TV2 Nyhedernes nye flagskib er Dags Dato. Det skriver TV2, men at dømme efter det indslag, jeg så i Dags Dato søndag aften om fænomenet Second Life, er programmet til tider blot en plimsoller, der vugger på ukritiskhedens spejlblanke overflade.
Der skal jo ikke skal mange minutters research til på nettet for at rejse alvorlig tvivl om Second Life's succes. Faktisk kan det være overmåde svært at overse kritikken. Reklameindslaget virker ekstra grotesk, fordi Dags Dato-værten Cecilie Beck i programtraileren hævder, at programmet byder på kritisk klassisk journalistik. At programmet går meget dybere nede i sagerne end andre, "fordi vi har tid". At der ikke er nogen, "der slipper let" fra Dags Dato.
Vi hørte, at Second Life har over 4 millioner indbyggere. Ikke at den altovervejende del af dem blot kom, så og gik - for evigt. Ej heller, at der normalt kun er 15.000-25.000 koblet op på samme tid.
Vi hørte, at Second Life bliver det nye internet, hvilket intet tyder på. Vi hørte, at erhvervslivet bliver nødt til at etablere sig der. Naturligvis sagt af dem, der tjener deres penge ved at "bygge" for erhvervslivet i Second Life. Af amerikaneren Aimee Weber.Af Innovation Labs Jens Roland. Ikke et kritisk spørgsmål blev stillet! Roland tog i øvrigt til genmæle under kommentarer, da jeg tidligere i et tidligereindlæg skrev om Second Life. Blogindlægget lægger sig op af min klumme i Berlingske Business med titlen "Sex og varm luft i Second Life".
Hvorfor Cecilie Beck var så ukritisk? Måske var hun betaget over at have fået sin egen "person" derude - sin avatar (vel hjulpet af Innovation Lab), selv om den havde en bad hair day. Måske er forklaringen på reklamen, at TV2 selv varmer op til et liv i Second Life, så skal seerne lokkes derud. Foreløbig er der jo en pinlig mangel på besøg alle andre steder end i det andets livs sexklubber og casinoer.
Afslutningsvis kan det undre mig, at en reel dansk fiasko i Second Life ikke blev omtalt i programmet. Den allerstørste danske satsning i det virtuelle 3D-univers, blev åbnet i fredags med et totalt flop.
IBM, it-avisen Computerworld og Innovation Lab har sammen postet masser af penge i åbne et dansk virtuelt univers i Second Life. Forud er gået måneders fortælling om det hus "House of Horizons", der ville bliver konstrueret af Aimee Weber, og alle blev indbudt til "et brag af en åbningssfest i fredags med koncert af Carpark North i Second Life. Kun omkring 70 slap ind til koncerten, mens masser af nysgerrige avatarer (jeg inklusive) fløj rundt andre steder og baldrede hovedet mod usynlige forhindringer, mens vi blev fortalt, at serveren var fuld.
Vi har altså Danmarks største it-selskab. Danmarks ældste it-avis. Og Danmarks selvudnævnte teknologiske krystalkugle, Innovation Lab, som selv bygger dyrt for firmaer derude. Og teknikproblemer gør, at kun 70 får hørt chefredaktør Mikael Lindholms tale, koncerten og hvad der ellers foregik. Hvilket flop oven på den enorme omtale som aktørerne har sikret sig og Second Life. Og hvilken barmhjertig tavshed, der har været over for floppet. Det er vel kun i blogverdenen, det er blevet noteret, blandt andet af Harddiskens Henrik Føhns, der også er blandt dem, der tidligere har udtrykt sig skeptisk. Se f.eks. her.
Begyndervanskeligheder, måske. Men tænk, hvilket ramaskrig der havde været i pressen, hvis Tivoli havde inviteret til flot rockkoncert, og kun 70 blev lukket ind.
PS: Jeg har fået kritik af en garvet Second Life indbygger, Gunnar Langemark, for totalt af affærdige Second Life. Den er værd at læse. I øvrigt vil jeg gentage, at virksomheder derude i det andet liv kan få lært en del om brug af 3D-verdener, og at de - hvis de skynder sig - også kan nå at få masser af PR på at åbne i Second Life. Ved siden af Skat, Røde Kors, Folkekirken og alle de andre, der gerne vil have vores penge og sjæle:-)
PPS: Jeg skylder dog Dags Dato ros for interviewet med kvinden, der forklarede, hvorfor hun trivedes langt bedre i Second Life end i det virkelige. Det er jo en af styrkerne ved den virtuelle verden, være det sig 2D eller 3D, at mennesker, der i den "rigtige" verden kan være for sære, generte eller sky, åbner sig langt mere i den virtuelle verden og liver op af det.
