6.5.07

Når et brand bliver brændt

Rummer den kendte virksomheds kriseberedskab nøje planer for, hvorledes der skal sættes ind, hvis nettets kriminelle kræfter misbruger det kendte navn for at opnå økonomisk vinding via godtroende danskere? Hvis ikke, så bør det nok tages op til overvejelse.

Vi har netop set Jyske Banks navn blive misbrugt og ligeså Tele2's. I begge tilfælde er det sket i mails, der har til formål enten at lokke danskere til selv at deltage i kriminalitet eller til at blive det dumme autoritetstro offer.

I morgendagens klumme på bagsiden af Berlingske Business fortæller jeg om, hvad der er sket og gætter på, hvad der vil ske. Jeg beskriver også mulige konsekvenser, for eksempel at folk kan miste tiltroen til mails og skrotte for mange ulæst. Klummen har overskriften "Når det gode navn skamrides".

Der er jo ikke blot den, der modtager den betændte mail, som skal blive bedre til at genkende såkaldt phishing og andet ondt. Også virksomheder/myndigheder har pligter. De skal være med til at gøre det klart for deres kunder/borgere, hvad de ALDRIG ville bede om via en mail. Og de skal kunne reagere lynhurtigt ved første tegn på misbrug af deres navn, så folk kan advares, og så internetudbyderne kan sætte ind med bortfiltrering af disse mails.

Ingen kommentarer: