5.12.06

Slagsmål om IT til mellemstore

Mit tidligere budskab om, at helt små virksomheder forsømmes med it-tilbud, er stort set mødt med et ”ja”. Men flere peger på, at små virksomheder i USA kunne trække på den webbaserede netsuite.com, som rækker langt videre end blot et økonomisystem. Både sprog og manglende tilpasning til dansk regnskabslov m.v. gør imidlertid suiten uinteressant herhjemme. Prisen? Umiddelbart er det vist ikke de unges nye billige prismodeller, der tæller, men de gamles.

Larry Ellison er med
Siden er jeg snublet over Netsuite et par gange. Tænk, at Oracles topboss Larry Ellison er storinvestor. Han gik ind helt fra starten i 1999 og ejer faktisk 60 procent. Jeg læser på en ZDnet-blog også, at forsinkede planer om en børsnotering af Netsuite har rejst spekulationer om, hvorvidt Ellison måske selv vil have den som tilbud til mellemstore og mindre virksomheder. Jeg læser også, at Netsuite en overgang solgt under navnet Oracle Small Business Suite, men det tunge Oracle-brand skræmte vist de mindre.

Oracles eget bud på området er jo pakken Oracle Applications, som konkurrer med software fra tyske SAP. Applications tilbydes i en skrabet udgave til mindre virksomheder. I en webbaseret version går den som varmt brød, fortæller Oracles nordiske kommunikationsdirektør mig. Et regnestykke viser dog, at der er hele 770 brugere hos den gennemsnitlige kunde:-) Også et mindre dansk firma, Softbase.dk, fortæller mig i øvrigt om deres ”on demand” løsning baseret på Oracle. De tilføjer dog, at den især er beregnet til komplekse, mindre virksomheder, og ikke de helt små.

Hurtig SAP
Jeg snublede imidlertid også over nyt fra tyske SAP, der sidder på stort set hele toppen af dansk erhvervsliv. SAP vil forny sin løsning til de mellemstore virksomheder, All-in-one. Den nye version skal kunne være i drift på 7 dage, og tilrettet den konkrete virksomhed på 24 dage, skrives der på denne blog.

Noget andet end i de ”gode gamle dage”, hvor konsulenthuse var sikret et års tid eller tos vellønnet arbejde for at få SAP-systemet på plads.

Og så er der jo Microsoft, der med Axapta bejler kraftigt til det mellemstore (i amerikansk størrelse, altså supersize mellemstor - ligesom SAP og Oracle) Jo der er ekstrem trængsel på det marked, nu hvor erhvervslivets allertungeste koncerner verden har fået mættet deres behov og lukket pungen. (Man skifter ikke økonomisystem ofte... på et tidspunkt gik der 10 år imellem). Der er jo også penge i det mellemstore marked. Så om fem år, når også det marked er mættet, får de helt små måske en chance, eller?

PS: Blandt tilbagemeldingerne jeg fik på mail var også en fra et dansk firma, der tilbyder webbaseret timeregistrering og projektstyring – og som kan gå ned til kun 1 bruger. Der er dog ikke nævnt noget om priser på Timelogs forside så det er næppe rørende billigt :-) Men altså webbaseret.

PPS: Hvad jeg har skrevet i ovenstående er hverken en an- eller en afbefaling af produkter.

Ingen kommentarer: