26.6.07

Fuser i Second Life for dansk Røde Kors og mange andre

Luften er ved at gå ud af Second Life-boblen. Det er der mange tegn på, herhjemme og i udlandet. Dansk Røde Kors for eksempel har standset videre investeringer i det virtuelle univers, fordi der kommer alt for få penge i indsamlingsbøsserne. Det fortæller Ingeniørens Version2 (og jeg) her.

IBM, der om nogen har promoveret Second Life som fremtidens markedsplads, har sendt en direktør i marken med markante udmeldinger – måske for at gøde jorden for en ærefuld retræte.
”Tror jeg, at anonyme avatarer klædt i ejendommeligt tøj udgør fremtiden for erhvervslivet? Nej, det interesserer mig ikke,” siger IBM-direktøren Lee Dierdorf til nyhedsstedet VentureBeat . Dierdorf, der har titlen Vice President of web strategy and enablement, betegner Second Life som for lukket og aparte til, at IBM vil være bosat der på langt sigt, men 3D-verdener er af stor interesse generelt set.

Wells Fargo har for længst trukket sig, Starwood Hotel forsøger at få solgt sine ejendomme i SL, og tøjselskabet American Apparel er dybt skuffet over udbyttet af at være i SL. Disse oplysninger har man allerede kunnet læse i 2. juli-nummeret af det respekterede business-tidsskrift Forbes (gratis, men kræver registrering).

Der kommer simpelthen for få i ”butikkerne” – på øerne - hvor virksomhederne etablerer sig. Og det på trods af, at Linden Lab, der står for Second Life, nu reklamerer med 7,6 millioner indbyggere. (Som altid tæller samtlige døde med, og de udgør majoriteten.).

Herhjemme hører man stadig om nogen, der er på vej ud i Second Life, for der skal man jo være! De seneste, jeg har hørt om, er et par politiske partier.

Second Life prises også stadig af organisationer som Innovation Lab, der får sine indtægter fra danske virksomheders medlemsskaber, byggeri i Second Life og foredrag derom.

”Brug for et fagligt input til julefrokosten. Få et foredrag og en guidet tur i Second Life”, lyder tilbudet på et foredrag til 10.000 kroner plus transport. Tilbuddet fortsætter: ”BusinessWeek har dedikeret en forside til det, ComputerWorld har ansat en journalist til det og en ejendomsmægler er blevet millionær på det. Vi taler om et af de mest omtalte fænomener pt. - den virtuelle verden Second Life.”

Innovation Lab, der markedsfører sig som danske virksomheders fremtids-tænkettank, fremhæver i øvrigt i tilbudet flere af de virksomheder, som også Forbes nævner, men for deres store engagement i Second Life. Ikke for skuffelsen.

Trænger dansk erhvervslivs fremtids-førerhund på it-området til nye briller?

Og hvordan går det egentlig med Grundfos – en af Innovation Labs medlemsvirksomheder – derude i Second Life? Var det blot stor ståhej for ingenting, da Grundfos var i tv og masser af aviser med sin satsning på at sælge pumper via Second Life.

Hvad med it-avisen Computerworld store danske satsning derude? Har den 25 mands store redaktion i SL givet pote?

Hele udviklingen er dog lidt ærgerlig for mig. Nu er det slut med at være anderledes - på den front:-)


PS: Forbes hæfter sig i øvrigt også ved, at det ikke er risikofrit at være i Second Life, når der ses på omdømme. De flyvende penisser, som afbrød et pressemøde arrangeret i SL af nyhedstjenesten Cnet - med den berømte kvindelige SL-ejendomsmægler Anshe Chung, et af eksemplerne. Tag et kig på, hvad en gut har har fået ud af det og lagt på YouTube. Advarsel: Det kan være lidt for banalt for nogle, for skrap kost for andre. Men scenen er altså et pressemøde i Second Life med særprægede avatarer på tilskuerpladserne.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Godt at du følger op på anti-hypen. Alle disse organisationer der har hypet Secondlife op - hvordan håndterer de antiypen og deres egen andel i opbygningen af hypen?

Og hvordan vil de genopbygge deres tillid som folk der sætter en agenda igen?

Kåre Mulvad sagde ...

"Trænger dansk erhvervslivs fremtids-førerhund på it-området til nye briller?"

Er det det Innovation Lab bliver kaldt/set som. Det er synd, da det jo i disse aktive side-blogs den egentlige føring foregår. Hvordan får man erhvervslivet til at indse det?

Dorte Toft sagde ...

Der kører en god debat om SL-boblen ovre hos Trine-Maria på hovedetpaabloggen.dk.

Jeg er i øvrigt overbevist om, at der vil blive gået meget, meget stille med dørene hos alle dem, der fortalte hele verden, at kom de ikke i SL, var deres virksomhed dømt til at tabe. I stedet vil vi se noget nysprog om, at de jo blot ville være på forkant med at høste erfaringer med 3D, så når teknologien og mennesker er modne til 3D, vil de jo have en stor konkurrencemæssig fordel.

Om Innovation Lab. Personligt fatter jeg ikke successen, blandt andet udtrykt i den konstant stigende medlemsskare og selvglæden. Selvfølgelig er det o.k. at have en dansk organisation til lige at gentage, hvad man hørte fra MIT for et års tid eller tre siden og vise MIT-filmene - så sidder budskaberne jo bedre fast. Og selvfølgelig er det godt, at nogen får sparket lidt til danske virksomheders fantasi, men tænk hvis de var de rigtige forskere, der gad gøre det. Hvilken inspiration til real life samspil, det kunne give.
Men jeg tror ærlig talt, at dansk erhvervsliv er tilfreds med at lade sig nøje med mindre. Man kan jo også sige det pænere. At det erhvervslivet har for travlt til at kunne sætte tid af til at skille nytænkning fra kopi.

Gør jeg Innovation Lab uret?

Anonym sagde ...

Er løbet da kørt - eller er det bare skuffelsen over, at über-hypen ikke holder?
Mon ikke vi skal holde vejret bare lidt endnu?
Jeg skrev d. 28 februar en blogpost på computerworld, som irriterede flere. Jeg nævnte endda dig Dorte. Den var irriteret og provokerende, men indholdet mener jeg faktisk ikke der var noget i vejen med.
SL har ikke fået en fair behandling - hverken på den ene side eller den anden. I går var jeg inde - sammen med 45000 andre brugere - samtidig. Så det vokser faktisk stadig.
Når nu både du og Trine-Maria tager emnet op, så vil jeg lige give mit besyv med.
Læs mit gamle blogpost her.
Nej SL er ikke "internettets afløser" - og det hele sker ikke nu. Men det er heller ikke i orden, at sige SL ikke holder. Det er ikke SL der er noget galt med - men behandlingen i medierne.

Dorte Toft sagde ...

Hej Gunnar,
Har lige genlæst dit indlæg og er stadig enig i mangt og meget og uenig i noget.
Men jeg tror, at du gør det hele lidt for let ved at skylde al skyld på medierne. Visse erhvervsvirksomheder har da selv hypet SL i ekstrem grad, også over for deres kunder.
Og så synes jeg, at Linden Lab burde dæmpe lidt for budskabet med de "7,6 million inhabitants" - det anføres altid først i statistikken, men det er jo bull shit af første rang.
Men lad mig så tilføje, at jeg er ærgerlig over, at jeg aldrig fik nok tid til at få de oplevelser i SL, som du har. Jeg kom jo ikke meget længere en at fornemme, hvad der skildes så fint på den franske SL-videostump, som blev lagt på YouTube, og som jeg fandt på Patrick Damsteds websted - kommentarfeltet med afsender "Karsten":
www.youtube.com/watch?v=flkgNn50k14
Den er bare morsom.

Anonym sagde ...

OK Dorte - Jeg er selvfølgelig også uretfærdig når jeg skyder al skyld på medierne. Der er ingen tvivl om, at mange - også store - virksomheder er løbet med en halv vind, og har skreget det ud som det helt store: "Hvis du ikke er der er du død" og mere i den dur.
Hmmmm. Det sker jo altid. Der er altid et eller andet, som bliver opfattet som det helt enestående store og ikke til at komme udenom.
Jeg kender - endnu hemmelige - projekter i SL (og jeg er ikke involveret i dem nej) - som ser store og ambitiøse ud, og som muligvis vil kunne aftvinge lidt respekt.

Dorte. Jeg havde egentlig heller ikke tid, og det åd af min pengepung at bruge hundreder af timer i SL. Det var spændende. Jeg bruger ikke meget tid nu. Jeg vil nu gerne. Men der skal være en kunde - og jeg bruger ikke hovedparten af mine ressourcer på, at finde én. Så min vurdering må også være at det varer lidt før de fleste vil have udbytte af, at være i SL.

Anonym sagde ...

Hverken Second Life eller virtuelle verdener dør. Det eneste der sker er at alle de virksomheder der ikke har haft en klar strategi for deres entré i den virtuelle verden ryger ud. Præcis som det skete med internettet i slut 90'erne.
Tænk jer nu om, og især dig Dorte. Der er uomtvistelige fordele ved Second Life (el. virtuelle verdener) så længe det anvendes til noget fornuftigt.
Underholdning er ikke fedt i SL. Formidling er fedt i SL. Derfor blev den første virtuelle konference også en større succes end den første virtulle u2 koncert. Læs mere her: http://sorenholmberg.wordpress.com/2007/07/02/vi-er-st%c3%b8rre-end-u2/