8.10.07

Låsekabel til bærbar: Sikkerhedsillusion?


Takket være projektleder hos NNIT, Jesper Laisen, der blogger hos Version2, føler jeg mig lidt til grin.

Her har jeg i årevis rejst rundt med en lille "sikkerhedskæde" - en såkaldt Kensington Lock - der gør, at jeg på hotelrum og i presserum kan fastlåse min bærbare til noget nagelfast eller i hvert fald til noget tungt og uhåndterligt. En rar sikkerhed, men den viser sig at være illusorisk, fortæller Jesper Laisen.

Han henviser til en video, der afslører, hvor let låsen kan dirkes op - med en toiletrulle - med pappet . En skruetrækker kan også gøre det. Også ganske almindelig rå magt kan gøre tricket, uden at pc'en ødelægges i særligt omfang.

Alt det så jeg, da jeg alligevel var ude på YouTube, for der lå masser af forskellige demoer fra folk, der enten gerne vil gøre tyvenes liv lettere eller varsle de potentielle ofre.

Men jeg fik også googlet mig frem til, at den type produkter ER blevet forbedret. Om det så er nok, ved jeg ikke, men tyven vil jo alt andet lige tage den helt uden sikkerhedskæde - hvis han/hun ellers er af den mere diskrete art. Det er vel ikke ofte, at tyvene er så trængende, at de bare rykker los. Er der flået hul i chassis'et, er pc'en jo også sværere at få afsat til hælere.

Det er svært at beskytte fysiske ting i den størrelsesorden mod tyveri. Spørgsmålet er, om Kensington-firmaet med flere sammen med pc-producenterne kan finde frem til noget endnu mere robust. Pc'en koster ligegodt noget af en slant at erstatte.

På Kensington-webstedet ser man i øvrigt gode råd til, hvorledes man skal forholde sig i lufthavnenes security. Den bærbare skal lænkes fast for eksempel til håndtaget på computertasken - jeg tvivler på, at det vil blive accepteret, og at det er praktisk laden sig gørligt (jeg har f.eks. en større "computerrygsæk", som ikke lige kan lægges ned i samme plastbakke). Kensington skriver også, at man aldrig bør slippe den bærbare af syne. Fortæl det til sikkerhedsmanden, der dirigerer mig hen i et indelukke, fordi bøjlerne i min BH "lyder" som potentielle terroristvåben. (ja, ja. Jeg skal have købt en rejse-BH uden bøjle:-)

Et andet råd fra firmaet er at lægge den bærbare i den baggage, der tjekkes ind. Den første, eneste og sidste gang, jeg gjorde det, forsvandt min kuffert, og den kom aldrig igen.

Personligt er jeg i øvrigt meget glad for, at hoteller (I USA i hvert fald) efterhånden er ved at have en indbygget lille bankboks som standard. (omend der vel også er trick til at åbne dem).

I kommentarfeltet til Jesper Laisens indlæg, ser man i øvrigt et råd, der er ganske effent. Sørg bare for at bruge en pc, der er så gammel, at ingen gider stjæle den!

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Sjovt at se hvordan man leder efter mulige problemer blot for at kunne fylde sin klumme.

Et låsekabel har sin berettigelse over for dit forsikringsselskab. Hvis du skal melde din bærbare stålet fordi den er blevet taget et "åbent" sted uden at du har sikret den så får du ikke erstattet noget.
Du skal ikke tro at et låsekabel gør den umulig at stjæle. Lidt ligesom vinduet hjemme i dit hus. Hvis tyven vil ind så slår han det itu, men hvis vinduet står åbent får du ikke nogen erstatning.

trolden sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
trolden sagde ...

Man kan ikke sikre noget 100%. Har tyven tid, kan han altid stjæle den. Man forhindre ikke tyveri med en notebook lås, men gør det svært for tyven. Og tid betyder noget i en tyvs øjne - tror jeg!

Det med at benytte en gammel bærbar bruger jeg selv. Jeg bruger den som terminal på min terminalserver derhjemme. Det virker normalt perfekt. Jeg hastigheden og mulighederne på min hjemmearbejdsplads. Og hvem gider stjæle en 233Mhz maskine med 64KB ram og med en Compact Flash og ingen harddisk?
Og noget der er endnu bedre er, at jeg har ingen data liggende, og der bliver automatisk taget backup af dem om natten på en helt tredje distination.

Dorte Toft sagde ...

@anonym.

Tak fordi du bidrog med forsikrings-vinklen. Burde have haft den med.

Og tak for gentagelsen af, at et låsekabel ikke gør det umuligt at stjæle en bærbar.

Men hvorfor dog så hånlig indledningsvis? Der er nok en del andre danskere, der - ligesom jeg - bruger en gammel version af kablet, uden at være opmærksomme på, hvor let låsen er at omgå.

Anonym sagde ...

Sorry Dorte - det var en lidt dum bemærkning fra min side.