6.3.07
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
16 kommentarer:
Hej Dorte
Du og Poul Anton Møller er vist meget på linie. Prøv eksempelvis at læse denne artikel. I har samme gode, skarpe pen. Kender I hinanden?
/Per
Jeg håber egentlig ikke at virksomheder stadig kan få presse på at åbne et kontor i SL. Det er det som giver trætheden og oplevelsen af "hype". Alt for meget postyr om ingenting.
Tak fordi du henviser til min kritik. Jeg er egentlig mest forundret. Jeg er forundret over at en række fremtrædende "new media" folk - eller hvad vi skal kalde dem, fører sig frem med en kritik af Second Life, som er funderet i misforståelser og manglende indsigt. De har tydeligvis taget stilling på baggrund af to ting:
1) Et meget kort førstehåndsindtryk
2) Irritation over overeksponeringen.
Det kommer der sjældent noget godt ud af.
Oprettede for nyligt en avatar i SL - jeg følte efterhånden, jeg var den eneste i DK uden.
Brugte ca. 10 min. der inde - jeg er sjældent blevet så skuffet.
Det passer meget godt sammen med Gunnars pointe om, at kritikken af SL ofte bliver lavet på baggrund af meget korte førstehåndsindtryk.
Et sted som SL kræver nok en stor investering af tid før det bliver rigtig interessant.
Ja, jeg tror, at Gunnar må invitere til en SL-intro/rundtur, hvor man ikke selv kæmper med sin avatar og med at finde rundt, men blot følger hans rundt - og hører hans fortællinger om, hvad han gør, hvem han møder, hvorfor 3D er bedre end 2D etc etc. Time and Place, Gunnar:-)
@Per. Nej jeg kender ikke Poul Anton Møller, men stjæler straks hans henvisning til udsagnet: Second Life is a great place to have a mid life crisis.
(Og jo, Gunnar. Jeg er åben for, at der er mere end sex og fantasier derude).
Jeg havde så svært ved at forstå formålet med det - men er begyndt at forstå at der ikke er noget at forstå!
Er der ikke tale om en klassisk 'push-innovation' hvor en teknologi, et produkt, et koncept bliver smidt på markedet?
Ikke fordi det adresserer et behov - mere fordi vi kan!
Om konceptet så får succes vil vise sig når nogen får vækket de behov som reelt kan dækkes eller komplimenteres med den her størrelse!
Der ligger muligheden - og mon ikke det er derfor vi ser virksomheder teste konceptet.. Det koster jo trods alt ikke det store at prøve!
@Gunnar: Good point, jeg indrømmer at min irritation over SL til dels hænger sammen med den voldsomme ukritiske omtale fænomenet får.
Jeg har imidlertid hængt (holdt) ud i SL så længe at jeg har andet end et førstehåndsindtryk, og jeg har sgu svært ved at få øje på andet end tomme kalorier. Det fostærker selvfølgeligt irritationen, og jeg ved ligesom Dorte ikke hvordan jeg skal komme ud af denne negative spiral.
@Dorte: Nogle gange glemmer vi der hænger en del i nettet, at de fleste mennesker, incl. journalister, ikke forstår en pind af hvad der ligger et spadestik dybere end en Google søgning eller en homebanking session :o)
Hov det var alså mig der var anonym. Interfacet lavede vist fupstreger med mig.
Jeg havde min første rundtur i SL i går...sjovt nok efter en lang samtale med Gunnar om det ;o)
Ved ikke om jeg er skuffet - det er jo svært at være, når man ikke har forventninger. Jeg er vist mere lammet....så Gunnar, jeg stemmer for en rundtur med dig som guide..
Det lyder som om jeg er ved at rode mig ud i noget snavs.... lol
Mig som tour-guide.
Jeg skal se hvad jeg kan gøre. Det bliver ikke i denne weekend.
Jeg har haft en god tur rundt med Jesper Bove-Nielsen. Det fik han vist lidt ud af. Men når der ligefrem er flere på må jeg hellere forberede noget.
@Gunnar
Jeg er også klar på en rundvisning:-)
@Gunnar. Ja, nu hænger du på den:-)
@Alle. Jo, det viste sig at være, som jeg tænkte. TV2 Nyheders helt ukritiske markedsføring af alt det spændende ved Second Life hænger sammen med, at TV2 etablerer sig i SL. Altså skulle man med vold og magt og journalistik forsøge at få lokket seere med derud.
Og så et SUK. Selv mit fagblad, Journalisten, har blot skruet mikrofonholderen på over for SL. Jeg havde sgu' da forventet, at netop Journalisten tog mediernes helt ukritiske tilgang til SL til behandling. Det ville da være relevant at se, hvad bevæggrunden er for den samlede presses reklamestunt for SL.
På et ældre indlæg om Second Life er kommet en efterlysning af en punkt for punkt forklaring om, hvad SL er. Her er en kopi af mit svar:
Dette er Second Life
1. Et firma, Linden Lab, bruger en helvedes masse diskplads til at fremstille en stump verden med land, klippeøer og vand. En slags 3-dimensional verden på nettet.
2. Alle mennesker på hele jorden inviteres indenfor. "Skab dig din egen 3D-avatar" (din egen figur), køb dig til større skønhed end standardavataren, køb din egen grund ved havet, plant dine egne træer, byg dit eget hus, gå på diskotek med hele verden og scor alle de partnere, du lyster".
3. Alle firmaer over hele verden inviteres indenfor. "Kom og vær med i fremtidens verden og mød alle dine fremtidige kunder. Vi har millioner af kunder, der venter på at købe dine varer".
4. Og smarte folk, der ved hvorledes man omformer bit og bytes, til træer, bygninger, flot avatarhår, er "flyttet" derud. Enkelte er allerede blevet rige, for eksempel som ejendomsudvikler, og som arkitekt/bygger for firmaer som IBM, Reuters etc.
5. Alt det, der skal købes af Linden Lab og af entreprenørerne, der leverer i eller til Second Life, betales med Linden dollars, som købes for rigtige US dollars. Og der kan veksles tilbage, så for eksempel byggerne også får til hus og hjem i den virkelige verden. Derfor er skattevæsenet i flere lande, herunder i Danmark, også begyndt at interessere sig for Second Life.
5. Man bevæger sin avatar rundt på samme måde som i computerspil, f.eks. med piletaster. Avataren kan også flyve, og avataren kan blive "teleporteret" til den ø - den egn, der ønskes besøgt.
6. Umiddelbart tyder det på, at 80-95 procent af alt i SL handler om sex og porno. Der er stort set ikke avatarer andre steder.
Mangler der noget?
For mig er SL sådan lidt revenge of the 90ties. Det virker håbløst gammeldags.
Nu er nettet ellers for alvor ved at tage fart som det fantastiske demokratiske og sociale medie, det har potentiale til at blive - og så bliver vi beamet tilbage til en dårlig Michael Douglass-film fra 1994. (Kan I huske Disclosure-scenen, hvor han skal finde en fil i et 3D-univers før Demi Moores avatar sletter den). Det var latterligt klodset dengang - og det er det stadig.
3D er i hvert fald for mit temperament for langsommeligt som navigationsmetode, og jeg tror SL vil lide en ganske langsom kvælningsdød med mindre, de finder meget smartere måder at kombinere 2D og 3D på.
3D er så ikke den eneste grund til at være skeptisk over for SL. Økonomi-delen er for eksempel ret vammel.
Jeg glemte at fortælle, at avatarer "snakker" sammen via chat. Linden Lab har planer om at indføre rigtige snak - voice - men det vil koste et pænt månedligt beløb for den virtuelle virksomhed, der vil gøre det muligt for de besøgende at tale sammen.
Jeg læser i øvrigt på Second Life Herald (en avis, der skildrer SL), at visse "forretninger" har fået en henvendelse om, at deres aktivitet strider mod jordisk jura. Det gælder for eksempel steder, hvor avatarer kan købe sig til seks med mindreårige skolepigeavatarer og des lignende. Der er i øvrigt også et særligt voldtægtssted, hvor man kan vælge rollen som den, der udfører voldtægten, som offeret, eller som den, der holder offeret nede.
Man læser sku meget negativt om SL. Også fint nok, men jeg har nu en anden oplevelse.
Voice er iøvrigt der, virker ok og koster ikke noget som helst. Og "spillet" bliver udviklet hele tiden.
Jeg har været i SL i under et år nu men har en fin forretning kørende, og tjener temmeligt mange penge på det. Men det er mest det sociale der trækker i mig, det er alligevel noget helt andet end de sædvanelige chat-rooms man ellers finder på nettet.
Jeg er dog delvist enig med at det har været "hypet" - men på 10min kan man sku ikke danne sig et indtryk af SL... det er stort - jeg har stadig efter alt denne tid kun set 1/100 af det der er værd at se.
Send en kommentar