12.9.07

"Her er jeg": Mobiltech med danske spillere

Verdens nok mest berømte techblog, Techcrunch, har i et nyt indlæg fokus på danske Imity plus på enkelte andre aktører. Det handler om, hvad der kaldes sociale netværk, men med udgangspunkt i, at det først og fremmest er via mobiltelefonen, at man har netværket. Og via mobilen adviseres man om, hvis nogen i netværket opdages lige i nærheden.

Det handler altså ikke om netværk, der har pc'en som moderskibet, som tilfældet er med for eksempel LinkedIn og Facebook, og som kræver, at du selv er den aktive.

De mobile net, hvor der varsles om nærvær, er ikke en helt ny opfindelse, fortæller Techcrunch's feterede skaber, Michael Arrington. Men det er aldrig slået igennem, for det er lige som med verdens første fax - af ingensomhelst nytte. Først da der masser af fax'er i firmaerne duede kommunikationsformen.

Spørgsmålet er så også, om man ikke skal være af en vis type - meget udadvendt, måske ret så ung, for at man rigtig tænder på "Her er jeg"-teknologi rettet mod langt flere, end man normalt har i sit "gammeldags" net. I øvrigt er den rette betegnelse nok snarere "Her er en potentiel samtalepartner", hvad enten det så gælder job, kæreste, udvidet bekendtskabskreds eller hobby.

Hvordan mobiltelefonen kan opdage, hvem man er i nærheden af? Der skal være installeret et lille specialprogram på mobilen. Hvis mobilen er forsynet med Bluetooth-teknologi kan den "sniffe" en tilsvarende mobil, og rummer den også programmet kan der bydes op til dans. Teknisk set kan folk dog også stedfæstes geografisk ud fra deres mobilers afstand fra diverse mobil-sendemaster.

Så er du i en fremmed bar en aften og nyder en India Pale Ale, vil din mobil måske fortælle dig, at lige i nærheden er "Jan Hansen", som også er vild med den type øl, medlem af øl-entusiasterne klub, og hans foto popper op på din mobil. Så er du sikret en god snak, hvis det altså er det, du er ude efter den aften.

Du kan måske også være med i et jobmæssigt net - det er med firmakolleger eller fagkolleger på tværs af firmaer. Og Vupti! Du sidder i lufthavnen og venter på et forsinket fly, men ved siden af dig sidder .......

Din profil kan også være "Jeg er single" og tænder på mænd under 35 år, som kan lide opera, Kong Hans og Jaguarer. Og skulle der være en sådan i nærheden, så .....

Danske Imity, som den serielle iværksætter Nikolaj Nyholm er medstifter af, bruger Bluetooth-lokalisering og bygger også bro over til nettet, hvor man lige kan holde sin egen profil ved lige, se, hvem man har mødt/været i nærheden af, tjekke hinandens gøren og laden med videre. Læs mere hos Imity selv.

Techcrunch nævner i øvrigt også danske Zyb endnu en gang (forrige gang var i august). Zyb startede med at tilbyde backup telefonlisten, så man ikke står på herrens mark, når mobilen er mistet. Men Zyb har netop åbnet for yderligere en funktionalitet, nemlig at man via sin mobiltelefons adresseliste meget enkelt kan skabe/gå med i et socialt netværk, hvor man kan indvie venner i, hvad man lige nu er i gang med etc. etc. Lidt i retning af, hvad man kan med Twitter, som jeg tidligere har skrevet om her.

I den retning går teknologierne altså, men spørgsmålet er så om nok tænder på dem. Hvad tror du?

1 kommentar:

Kåre Mulvad sagde ...

I believe - oh I believe !!
Men den med fax'en syntes jo ikke helt at holde som argument for hvorfor dette ikke er blevet mere udvbredt. Idag har "alle" jo mobil - så det er nok ikke udbreddelsen af det tekniske værktøj, men mere som du også selv er inde på, om folk vil dette. Og ja - unge, er jo oplagt som mulige adopters af dette, men man kunne vel også tænke dette både ind i gruppe brug, men også virksomhedder, som er har en mulighed for at komme ud over computerskærmen og ud i den virkelige verden. Jeg tænker f.eks. på muligheden for at bruge Imity-broadcast stationer, hvor firmaer kan reklamere, eller give positioneret information om deres produkter...