22.4.07

Kongen ikke længere største antal klik

Jeg har en fornemmelse af, at dele af erhvervslivets og dets rådgivere kigger i den forkerte retning, når der tænkes i fremtid på nettet. Således kunne jeg med undren i sidste uge læse, at den store revisionskoncern Deloitte holdt seminar om beskatningen i Second Life – det virtuelle 3D-univers. Har kunder presset på, eller hur?

Nævn mig et dansk selskab, der har tjent så store penge i Second Life, at det burde interessere det danske skattevæsen? Giv mig et realistisk scenarie for, at det sker. Men måske handlede rådgivningen mere om, hvorledes man kunne trække tabet ved satsningen fra:-)

Hvad der derimod er værd for erhvervslivet at notere på er, hvorledes ”mund til øre”-metoder blomstrer. Det er vigtigt at forstå, at det ikke længere er det højeste antal klik eller det højeste antal unikke brugere, der er kongen. Troværdighed og lødighed tæller i stigende grad, fordi der er så meget skidt og megen svindel på nettet, og det er faktisk webgængerne, der hjælper hinanden med at skille skidt fra snot. De gør også rask væk hinanden klogere via deres anbefalinger.

En lang række af de unge, store succeser på nettet er startet med ”mund til øre” som koncept, og selv gamle spillere som Dell har lyttet til nettets puls. Dell sætter vitterligt kalorier ind på at gøre skåltalen om at lytte til kunderne til realitet, som jeg giver eksempel på her.

Jeg skriver mere om det i min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen med titlen ”Websteder vil dumpe uden mund til øre”..

Horderne kan udvande et websteds styrke på mange måder – ved gøre fællesskabsfølelsen mindre. Ved at gå amok med gyllekommentarer under anonymitetens dække. Og på inddirekte vis, da mængden af klik vil trække endnu mere af det kommercielle cirkus til stedet.

De ændrede forventninger vil også ramme virksomhedernes websteder. Hvad Dell gør vil smitte af. Det er af reel nytte for kunderne. De er flintrende ligeglade med residensen i Second Life.

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Du har helt ret når du antager at det langt fra er alle der har forstået at det ikke handler om antallet af besøgenden, men rettere noget helt andet. Hvad det andet end måtte være er der om muligt endnu færre der har forstået og det er her det begynder at blive interessant.

De fleste anvender et såkaldt webanalyse-program. Denne side anvender Google Analytics til se hvad brugerne gør - men bliver der kigget på andet end hvor mange besøgende der nu har været idag? Næppe. De fleste har ikke fået øjnene op for værdien af at lave webanalyse og virkelig gå i dybden med at finde flaskehalse på websitet. Forestil dig hvor mange der falder fra i købsprocessen på en webshop - og hvor stor betydning det har for salget at undgå disse frafald. Næh, så sender vi bare nogen flere ind på sitet - så stiger salget. Det er en meget dyr og uhensigtsmæssig måde at bruge sit website når der nu netop er udviklet effektive værktøjer der kan hjælpe med at afsløre brugernes adfærd.

Der er et gammel marketing ordsprog (kan man sige det?), der hedder at man spilder halvdelen af sine markedsføringskroner - man ved bare ikke hvilken halvdel. For så vidt angår online markedsføring kan man faktisk måle det med 100 procents nøjagtighed.

Der begynder at komme opmærksomhed på det, men der er stadig meget lang vej igen.

Claus Sønderkøge sagde ...

Det lyder besnærende rigtigt Dorte men reelt er der vist ikke noget nyt for forretningsverdenen.

Du har naturligvis ret i at DELL ingen interesse har i at jeg klikker mig rundt på deres sider når jeg har besluttet mig for at forlade DELL.

Jeg finder dit argument er korrekt i et niche marked men du nævner selv Ebay som eksempel i din klumme. Her er det helt klart ikke den indsigtsfulde søgning der betyder noget. Det er derimod mængden af impulser med selvfølgelig en lav frekvens der giver i stort volumen. 'Mund til øre' for det enkelte produkt er på Ebay uden betydning. Ebay's troværdighed og mængde er hvad der betyder noget.

Google synes at leve godt på mængden og jeg er sikker på at alle vil drage fordel af en tabsrate på 99% såfremt de resterende 1% er stor nok. Med internet er sandsynligheden for at 1% faktisk kan vise sig at være attraktivt - lidt den samme ide' som storcentre bygger på i dag.

Dorte Toft sagde ...

@Claus,
I min "papir"-klumme nævner jeg, at eBay har brugt mund til øre som en slags kvalitetskontrol af dem, der satte ting til salg på nettet (der er jo mange svindlere blandt - folk, der sætter noget til salg, der ikke svare til løfterne, ikke leveres eller ikke-et-eller-andet-andet).
Og det er købernes kvalificering af sælgerne, der er med til at give eBay troværdighed. Det handler altså ikke om produkter.
Hvad angår Google, så har Google jo ALTID i sit koncept haft en slags mund-til-øre. Søgemaskinen ser jo blandt andet på, hvor mange der lænker til et givet web-sted. En websted har en vis rang, der har indflydelse på søgeresultatet, og det forklarer Google således:
PageRank relies on the uniquely democratic nature of the web by using its vast link structure as an indicator of an individual page's value. In essence, Google interprets a link from page A to page B as a vote, by page A, for page B. But, Google looks at more than the sheer volume of votes, or links a page receives; it also analyzes the page that casts the vote. Votes cast by pages that are themselves "important" weigh more heavily and help to make other pages "important."

Important, high-quality sites receive a higher PageRank, which Google remembers each time it conducts a search.

Anonym sagde ...

Et af de store problemer når det kommer til, at virksomheder stadig ser antallet af besøgende som den vigtigste faktor, er at mange firmaer der arbejder med søgemaskineoptimering(SEO) udelukkende koncentrerer sig om dette. Jeg er ikke i tvivl om hvorfor det er sådan. Det er en nem faktor at måle efter, og også forholdsvis nemt at få antallet af besøgende til at stige på langt de fleste hjemmesider. Det et spørgsmål om hårdt arbejde. Men desværre tager langt de fleste firmaer ikke konverteringen af besøgende med ind over. Simpelthen fordi man ikke er vandt til at tænke i de baner hos SEO firmaer, eller fordi det er for besværligt. Det er en skam, men jeg tror at den eneste måde det er muligt at ændre, er hvis SEO firmaernes kunder, kommer frem i skoene og begynder at stille krav. Noget som vi sjældent oplever i dag.

Og så lige en kommentar/uddybning til link-diskussionen. Det er rigtigt at Google blandt andet vurdere en sides værdi ud fra hvor mange links der er til siden. Men man kan være helt sikker på at hvis man har 5000 links til sin side, fra sider med lav kvalitet, vil disse ikke hjælpe noget særligt. Har man derimod 500 links fra sider af høj kvalitet, vil disse være ekstremt værdifulde. Så ja...mange links er godt, men kun hvis det er de rigtige links.