Venstres it-politiske ordfører Michael Aastrup Jensen er ikke enig med sin partifælle, undervisningsminister Bertel Haarder i dennes holdning til it i folkeskolen. Bertel Haarder afviser, at der skulle være behov for at teste elevernes it-kompentencer ved folkeskolens afgangseksamen, men Michael Aastrup Jensen vil nu forsøge at få ministeren til at ændre holdning.
Vil du høre mere om det, så stil ind på Kaffeklubben på P1 i morgen formiddag, eller lyt til genudsendelsen i morgen aften. Jeg er den indbudte blogger, der sætter tre emner til debat blandt tre polikerer, og it i folkeskolen er et af disse. Børn har i dag mulighed for at gå til afgangseksamen i for eksempel sløjd og husgerning, men altså ikke IT-kompetencer, som dem, der fremgår her.
Optagelsen fandt sted i fredags.
De to øvrige politikere er Magrethe Vestager fra de Radikale og Pernille Rosenkrantz-Theil fra Enhedslisten. Så vidt jeg umiddelbart forstod dem, er de enige med Haarder... men det hænger sammen med, at de i forvejen synes, at der er alt for mange test af skolebørn.
IT i folkeskolen ligger som sidste af de tre emne. Det første handler om, hvorvidt køn går før kultur, når det gælder kunstens verden. Studieværten Irene Manteufel tager også en kønsspecifik sag op, nemlig reaktioner på den 61-årige nyblevne mor.
Det miderste emne handler om Second Life. På spørgsmålet om partierne også vil møde deres vælgere der, altså etablere sig i det virtuelle 3D-univers, sagde både Venstre og Radikale ja, mens Enhedslisten sagde mest nej, og det blev begrundet i, at Second Life er for kommercielt. Jeg har sidst skrevet om Second Life her.
Kaffeklubben på P1 er på fra 10.03 til 11.30 og genudsendelsen er fra 20.00 til 21.30. Og der er mulighed for at komme af med både ros og harme på Kaffeklubbens blog.
12.3.07
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Man kan altid diskutere om der skal være test af IT-kompetencer eller test iøvrigt, min holdning hertil, er at i en globaliseret og mere konkurrence præget verden, hvor eleverne dagligt måler sig i forhold til hinanden er det helt naturligt at der testes og følges op på at udvikle kompetencerne, hvor de er svage.
Derudover mener jeg at det er en fallit erklæring, at folkeskolen der underviser i IT programmer anvender kommercielle produkter, når der i dag findes fuldt ud ligeså gode alternativer, der er gratis.
A pros pos det gratis. Er der ikke noget om, at Microsoft gør det meget, meget billigt for skolerne at bruge Officepakken?
Send en kommentar