13.4.07

Google: Afslører dansk satsning. Køber Doubleclick

Omsider vil Google fortælle om, hvad selskabet er i gang med i sit Århus-center. Google åbner dørene i IT-huset den 20. april, og så skulle sløret blive løftet.

Google selv fortæller, at i forbindelse med arrangementet vil senior softwareingeniør Robert Griesemer fra Mountain View-hovedkontoret i Californien fortælle om programmeringssproget Sawzall. Jeg anede ikke umiddelbart, hvad det gik ud på, og Wikipedia yder ingen hjælp. Heldigvis har vi Google:-) Læs definitionen her hos Google Research. Det er lidt langhåret for mig, men handler om en effektiv måde at håndtere analyser af kæmpe datamængder på pr. automatik.

Der er jo gået mange rygter om, hvad Google ville i Århus, og det mest stabile rygte gælder en dansk indsats i relation til den berømte søgemaskine. Jeg selv har jo luftet lidt vidtløftige drømme om en slags Google OS (styresystem), der sikrer, at Googles egne programmer og andre web-baserede programmer også kan køre offline. Tankerne blev inspireret af rygter om, at det berømte firma har ansat et par overmåde dygtige danskere inden for objektorienteret udvikling og såkaldte virtuelle maskiner. Tjek også kommentarerne til mit blogindlæg, for her korrigeres lidt.

Jeg hører i øvrigt også, at VMware, der arbejder med virtualisering (en server kan fungere som flere servere, hvilket sikrer langt højere udnyttelse), også har etableret sig i Århus med en anden af de dygtige OO-gutter på lønningslisten. Og tænk hvis så Google og VMware laver et eller spændende sammen.

Nå tankerne flyver. Men spændende bliver det at høre.

Tilføjelse 14.4.07: Jeg ser lige, at Google har været på reelt storindkøb, og det drejer sig om en slags mæglerfirma i formidling af onlineannoncer, Doubleclick. Købsprisen er på omkring 17 milliarder kroner!Her er varslet jeg fik fra Wall Street Journal:
Google agreed to purchase Internet ad services company DoubleClick for $3.1 billion in cash, marking one of the search giant's biggest acquisitions. Microsoft and others had been vying for DoubleClick, which is controlled by private-equity firm Hellman & Friedman.

Ingen kommentarer: