2.12.06

Selvcensur - blog - journalistik

Et skud: I takt med, at blogverdenen bliver mere synlig - mere anerkendt - bliver indholdet på de mere kendte blogs lidt mere traditionelt, lidt mindre impulsivt. Stemmer dette, eller er det bare en slags Freudiansk fortalelse?

Jeg har i hvert fald selv fået en tendens til at overveje lidt mere nøje, hvad der skal på denne blog, siden den pr. 1. oktober blev tilknyttet Berlingskes business.dk. Den journalistiske del af min tankegang har fået lidt mere magt på bekostning af impulsiviteten, tror jeg. Om det så er et tab eller en styrke for bloggen, ved jeg sgutte. Men lidt mindre sjovt er det at skrive.

Blogunivers vil journalistik
Der er jo tendenser til, at blogverdenen og journalistikken hastigt nærmer sig hinanden (og her tænker jeg ikke blot på, at det nu er in for ethvert dansk medie at have sine egne journalistbloggere ud fra "so ein Ding müssen wir desværre auch haben"). Men tag et blogunivers som The Huffington Post - paraplyen for en samling politiske kändisblogs i USA, oprindelig stifter af bloggeren Arianna Huffington. Nu har hun også hyret en kendt journalist, og flere kommer til, men ikke for at blogge. Der skal skrives journalistik, dog med en personlig kant. The Huffington Post, der for nylig fik 5 millioner dollar i kapitalindskud fra et ventureselskab, vil altså være både og. Ifølge New York Times har det altid været hendes intention at gå denne vej.

I den modsatte ende af spektret, der hvor journalister uddannes, ses der også en bevægelse. I hvert fald har en journalistuddannelse ved et universitet i North Carolina netop opslået en stillingsopslag rettet mod en journalist med omfattende erfaring inden for blogverdenen. Det fortælles der om her.

En god ting synes jeg. Måske vil det resultere i, at der også i de "gamle" medier opstår en erkendelse af, at en god journalist ikke nødvendigvis også bliver en god blogger. Nøjagtig lige som en god journalist ikke nødvendigvis bliver en god klummeskriver. Den erkendelse eksisterer jo heldigvis de fleste steder. (Selverkendelsen hos den enkelte journalist ligger ikke på samme niveau:-).

Glemte jeg at skrive, at den gode blogger heller ikke nødvendigvis kan blive en god journalist. (Mon ikke det er sværere at lægge "jeg'et" og "egoet" i skuffen, end at tage det op af skuffen?)

Ingen kommentarer: