24.5.07

Suges hjernen ud af always on?

Paa sidstedagen af en konference i Orlando. De, der ikke sidder i konferencesalene og lytter paa indlaeg, sidder alle med oejnene stift faestnet paa pc'en, eller Blackberryen eller en anden lille dims med skaerm. Ogsaa selv om de naermest ligger henslaengt i store saekkestole.

Hvor anderledes billedet er blevet paa relativt faa aar. Den gang laa folk bare og slappede i saekkestolene mellem sessionerne. Samlede kraefter, gav hjernen en tiltraengt registreringspause.

Men nu er de jo mere ajour med alt. Fordelen er vel, at naar de kommer hjem ligger der ikke 500 emails og venter. Man har ikke forsinket kolleger i sager, hvor de er afhaengige af en. Og man er maaske ogsaa ajour med nyhederne.

Er det mon kun mig, der indimellem foeler, at hjernen naermest suges ud af at vaere always on - altid blot et klik fra naeste mail, naeste nyhed, naeste overspringshandling?

Justitsen med kun at tjekke mails paa to-tre faste tidspunkter, har jeg aldrig faaet disciplineret mig selv til. Saa jeg ender typisk som en tumbet multitasker, der springer frem og tilbage mellem tungt tankearbejde (relativt:-)) og tjek her og der og alle vegne. Og naar jeg endelig slukker pc'en kan hjernen vaere lige saa nyttesloes, som havde man gloet paa tv i 5 timer.

Off line kontoret
Forleden havde jeg imidlertid naermest en aha-oplevelse. Jeg har jo flyttet kontor. Ned i en kaelder, der i vel 70 aar har vaeret brugt som lager og vaerksted for diverse haandvaerkere. Der laa saa meget moej og stoev, at jeg var paa nippet til at opgive istandsaettelsen, men gemalen lod sig ikke skraemme, og det er faktisk blevet et meget fint lille kontor.

Jeg har imidlertid ingen bredbaandsforbindelse dernede endnu. Proevede Clearwire (bredbaand via "Luften"). Fantastisk brugervenlighed, naar man ser paa installation, men desvaerre kunne signalet ikke traekkes ind i kaelderen (gik fint i lejligheden).

Jeg overvejer stadig diverse andre loesninger, men da jeg foerste gang satte mig ned i det nye kontor for "blot" at skrive en artikel, blev jeg overrasket. For en gangs skyld var jeg faerdig med artiklen langt tidligere, end jeg havde ventet. Og hjernen var stadig, hvor den burde vaere.

Saa faar vi se, hvor hurtigt den laerdom fortraenges, naar jeg har faaet installeret bredbaand.

5 kommentarer:

Karin Høgh sagde ...

Der må være en mellemvej her. Noget med nogle nye vaner. Jeg følger lige nu godt med på Brian Oberkirchs blog, hvor det vælter ind med respons på hans blogindlæg, om, hvordan man "trimmer sit opmærksomhedssejl" - eller som du siger - undgår at få blæst hjernen ud af alle de ting, der blinker og dytter, mens vi egentlig skulle have bestilt noget.

Brian foreslår eks. at man ikek lukker mailboksen på før klokken 10 - og altså gør nogle andre ting end tjekke mails, mens man er allermest frisk om morgenen.

Kig med på:

http://www.brianoberkirch.com/2007/04/20/trimming-the-attention-sails/

Men ellers - er det ikke noget med at nyde det medieflow, vi er midt i - og selv kommei medieflow. I stedet for, som mange gør, skriger HJÆLP, jeg vil af, så finder en måde, hvor vi kommer mere i "flow" og bliver en del af de mange nye medier i stedet for at bekæmpe dem og se på dem som "for meget".

Jeg har for eksempel aldrig set det som et problem, at der er mange forskellige magasiner, tidsskrifter og aviser i kiosken - jeg behøver jo ikke læse dem alle sammen. ;-)

Mark sagde ...

Jeg læste lige det her på Version2: http://www.version2.dk/artikel/2556?rss og derefter dette indlæg...

Kunne det være du skulle I gang med at få ringet til 3 så der kan komme gang i internettet og du ikke skal til at betale til TDC igen igen, nu hvor Clearwire ikke rækker ned i kælderen? Jeg sidder selv på Frb. med deres boks og det kører lige pt. helt fantastisk godt, men der kan sagtens være problemer med at nå igennem vægge og andre "forhindringer" - der kan 3's alternativ overvejes, da det umiddelbart ser lige så nemt ud som Clearwire.

Desuden har man mulighed for at "låse" den til 3's net så man undgår at betale vanvittige 3,75 kr. pr. MB i roaming...

Jesper H sagde ...

"Jeg har imidlertid ingen bredbaandsforbindelse dernede endnu. Proevede Clearwire (bredbaand via "Luften"). Fantastisk brugervenlighed, naar man ser paa installation, men desvaerre kunne signalet ikke traekkes ind i kaelderen (gik fint i lejligheden)."

Nu ved jeg ikke hvordan ejendommen ser ud, men det burde ikke give de helt store udfordringer at lave en trådløs forlængelse af den internetforbindelse du har i lejligheden?

Dorte Toft sagde ...

@ Karin. Tak for laenken - den vil jeg straks tage et kig paa. I oevrigt er jeg jo ikke helt typisk, idet mit job er at skabe og foelge nyhedsstroemmen. Men det var alligevel sigende at se, hvorledes skaermarbejdet havde afloest afslapningen - og snakken folk imellem.

@ Mark og Jesper H. Jeg kan knap traekke mobilsignalet ned i kaelderen, saa er ikke varm paa 3G loesningen omtalt i Version2. Blandt kommentarerne var i ovrigt et, hvor der blev spurgt om der ogsaa var betaling pr. megabit downloaded, eller om maanedsbeloebet er alt inkl. Nogen, der ved det? Ville der vaere en download "straf" ville det vaere helt udelukket for mit vedkommende.
Vedr. at traekke den traadloese forbindelse fra min lejlighed til kaelderen. Jo, det er noget, jeg overvejer, og jeg har en god raadgiver. Men har endnu ikke taget stilling til anskaffelse af det noedvendige ekstraudstyr.

Mark sagde ...

Dorte>> Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til det (er nemlig selv ret hooked på ideen med sådan et usb-alternativ fra 3), så er det frit forbrug (hvilket fra tid til anden kan betyde 10GB/måned), og ikke noget med at betale pr. MB... Man kører derudaf, men roamer den via et andet net, så klapper fælden til 3,75 kr./MB. Heldigvis kan man jo så "binde" modemmet i den medfølgende software så den aldrig roamer, men altid bruger 3's eget net.

Det er dog helt ligegyldigt jo, hvis du ikke kan trække et mobilnet dernede i det hele taget...