28.10.07

Politisk diaré på nettet

Politikernes øgede satsning på nettet resulterer som planlagt i flere pseudohistorier. Her til aften kan jeg for eksempel på Politiken læse følgende ligegyldighed:
"Helle Thorning-Schmidt har omkring 450 venner på Facebook. Det er flere end Anders Fogh Rasmussen, men statsministeren haler kraftigt ind."
Venner? Hvad med først og fremmest at kalde dem partifæller, de, der er løbet til som "venner" på det sociale netværk, der kaldes Facebook. Og selvfølgelig løber de til, for de ved, at hitliste-historier går endnu glattere igennem i en valgkamp.

Havde Helle virkelig 450 styks venner, ville jeg da blive nervøs. "Alles ven er jo ingens ven", og hvilken profil er det for en politiker? :-)

Facebook-satsningen er blot et af mange supplementer til lygtepælene, og politikerne fortæller, at de denne gang satser stærkere på nettet end nogensinde.

Vi ser da også Villy Søvndahl kigge frem i en reklame i toppen af Politikens netavis, mens Venstre byder på videoer i toppen af Jyllands-Postens netavis. Masser af toppolitikere blogger løs med ført pen, og mange vælger tilmed videobloggen, for det smager jo lidt af tv, men uden de forstyrrende journalister.

Jeg er dog uden for rækkevidde, uanset teknik og uanset, at jeg er på nettet omkring 8 timer dagligt. Jeg evner nemlig ikke at tro på, at penge gror på træer, i modsætning til, hvad alle de politiske partier i deres indbyrdes overbudspolitik synes at tro på.

Dertil kommer, at det ærgrer mig at se, hvorledes politikerne kun bruger nettet som endnu en ølkasse at betræde. Endnu en platform for en i bund og grund gammeldags kommunikationsform.

Svar på spørgsmål som "Hvad vil du gøre ved dagsinstitutionernes situation?" bringer jo intet nyt, og spørgsmål som "Hvad vil du gøre ved hjerneflugten fra Danmark?" eller "Hvordan vil du reducere omfanget af forbuds-Danmark?" ses aldrig.

Min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen handler netop om politikernes satsning på nettet.

Jeg fortæller, at nettets brugere beviseligt er blevet blinde over for bannerreklamer, omend en kavalergang hjælper, og lige nu ser det ud til, at politikerne i høj grad "fyrer" for gråspurvene i cyberspace. Desuden fortæller jeg om alle de netbrugere, der også tyer til en teknisk blokering af reklamer.

Jeg selv hoppede sent med på filtreringsvognen, men da jeg gennem en uge konstant var blevet chikaneret af en gnaskende mund i nærbillede - midt i læsefeltet - downloadede jeg AdBloc Plus. Den er udviklet til "den brændende ræv" - Firefox-browseren, som jeg bruger 98 gange ud af 100, mens Internet Explorer bruges de resterende to gange.

Hvilken fred, reklamerblokeringen gav. Og hvilken fart.

Der er dog et par ulemper. Jeg går en sjælden gang glip af noget - såsom annoncering af en ny interessant konference. Og så bider jeg jo hånden, der fodrer mig, for medierne er jo dybt afhængig af annoncerne. Men jeg åbner for reklamer igen, så snart de er blevet mindre "støjende" og måske tilmed relevante:-)

Men hvad siger du til, at politikerne i høj grad flytter deres reklamekroner og satsninger ud på nettet? Har det flyttet noget for dig?

Tilføjelse den 29. oktober. Blev lige opmærksom på en historie om en svensk minister, der var overmåde flittig. Ikke alene gav hun et avisinterview, men samtidig chattede hun med en anden avis' læsere. Her viste det sig dog, at ministeren i virkeligheden var ministerens pressesekretær! Ups for en pinlig afsløring. Men der er jo en grund til det kendte udsagn "På nettet ved ingen, at du er en hund".

2 kommentarer:

Annette sagde ...

Hej Dorte. Ligesom dig er jeg på nettet mange timer hver dag, og det har jeg været i årevis. Alligevel kan jeg næsten tælle på to hænder de gange jeg er klikket ind på en bannerreklame - eller nu, klikket ind på en politisk præsentation. Selv om jeg synes godt om den allesteds-på-nettet-nærværende Villy Søvndal, har jeg kun set en enkelt af hans videoindslag, og jeg blev hurtig træt af at høre og se på ham. Som du skriver, er det somme tider godt at blive stillet et modspørgsmål.
Der er gode informationer at hente på nettet - kandidatlister, profiler, politikprogrammer, mv. Men flytter info stemmer?
Og tak for tippet til adblock plus som jeg nu ligger på min firefox.
Hilsen Annette K

Anonym sagde ...

Jeg mener man kan sætte Adblock Plus op til at skjule annoncerne sådan at afsenderen stadig tæller ens besøg som et annoncekig. Kan blot ikke huske hvordan - måske gør den det som standard...?