5.3.07

Skype og Googles forførende marketing

Både Skype og Google har sat kurs mod også at ville erobre erhvervslivet som kunder, og de har verdens bedste marketingteam i ryggen, nemlig nogle hundrede millioner fans. Det bliver dem, der bruger produkterne på privatfronten, som trækker de populære tjenester ind i virksomhederne. Og så hjælper det jo også, at der er penge at spare.

Normalt er it- og teleselskaber kendt for at ligge helt i toppen blandt tunge annoncører, men ikke disse to selskaber. Skypes telefonitjeneste og Googles søgemaskine, mail og alle de øvrige tjenester er ikke markedsført via kostbare reklamekampagner. Brugen spredte sig som en løbeild gennem mund-til-mund metoden, og den rækker faktisk helt frem til pressens spalter. Er der mon nogle firmaer i verdenshistorie, der har fået så meget positiv PR i pressen?

Min klumme på bagsiden af Berlingske Business i dag med titlen "Læren af Skype og Google" , er blot en dråbe i havet af positiv omtale. Naturligvis skyldes meget af omtalen, at produkterne er gratis, men nok også at de typisk har fået sneget sig ind i journalisternes værktøjskasse.

De gamle spillere på områder, hvor Google og Skype agerer, er bange. Jeg så lige en pressemeddelelse fra teleanalysefirmaet Analysis, der spåede, at i år 2011 vil Skype, Google og lignende tjenester have taget 5,4 procent af omsætningen på det gigantiske kommunikationsmarked, svarende til 100 milliarder kroner.

Mon ikke Skype og Google har skrevet et helt nyt kapitel i markedsføringens mange bibler. Lav et produkt godt, ekstremt brugervenlig, gratis og få de unge interesseret. Derefter går det som en mis.

Er dette læren af Skype og Google?

PS: Jo, de tjener skam penge. Google på annoncer og søgemaskiner til firma-websteder, Skype på tillægstjenester. Og deres karrierer inden for erhvervslivet er blot begyndt.

5 kommentarer:

Niklái Nysted sagde ...

Ja, det er opskriften på success. Andre eksempler er bla. www.37signals.com og danske SpamFighter. Og så gør Skype mændene det nu igen med www.joost.com

Ellers fine artikler :)

Dorte Toft sagde ...

En læser, Henning Storknæs, bosat i Budapest, fortæller om, at selv Skype jo har fået konkurrence på telefonitjenesten. Han bruger selv www.voipstunt.com og skriver i en mail til mig:

"....forskellen er, at når du har indbetalt de min. Euro 10,00 som kræves, så har du 90 dages gratis telefoni til fastnet telefoner (næsten) worldwide - uden opkaldstakst. Og hvis du ringer udenfor gratis-området, eller efter de 90 dages gratis tid, så koster det kun det halve af Skype - typisk Euro 0,01 mod Skypes Euro 0,17.

Første gang, jeg brugte VoipStunt talte jeg - hovedsageligt udlandssamtaler - 54 timer, før jeg havde brugt mine Euro 10,00, svarende til Euro 0,003/min. alt inclusive. Og hvis du taler rigtig meget, kan det selvfølgelig blive endnu billigere."Citat slut.

Henning Storknæs oplyser over for mig, at han ikke på nogen måde er involveret i firmaet, bortset altså fra som bruger.

Anonym sagde ...

Som verdensborger, international dansker og pendler mellem to verdensdele bruger jeg naturligvis det hele, selvom jeg i følge DR. ikke tilhører netværksgenerationen aldermæssigt. Skype og google har har forandret mit liv
Selv er jeg initiativtager til en en global netværksportal for dansktalende mænd og kvinder i hele verden. Den bliver også en stor succes. Læs og tilmeld dig inden 15 marts, så får du 1 års gratis medlemskab.
Herefter koster det 300 kr årligt inkl. moms(ja ikke alt er gratis her i verden, men tilgengæld er der ingen reklamer på portalen.) www.verdensborger.net

Dorte Toft sagde ...

@Mette,
Please - til en anden gang, når du skriver kommentarer på blogs - vær forsigtig med at lægge reklame ud på andres blogs. Din kommentar ligger på grænsen til en sletning:-)
Dorte

trolden sagde ...

Ja Dorte
Jeg bor i Sverige, og har arbejdet med IP-telefoni de sidste 4-5 år. Jeg har skrevet om voip muligheder, til journalister i de sidste 2-3år, blandt andre til dig. Men der er ingen der har set lyset. Du er en af de få, det endelig er gået op for, den revolution der er på vej. Og hvis teleselskaberne ikke finder nye indtjeningsmulighed får de virkeligt et problem.

Jeg har lavet en lille IP-Central på en lille Linux maskine med Asterisk* software. (Jeg kan lave en central på en time) Her har jeg mit svenske nummer og mit danske nummer indkommede samtaler og når jeg ringer ud benytter jeg Voipstunt, hvor jeg kan ringe billigt til mange lande og uden opkaldsafgift.
(Det passer meget godt hvad Henning Storknæs har skrevet til dig) Forøvrigt har Voipstunt/voipbuster har jeg kendt til og brugt i over et 1 år. Forøvrigt kan den den lille central, det samme som meget store central kan, og hvis man bare tager det meste almindelig, så er det vidrestilling, konference og voicemail(telefonsvare) og så kan man få den til at sende lydfilen som mail, så man kan høre den på sin PC. Alle sådanne services som gammel tlf selskaberne tager penge for.
Som et eksempel: Er jeg i danmark og arbejde, og har jeg en internetforbindelse, så vil min software tlf ringe på min notebook. Her taler jeg også om mit svenske fastnet nummer. Mulighederne er enorme, det er ikke kun Skype der er internettelefon!!!