Det ser sort ud for Dell i Danmark. Dells salg herhjemme faldt i andet kvartal en tredjedel!!!!!! i forhold til samme periode sidste år, fortæller analysehuset IDC. Fra godt 51.000 enheder til lidt over 35.000 enheder.
På globalt plan blev Dell sidste år overhalet af HP som verdens største pc-leverandør. Den nytænkende opkomling er blevet lammetævet af den gamle, omend Dell netop nu kan trøste sig med, at de amerikanske tal for 2. kvartal faktisk overgår analytikernes forventninger. Men væksten er spæd.
Dell er emnet for min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen, mandag. Her fortæller jeg også om, hvorfor Dells nye direktør, Stig Jørgensen, for godt et halvt år siden tog springet fra en europæisk toppost hos det profitable, fremgangsrige softwareselskab Oracle, til Dell, der lige nu har det a.h.t.
Jeg tager desuden et kig tilbage på, hvad Dell gjorde så ekstraordinært godt. Og på, hvor unge Dell missede vigtige tegn fra markedet. Ligesom jeg beskriver, hvorledes Dell vil satse på at få sit andet liv. Forbrugerne skal have farverige pc'er og teknologi, der er mindre bøvlet. Erhvervslivet skal også have et lettere liv på it-fronten. Dell vil fremover i højere grad leverer grydeklare "løsninger" - ikke blot x antal pc'er. Det vil i høj grad ske via partnere, men de er faktisk svære at få i hus.
Personligt undrer det mig meget, at det relativt unge firma Dell blev blind og døv for udviklingen så hurtigt. Havde firmaet kun "one shot" i bøssen... det direkte salg via nettet. Eller tror du, at Dell får sit andet liv?
New York Times har i øvrigt i dag en solid historie om netop Dells problemer og fremtid her. Den britiske nyhedstjeneste The Register bringer en artikel om Dells flerårige regnskabsfusk. Ifølge artiklen siger Michael Dell selv, at han på ingen måde har været involveret. Dell skal gen-aflevere regnskaber for perioden 2003 til 2006. Kvartalsregnskaber har været blæst op for ikke at skuffe Wall Street-analytikerne.
9.9.07
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
9 kommentarer:
Der er vist gået noget galt med linket til NY Times artiklen.
Men tankevækkende, at Dell på så kort tid er gået fra at være kæledægge i businesslitteraturen til nu næsten at være skurk.
Spændende at se hvad historiens dom bliver over Dell.
Usssch. Det er anden gang på en uges tid, at bommede mig med en link. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det. Og nu skriver jeg 1000 gange:
"Jeg tjekker fremover altid hver link, når jeg har publiceret"
"Jeg tjekker fremover altid hver link, når jeg har publiceret"
"Jeg tjekker fremover altid hver link, når jeg har publiceret"
"Jeg tjekker fremover altid hver link, når jeg har publiceret"
etc.
2 gange Dell – første og sidste!
Min oplevelse af Dell er nok den mest negative kundebetjening jeg nogen sinde har oplevet.
Som edb-konsulent prøveindkøbte jeg, som forløber for en ret stor kundeordre, 1 stk. Dell, der efter en nøje beskrivelse af arbejdsopgaverne blev leveret med såvel styresystem som kapacitet,efter meget præcise aftaler med salgsafdelingen. (Kunden skulle udskifte alle computere i samtlige fillialer, hvilket salgsafdelingen ligeledes var bekendt med).
Resultatet var i enhver henseende katastrofalt – skidtet fungerede ikke ganske enkelt ikke, og de hyppige reparationsbesøg begyndte at blive lidt anstrengende, for det var åbenlyst, at ”eksperten” ikke havde begreb om hverken computere eller systemer, men alene var reservedelsombytter, og telefoniske henvendelser til Dells ”lunkne line” – hot var den bestemt ikke – havde heller ingen effekt.
1. Diverse ledninger viste sig at være anbragt forkert – reparationen fik trods alt
maskineriet til at starte op..
2. Alle drev måtte udskiftes – et af dem flere gange – men selvfølgelig kan en del
slippe gennem kvalitetskontrollen – hvis man har en sådan!
3. CPU og bundkort (2 gange) blev udskiftet og til sidst
4. endte man med at udskifte Systemdisketten – men problemet var, som en af de
Irske medarbejdere senere oplyste, at styresystemet ganske enkelt ikke var
gearet til de specificerede opgaver, i særdeleshed musikprogrammerne, og at man i reelt ikke anede,
hvilket programel der var leveret, hvilket i øvrigt var et kapitel for sig, for programmerne
blev kun leveret som links til f.eks. Creative m.fl., hvorfra man så selv skulle
downloade disse, klart i modstrid med ordre og ordrebekræftelse - og naturligvis for min,
dengang særdeles langsomme, men til gengæld kostbare telefonregning.
5. Efter downloadning fungerede programmerne da heller ikke, og det var i denne
forbindelse jeg blev sat i kontakt med Irland, der så kunne oplyse, at jeg heller
aldrig ville få dem til at fungere med det af Dell anbefalede og leverede
styresystem (Windows 2000).
Efter gentagne, ubesvarede henvendelser, også til Europadirektionen og senere repeteret overfor den nuværende direktion, opgav jeg ævred og skrottede maskinen, og et meget senere tilbud om at sende maskineriet til Norge var derfor uaktuelt.
Når mine mange klienter senere bad om råd, så måtte jeg naturligvis meddele dem, at Dell i hvert fald ikke var noget jeg ville røre med en ildtang.
Noget kunne tyde på at andre end jeg har fundet ud af noget tilsvarende, for ellers var de jo nok kommet igen med seneres suppleringer / udskiftninger.
At marketingafdelingen heller ikke fungerer, kan jeg konstatere ved at jeg fortsat får adresserede forsendelser fra Dell – 2 gang p.g.a. forkert stavemåde i den ene – selv om jeg faktisk gentagne gange har meddelt Dell, at jeg af ret indlysende årsager frabeder mig deres henvendelser.
Med venlig hilsen
Kenneth Gaarslev
Havrevej 12 - 4040 Jyllinge
46 78 92 45
kennethgaarslev@mail.dk
Jeg må sige at det har undret mig længe, at Dell nogensinde har været en rentabel forretning.
Jeg blejer at sige at Dell har en enestående evne til at tage "state of the art" komponenter, og sætte dem sammen til en middelmådig PC! Trods specifikationer, kan Dells maskinel ikke måle sig med f.eks. HP og Lenovo.
Jeg anbefaler aldrig Dell; hverken professionelt eller privat.
Dell bliver ikke savnet, hvis de forsvinder...
@ Kenneth Gaarslev. Oy. Her kommer virkelig nogle dårlige erfaringer frem. Kunne se ud som det først og fremmest er et resultatet af det store problem med, at det er svært at få kompetente folk. Selv altså for et firma, der på det tidspunkt var verdens største pc-leverandør.
Det ligner en samlet mandagsleverance. Opgaverne, som pc'en skulle håndtere, syntes i øvrigt heller ikke at ligge inden for Dells klassiske gebet, der vel er almindelige virksomheder, der har behov for at bruge Officepakken, ERP-pakken og lidt andet. Men måske har firmaet markedsført sig anderledes.
Men historien må ligge nogle år tilbage, når det handler om Windows 2000. Drønirriterende må i det i hvert fald have været lige siden at få salgsbreve fra Dell. Men mon ikke du slipper for at få flere nu:-)
xxxxx
Jeg har i øvrigt ikke tidligere hørt, at Dells produkter generelt set har skuffet. Heller ikke læst om det. Så ville mange store virksomheder næppe heller være gået den vej.
Jeg genkender heller ikke selv de dårlige erfaringer. Vi har i husstanden 2 stks. Dell, der har fungeret perfekt ligesom alt ved leverancen var professionelt.
Min egen er en lille, kompakt Dell Latitude, som har klaret mange strabadserende rejser, men nu har tiden indhentet den, så jeg skal inden for et par måneder have købt en afløser, men feltet er åbent.
Som udgangspunkt kigger jeg selv typisk på anmeldelser af de forskellige pc'er. For mig tæller især batterikapacitet og vægt (kapacitet med videre er let at få på plads, og jeg har ikke behov for en talknuser).
Jeg har i en anmeldelse noteret mig, at Dells nye lækre sag i diverse farveversioner ikke imponerer på batterifronten. Mon det var et mandagseksemplar?
Lenovos Thinkpad... jo, den frister, men man betaler jo altid en ekstra pris for Thinkpad-navnet, eller hur? Og jeg har intet firma i ryggen, der bare udskriver en check.
Eller var det blot i de gamle IBM dage, at man tillod sig at tage 2000-3000 kroner ekstra for navnet (og det gode tastatur)?
Jeg fristes dog ikke af den helt lille ThinkPad, som ellers scorer flot i anmeldelser og hos mine hyppigt rejsende kolleger. Den har nemlig et eksternt DVD-drev, og det gider jeg ikke rejse rundt med. (Ja, jeg ved at behovet for et sådant drev er på kraftig retur, men endnu opstår der tilfælde, hvor det er nødvendigt).
Men jeg har jo også tidligere fortalt om mine småtests af en lille en fra HP og en lille en fra Fujitsu Siemens, begge gode.
Acer har slet ikke være på min lystavle. Bør den være det? Toshiba, der vist er ved at vende tilbage fordoms styrke inden for de bærbare, har jeg også overset.
Hvis der er læsere her, som også går mest efter lang batteritid (og en enkel måde at slå de mest strømslugende ting fra, herunder at koble alt trådøst fra), og efter lav vægt, og som netop har købt en bærbar.... Hvad blev dit valg?
Og nej... Jeg overvejer ikke de gode Mac-computered, og årsagen til det, har jeg tidligere skrevet om flere gange.
@ Dorte - mit valg?
I professionel sammenhæng - dér hvor tid er penge og alle elementer er driftkritiske:
Lenovo.
Jeg har gennem 20 år, leveret en del IT løsninger, og der er eet produkt på notebook siden der aldrig har skuffet mig - og det er IBMs - nu Lenovo.
Vel - der findes mange andre udemærket mærker. Toshiba bl.a.
Hvis du tror at det er de 2-3.000,-du mener den er dyrer, som er for navnet + tastatur - så fristes jeg til at være fræk og svare: så snup noget andet for så er det "at kaste perler for...." :-)
Ud over tastatur kvaliteten - som er hævet over alle andre mærker, så er det selve kabinettet og dets opbygning. Det er kram.
Som flødeskum på toppen, er der hele deres lag af velfungerende drivere OG meget vigtigt:
Hvor nemt og stabilt man løbende kan update med nye drivere.
Hvis du køber en Mac - så husk at købe en skruetvinge med:
http://www.computerworld.dk/art/39250?a=related&i=41232
Der hvor maskerne falder hos alle producenter - er på service delen -hvis den går i stykker...
Virker deres service organisation?
Eller ser de kunden som problemet -mere end at de har en opgave at løse for kunden?
Har du prøvet at få HP udstyr repareret ?
Dén oplevelse vil jeg aldrig byde nogen - sidst af alle: mine kunder.
vh
Frans
Efter at havet læst dit indlæg i Berlingske og alle kommentar på blogen her, vil jeg gerne komme med mine kommentar.
Jeg arbejder til dagligt for Unisys, der er underleverandør til Dell på service og reperationer af Dell bærbare og stationære computere.
Jeg oplever selvfølgelig kunder der ALDRIG mere vil røre ved en DELL, som vi har læst fra andre blogger, og dem vil der altid være nogle afhvad enten du taler computere eller opvakemaskiner Alle har en oplevelse af en vare og et mærke, og det er en hver mands ret.
Jeg har til alt held mange glade og tilfredse kunder i min hverdag!
Der hvor jeg ser en styrke for Dell som helhed, og der hvor der er et stort sort huld i PC detailmarkedet, er "after sale support".
Køber du en Acer, HP eller et andet mærke på tilbud i Bilka, Elgiganten eller Fona, og du har brug for hjælp, er der kun 2 muligheder.
1. Ring til fabrikantens hot-line support.
2. Kom ned i butikken med dit indkbte insenkram.
Begge løsninger har sine begrænsninger, da alle fejl ikke kan findes gennem telefon, eller i butikken, da det kan være kundens opsætning i hjemet der er årsag.
Skal du have din computer til reperation fordi der er noget i stykker med hardwaren, skal du indlevere den til butikken, og vente med tåldmodighed i en til to måneder, inde du for den igen!
Hos Dell ringer kunden til supporten, og teknikeren finder ud af om det er en hardware eller software fejl i samarbejde med kunden.
Er der en harware fejl, eller er teknikeren i tvivel, sender Dell en tekniker ud til kunden næstkommende hverdag og skifter det defekte hardware, eller finder årsagen til problemet, som måske er en opsætnings fejl fra kundens side. Dagen efter kunden har ringet, har de fleste kunder en PC der virker.
Det er da super kanon service!
Prøv du at toppe den med en Acer købt i Bilka!!
Hvis du kombinerer denne service hvor fabrikanten, dagen efter kunden ringer, kommer ud til kundens adresse og reparerer produktet, sammen med salg og markedsføring i detailhandel, har man et stærk produkt.
Ingen tvivel om at Acer og HP er mere "synlige" de er i de kulørte reklameblade hver weekend, til små priser, så kommer Dell ind her med STOR focus på service delen, vil mange vælge en Dell, der er jeg overbevist om.
Hr. og fru. Hansender ikke har IT-tekke og de kender måske ikke nogen der har dette, er gisler i vores IT-verden, da de ikke ved hvor de skal hendvende sig når problemerne dukker op!
Jeg tror at det købende publikum i dag, er klar til og villige til at betale sig til en god og effektiv support løsning der er skrædersyget til deres behov, men ingen tilbyder denne løsning!
Kommer Dell i Bilka med focus på servicen og blever dette en salgs succes for Dell, tror jeg at andre fabrikater vil følge trop med tilbud på service, og det er det vi som forbruger gerne vil have!
Ulrik Moe Nørgaard
Et meget vigtig og relevant forhold, du fik belyst der. Det minder mig også om alle de frustrerede beretninger, vi læser fra brugere, der har haft afleveret deres defekte pc'er i butikken og bare venter og venter.
Tak.
Til diverse kommentatorer vedr. min oplevelse med Dell - Anonym skriver - skal jeg understrege, at jeg ikke gik efter hverken tilbud eller Resedavarer, men købte på grundlag af indgående drøftelser og specifikationer af de primære multimedieopgaver, baseret på et indgående kendskab og erfaring i brugen af det dertil hørende programel.
Problemerne var, at Dell notorisk ikke vidste, hvad der var på de medfølgende system- og programdiske - heller ikke de ombyttede - hvilket blev forværret af regulære hardwarefejl, i et omfang som jeg end ikke oplevede i "de glade bambuscomputerdage".
Først, sidst og ikke mindst - så var salgsafdelingen totalt blottet for lyst og/eller evne til at løse problemerne - for nu var maskineriet jo solgt og betalt - og så interesserede det absolut ingen, at "telefonteknikerne i Irland" meget præcist kunne bekræfte, hvorfor systemet aldrig ville komme til at fungere efter hensigten.
Hvis Dells undskyldning var, at deres "pakker" ikke egnede sig til de af mig specificerede opgaver, så burde Dell anstændigvis have sagt nej tak til ordren, for kunsten
at drive forretning består bl.a. i at vide, hvornår man skal betakke sig, og så gøre det!
Kenneth Gaarslev - (Anonym)
Send en kommentar