10.6.07

Forudsætning for at få fremtidens gode job?

Omkring 49.000 danskere har foreløbigt valgt at lægge deres profil på netværktjenesten Linkedin.com, og der kommer hver måned mængder af nye danskere til.

Profilen rummer kompetencer, titel, et CV med både teoretisk og praktisk erfaring, samt eventuelt anbefalinger fra andre, der er med i Linkedin. Hvert menneske har så et netværk - og navnene på de enkelte i netværket, som udgør en central part af Linkedin, fremgår af personens profil.

Alt i alt har godt 11 millioner mennesker valgt at lægge deres profil på Linkedin. Med det formål at få tilbudt et job, en opgave eller måske blot at se vigtig ud. Dertil kommer, at man kan få lov til at bede "A", der er i ens eget netværk, om at formidle en kontakt til "B", der er i A's netværk.

På Linkedin-webstedet kan man se medieomtale i stil med, at er man ikke med på dette nye netværk, vil man ikke være blandt dem, der får stillingerne fremover!

Linkedin er emnet for min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen. Overskriften er "Netværk eller notværk?"

Nogle deltagere på Linkedin har et netværk på langt over 500 mennesker. Mange andre på 200-300. Jeg selv har 31 mennesker, og nogle af dem, vil jeg slette, for det er faktisk IKKE mennesker i MIT netværk, men mennesker, der på en eller anden måde synes, at JEG hører til i DERES netværk.

Enten kan jeg klikke "Accept", når nogen gerne vil inkludere mig i deres netværk (og så fremgår de også af mit og jeg får også lov til at se deres fulde netværk. Eller jeg kan klikke på noget lignede "I do not know this person". Der findes ikke en knap, der hedder, "Undskyld, men jeg kender dig altså ikke godt nok", ej heller "Ja, jeg kender dig, men jeg har ingen lyst til at stå som deltager i dit netværk".

Men jeg kan jo så bare vælge at ignorere Linkedin-mailen, hvor den pågældende gerne vil "connecte" med mig, men det virker på mig så uhøfligt. Så ofte har jeg blot klikket "Accept". Til gengæld har jeg efter en rundspørge til klummen forstået, at mange vælger blot at slette mailen.

Nu er jeg næppe typisk, da jeg er journalist, for jeg har jo i forvejen et dokument med mit netværk og alskens kilder. Her kan jeg f.eks. tilføje "Ham kan man stole på", eller "Indimellem løst krudt". Her har jeg mobilnumre, som jeg absolut ikke udleverer til andre, og navne, som jeg heller ikke udleverer. Det er fortrolig information (Og nej: Jeg har IKKE cpr-numre. Dette være nævnt af hensyn til Datatilsynet).

Men umiddelbart tror jeg, at der er forskellige opfattelser af, hvad ens netværk består af. Nogle samler på navne, som Don Juan på piger. Og det er da imponerende at se 800 navne i én persons netværk.

Andre møder en masse, skal snakke med en masse - for eksempel venturefolk - og da kan Linkedin blive en bedre adresseliste end Outlook eller lignende, fordi man også kan søge på firmaer og meget andet, der kan skaffe en nye viden eller vurderinger af andre.

Og så er der dem, sætter samme kriterier op for at klikke "Accept", som man gør i det virkelige liv, før man begynder at betragte personen som en del af ens netværk.

Det er mit umiddelbare indtryk. Æbler og pærer blandes. Skrydenet, løse kontakter blandet med solide, og så de rigtige net. Det, som jeg opfatter som et rigtigt netværk.

Af min klumme (rundspørge)fremgår, at der er fordele, som jeg ikke har tænkt på, så jeg vil i den kommende tid lige give Linkedin en ekstra chance med lidt forskellige satsninger. Men indtil dato har jeg ikke haft nogensomhelst udbytte af nettet. Jeg er dog på, så jeg er sikret de fremtidige job:-), Kom blot med en 30 timers stilling til en million kroner eller to!

Men hvad med dig? Tikker invitationerne også ind i din indboks? Har du nytte af dem og hvordan? Tror du på denne type hurtigt voksende netværk eller måske mere på begrænsede netværk, måske dannet via faglige fora?

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Interessant vinkel. Jeg var selv meget hooked på LinkedIn og spredte det vidt og bredt i min vennekreds - "mit netværk". Ind til videre har det ikke høftet andet af sig end et oplagt udgangspunkt for overspringshandlinger... Og så er det jo en god måde at lege med selviscenesættelse.

Jeg glæder mig til at jeg om nogle år som nyuddannet med et par år på bagen kan bruge det til at holde kontakten og få nogle gode insidertips, hvis jeg skulle få lyst til at skifte job...

Til sidst vil jeg blot pege på New York Times' artikel om en mor, der tilføjer sin teenagedatter og datterens veninder på sin facebook med de problemer, det giver mellem mor og datter - det er en fantastisk artikel. Lidt i samme dur som blogindlægget.
http://www.nytimes.com/2007/06/07/fashion/07Cyber.html?_r=2&pagewanted=1&ref=fashion&oref=slogin

Dorte Toft sagde ...

Tak for lænken. En både sjov og tankevækkende artikel. Jeg bringer lænken her igen, brudt op, men så den kan samles igen. Desværre er der jo ikke plads i kommentarfeltet til fulde lænker, og så skal man nørkle med indholdet, for at få det til at lykkes (og det er mislykkedes for mig).

http://www.nytimes.com/2007/06/07/
fashion/07Cyber.html?_r=2&pagewanted
=1&ref=fashion&oref=slogin

Nikolaj Nyholm sagde ...

Dorte,

Et simpelt kriterie for at have folk i éns netværk er vel: har jeg mødt personen og ville jeg ønske at snakke med dem en anden gang?

Jeg har haft tre formål af LinkedIn:
* din ovennævnte adressebog,
* som rekrutteringsgrundlag, især da vi her i foråret startede vores kontor i Warszawa var det en fantastisk kilde til folk fra bestemte firmaer som jeg vidste var gode, og i noget mindre grad
* når jeg rejser og har en time til overs og ikke lige kan huske hvem jeg kender i seattle eller new york (er nu erstattet af matt biddulph's fremragende dopplr tjeneste).

/n

Anonym sagde ...

Jeg har også engang oprettet mig, mest af alt fordi jeg fik en invitation. Men jeg må tilstå at resultatet efter 2 år er absolut ingenting - så er der sikkert mere logik i at lave en personlig blog, eller lignende.

Ét sted som dog fungerer noget bedre er Kommunikationsforums profil-side. Her er virkelig fuld blus på selviscenesættelsen med mulighed for at indsætte rss fra ens egen blog, sætte billede ind, linke til folk, se hvem der har læst ens profil - rent vanity act.

Måske er LinkedIn bare for bredt? Og det er mere inden for fagområder/brancher at det er oplagt.

- i så fald så jeg gerne en portal med håndværkere, så man altid kunne finde ham som mødte til tiden og lavede et ordentligt stykke arbejde. Men vedkommende ville jo nok være booket til 2038 :-)

Unknown sagde ...

Jeg driver et kommunikationsbureau og oplever, at der er konkrete fordele ved at være med i LinkedIn. Jeg har især gavn af tjenesten til at skaffe oplysninger om personer, ikke mindst i it-branchen og mediebranchen.

Jeg søger f.eks. på navngivne personer og se deres uddannelse, karriere. Ligeså søger jeg på firmaer og se info om personer fra firmaet vha. tjenesten

Forud for eks. et møde med en kilde eller en kunde, jeg har blandt mine kontakter i LinkedIn, tjekker jeg, om vi har fælles bekendte (shared connections) samt hvem de ellers er i netværk med. Det giver altid en god indgang til smalltalk og til at lære hinanden lidt bedre at kende, før interview eller salgsmøde går i gang.

Jeg vurderer kommende ansatte bl.a. på mangfoldigheden og størrelsen af deres netværk. Netværk er jo viden og "knapper", man kan trykke på i givne situationer, og derfor "trækker det ned", hvis en ansøger slet ikke er synlig på nettet eller i LinkedIn eller bare har to kolleger som kontakter i LinkedIn.

Jeg bruger LinkedIn samt Plaxo til at holde mit eget adressekartotek opdateret, f.eks. når folk skifter job.

Henvendelser til mig om at "connecte" på LinkedIn giver desuden af og til en god anledning til at "genoplive" en kontakt/relation.

Malene Grouleff
www.grouleff.it

Anonym sagde ...

Hej Dorthe
LinkedIN rykker: Jeg er 4 gange blevet kontaktet af engelske headhunters via LinkedIn, hvilket alene af den grund berettiger deres eksistens for mig. LinkedIn er et professionelt netværk og i nogen grad min "anden" adressebog med gamle kollegaer og studiekammerater, som jeg gerne vil holde hånd i hanke med.

Anonym sagde ...

Dorte, kom nu ind i kampen! :-)

LinkedIn er sguda et online spil, ligesom så mange andre. Dette spil går ud på at høste kontakter til sit netværk, og den der har det største netværk fører spillet. ;-)

Derfor skal man ikke sætte så store krav til bekendtskaber for at optage dem i sit netværk - som en skriver her på siden: "En jeg har mødt før, og måske en dag vil snakke med igen". Den beskrivelse inkluderer sådan cirka 90% af de mennesker jeg har snakket med.

Og jeg undres også såre, når jeg ser nogle af mine egene bekendtes netværk med hundredevis af kontakter... Hvor fa.... kender I alle de mennesker fra? Men ofte ser det ud til at være "revl og krat" fra studiet, nuværende og tidligere arbejdspladser, kunder, sportsklubben osv.
Jeg ville personligt aldrig invitere en, hvis ikke vi havde "jævnlig kontakt" og derfor har jeg kun ~20 kontakter, men måske er det mig der har misforstået konceptet.

Anyways, de eneste jeg kender til som har fået noget konkret ud af LinkedIn er folk indenfor rekruttering - og alene det er grund nok til at jeg gider vedligeholde min profil i systemet. :-)

Mvh
Kenneth

Anonym sagde ...

I øvrigt så findes der en blog, der kun beskæftiger sig med de fornuftige ting, man kan bruge LinkedIn til:

http://www.linkedintelligence.com/

Anonym sagde ...

Jeg har også været på LinkedIn i et stykke tid, og får jævnligt nye kontakter - ligesom jeg gerne en gang om måneden lige checker op, om der er andre i netværket, der 1) har skiftet job eller 2) har fået nogle kontakter, som også kunne være relevante for mig.

Jeg bruger det meget til at følge med i, hvad folk laver. Har flere kontakter dér, som jeg ellers ikke kender. Og det var jo en meget let måde at få kommunikeret ud, at jeg skiftede job, fx. I stedet for at sende mails, SMS'er el. lign.

Jeg vil dog give Lars Jacobsen ret i, at Kommunikationsforums pendant faktisk har nogle funktioner, der er langt bedre. Og så kan jeg godt lide, at det hele er åbent - og ikke noget med, at man skal kende nogen, der kender nogen.

Der er dog masser af plads til forbedringer - både på LinkedIn og på K-Forum.

Anonym sagde ...

Det er jo ikke sådan, at LinkedIn eller nogle af de andre lignende tjenester skal AFLØSE dit dokument. Jeg bruger LinkedIn og lign. som et EKSTRA lag udenpå - hvor jeg bla. holder de mere løse forbindelser, og de der gerne vil have mig i mit netværk.
Jeg har aldrig lagt skjul på, at det er de færreste af dem der er mine venner privat.

Anonym sagde ...

Jeg har 4000 venner på myspace og 500 på linkedin, så mit netværk fejler ikke noget.

Malene Grouleff må godt nok være ivrig efter at få fat på mig....men, men, men...