22.3.07

Oprør fra teleselskabernes malkeko

Ved månedskiftet flytter jeg kontor, og det får mig til endnu en gang at skære tænder over teleselskaberne. I værste fald ender jeg med tre fastnet-abonnementer (hjem, sommerhytte, kontor) og tre bredbåndsabonnementer - jeg skal jo kunne arbejde fra alle stederne. Det bliver til ganske mange dage, jeg skal arbejde hver måned, før televæsenet har fået sit.

Og jovist. Det er til dels min egen skyld, da jeg hverken har eksperimenteret nok eller været sparsom nok (såsom at nøjes med en såkaldt "bærelinie" i hytten og så suppleret med mobilen - trods dårligere samtalekvalitet). Men nu begynder jeg.

Kælderen, hvor jeg har lejet mig ind og indretter kontor, har intet telefonstik (ingen telelinie). Men jeg har netop bestilt en boks hos Clearwire, der leverer trådløst bredbånd (Wimaxx) i en række storbyer. Det koster mig 99 kroner i oprettelse, adm. gebyr på 55 kr. og 299 kr. månedligt i abonnement (for 1 MB - håber det er nok). Nu krydser jeg fingre for, at den kan trække signalet ind i kælderen, men ellers er der 14 dages fortrydelse.

Jeg valgte Clearwire efter at have tjekket hos TDC. Der krævede man omkring 1.600 kroner at trække stik ind. Oveni kommer oprettelse af bredbåndsforbindelse. Den månedlige bredbåndsudgift på omkring 259 kroner (1MB - pris pr. 1. april) plus udgift til "bærelinie", kr. 40 om måneden. Og jeg har altså i forvejen hos TDC 2xfastnet plus 1 gang bredbånd (sommerhytten)...

Virker Clearwire-boxen godt i kælderen, vil jeg overveje også at tage den med hjem i tasken (80 meter derfra), og så opsige mit Cybercity-bredbånd. Og så har jeg i øvrigt netop fået en særlig Philips-telefon, der kan køre på bredbånd (Skype) og fastnet, til test, og går det godt, ja så ryger i hvert fald fastnetabonnementet i sommerhytten, hvor jeg vil kunne nøjes med en "bærelinie" plus TDC-bredbånd (indtil nogen sætter en Wimaxx-mast op på Samsø). Og i forvejen bruger jeg jo Skype-telefoni via min pc til udlandskald, men det forudsætter jo, at den er tændt.

Du milde, hvor jeg kan spare penge, og så kan jeg gå lidt ned i tid og rejse mere og og. Jo, "konen med æggene" har travlt, og gad vide om ikke jeg får snublet over alskens tekniske problemer. Fortæl mig blot om jeres værste eksperimenter, så bliver det ikke så slemt:-)