail til Dorte med et link til TDC om 80-800 numre. Men det ikke en "VOIP" løsning, du kan ikke frit vælge din "outbound" leverandør. Og vedkommende har åbenbart heller ikke forstået forskellen, mellem en VOIP løsning og en TDC løsning. Selvfølgelig ville TDC ikke henvise til en ekstern DID udbyder.

Men det er åbenbart svært for folk at abstrahere fra gammeldags telefoni og VOIP. Den helt store forskel er, at du frit valg kontra du er bundet af et telefonselskab.
Man kan vælge og sammensættet sit telefonsystem efter formål og behov. Gammeldags telefoni kan du vælge efter hvad dit teleselskab har på hylderne, og til deres priser. Er du ikke tilfreds kan du vælge et andet og deres udbud. Men med internet telefon kan du vælge og sammensætte efter dit behov og mixe mellem udbydere. Og du kan skifte fra en ene udbyder til den anden på få minutter.

Jeg har også svært at forklare mine kunder det, men når de får deres telefon regninger, går det først op for dem.

Så sent som i dag ringede en af min gode venner til mig helt "gratis" i høj kvalitet. Han sagde hvorfor alle ikke gør som vi. Og jeg sagde til ham, at jeg ikke give ham et fornuftigt svar. Jeg kan kun tro at det har noget med tradition - noget med udbredelse af viden at gøre. Eller også nogen der har meget store reklame budgetter og reklamens magt er som sagt stor.
(For at komme nogen i forkøbet. Jeg ved godt det kan man også gøre med Skype,MSN m.fl., men jeg kan lave så mange ting de løsninger ikke kan)

Hertil skal lige bemærkes at jeg bor i det nordlige Skåne og han bor i Farum.

Min indstillig til telefoni er, at den kloge hele tiden snyder den mindre kloge. Og så længe den kloge kan holde den mindre kloge i uvidenhed, jo længere kan man tage penge for noget der kunne leveres gratis.