16.3.07

Kvidren om Twitter

Masser af toneangivende US-bloggere har lige nu travlt med at tage stilling til en relativt ny tjeneste ved navn Twitter.com (kvidren, pludren etc.). I sin værste konsekvens kan Twitter ende med at minde om den endeløse kvidren om trivialiteter, man indimellem overhører, men perspektivet er også, at man i en lidt for travlt hverdag alligevel får "tid" til at holde venner lidt ajour med, hvad man foretager sig.

Med Twitter kan man via sin mobil eller pc lige give en vennekreds en hurtig kort besked, og det synes som om at den typiske brug går lige fra "Jeg er på vej til et møde med xxx...." til, "Uhm, for en god bøf jeg fik her på ...." og "Lad os tage en øl på den røde pub kl. 18". Man kan også kvidre direkte med en given "Twitter" - "hvad laver du?"

Nogle elsker tjenesten, heriblandt den tidligere Microsoft-blogger, Robert Scoble, der nu laver videoblogs. Andre hader tjenesten. Man er nok på i forvejen, lyder ind af indvendingerne. Andre bliver stiktosset over, at Twitter-brugere uden videre sætter dem på beskedlisten (fordi de selv er Twitter-brugere, og ikke har slået begrænsinger til), så de skal aktivt fjerne pludrestrømmen.

Vil det slå igennem herhjemme? Ja, hvorfor ikke, især blandt de unge, der i forvejen har begravet snotten i mobilen. Med Twitter kan man hurtigere end med SMS fortælle 120 bekendte om, at Peter altså er dum, eller at der er demo på Jagtvej i aften. Man får også oversigt over alle beskeder, fra de kvidrere, man følger, på én side.

En af de mest berømte Twitter-brugere er nok den amerikanske politiker, John Edwards, der jo også har oprettet sig med valglokale og avatar i Second Life.

Jeg selv er ret sparsom kvidrer - på afstand:-). Mobilen, e-mails og chat mere end rækker, men jeg ville da gerne høre lidt mere om venners gøren og laden. Men ikke alle mulig bekendtes.

Her er en introduktion til Twitter for begyndere.Twitter har i øvrigt også lige vundet en pris på en af de konferencer om interaktivitet (og film), som buldrer frem i betydning, SXCW. Og det er hvor mange af de toneangivende bloggere har været de seneste dage.

Om Twitter kan bruges i DK? No clue, men tvivler.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har brugt Twitter på min blog, hvor jeg implementerede den i min "About"-side. På den måde kunne læserne få et indblik i hvad jeg lavede for tiden og ikke en lang historie om min kedelige fortid.

Jeg har dog lige taget den af, da jeg blev træt af at den sløvede min side helt vildt.. og man skulle sidde og vente på "henter fra twitter.com".

Men den er stadig her: http://www.8deg.com/dev/twitter/

Som man kan se skal man også huske at opdatere den ;o)

Dorte Toft sagde ...

Hvad har du brugt. Pc og eller mobilen?

Anonym sagde ...

Udelukkende PC. Men det er nok fordi jeg bruger meget tid foran en PC hver dag og ikke er så SMS-glad.