13.9.06

Bærbar HP-pc med auto-back up / Sløv Norton

Midt i hele balladen omkring Hewlett-Packards bestyrelse dumper der lidt nyt ind i mailboksen fra HP, og især en ting fængede mig. Jeg er på udkig efter verdens letteste back up-løsning, for min forretning er jo på min pc. HP kommer nu med en bærbar, der når den sættes i "dok", pr. automatik back up'er på dens dockingstation (en sådan bruges typisk, når man er på kontoret, som forbindelsesled til diverse enheder, lige fra en god fristående skærm og et ordentligt tastatur, til netforbindelserne etc.).

Jeg har tidligere efterlyst enkel løsninger her på bloggen og fik i kommentarerrådet at kigge på Maxtor One Touch eller IBM's CDP-løsning. Så nu må jeg i gang med beslutningerne.

I øvrigt var der også andet fornuftigt fra HP til dem, der bruger den bærbare som "filmlærred". Ifølge HP kan man med et enkelt klik på den slukkede pc se DVD'er, høre musik og kigge billeder, UDEN at man skal starte Windows og vente og vente.

Sløvende Norton
I en hel anden boldgade er information fra it-sikkerhedsselskabet Symantec om den nye programpakke Norton 2007. Softwaren, der blandt andet rummer antivirus, har ry for virkelig at sløve pc'en og kræve ekstra tålmodighed, når man starter pc'en. Men ifølge Symantec kommer den nye version til at fylde mindre og æder færre af pc'ens ressourcer. Det er gode nyheder, især set i relation til en test (ej videnskabelig), som jeg fandt her, og som fortæller om, hvilke typer applikationer, der virkelig gør pc'en langsom. Norton har en skammelig førsteplads. Om Norton 2007 bør imidlertid også nævnes, at den ifølge Symantec, også beskytter mod ondartet kode af typen rootkit - det er softwareværktøjer, der ellers gør det umuligt at spore, at der kører noget kode, som ikke burde køre på pc'en (f.eks. gennem modificering af operativsystemet).

Ingen kommentarer: