24.4.07

Google har verdens stærkeste brand

Knap 10 år gammel har Google vippet Microsoft af pinden som verdens mest magtfulde brand. Præstationen fremgår af Financial Times, der har samarbejdet med konsulenthuset Millward Brown Optimor om rapporten.

Efter Google på 1. pladsen følger General Electric, Microsoft, Coca Cola, China Mobile, Marlboro, Wal-Mart, Citigroup, IBM og Toyota. Værdien af Googles brand opgøres til 66,4 milliarder kroner, og det er det dobbelte af Toyotas!

Sidst år lå Google på en 7. plads, så der er taget et pænt spring. Tallene er så endnu en bekræftelse af nørdernes styrke – når der også er tjek på forretningssiden. Bare tænk på at Bill Gates er verdens rigeste mand.

I øvrigt er Google ind imellem lidt af en fusentast, såsom i fredags, hvor Googles lille nye forskningsafdeling i Århus åbnede dørene for at fortælle om, hvad der blev puslet med. At dømme efter diverse omtale fra arrangementet fik journalisterne sig noget, der minder betænkelig meget om en lang næse. Intet konkret.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Og hvordan er det lige at man fastlægger værdien af et brand?
Hvad er Coca Cola-navnet værd uden deres læskedrik? Og hvordan siddestiller man Google og Toyota?
Jeg tror der findes mange konsulenthuse der mangler noget fornuftigt at lave...

Dorte Toft sagde ...

Man kan så meget hos konsulenthuse og i markedsføringsbranchen så kombinér de to ting:-)

Fakta er dog folk kan lide at læse om den type stof. Lisbeth Knudsen (nu chefred. Berlingske) har i øvrigt et tankevækkende indlæg om mediernes brug af analyser m.v. på sin blog, som du finder her:
www.lisbethknudsen.blogspot.com

Anonym sagde ...

Og på magisk vis vil værdien af Googles brand givet dykke markant i de kommende år når deres aktiekurs begynder nedstigningen til et mere realistisk niveau.

Lisbeth Knudsens indlæg er i øvrigt glimrende, bl.a. observationen om mediernes "korttidshukommelse, der ikke rækker til, at en anden undersøgelse viste det modsatte for en måned siden."

I dette tilfælde er det meget pudsigt at sammenligne med f.eks. Businessweek's topliste for brands. Forskellene i rangering og værdifastsættelse er i mange tilfælde temmelig markante; man kunne næsten få på fornemmelsen, at metodikken bag listerne er temmelig arbitrær :-/

Jesper Juel sagde ...

Helt enig. Google er ret "spion agtige" i disse dage. Men man ma alligevel respektere dem for at kunne Microsoft på ALLE felter.