2.4.07

Netbackup-pionerers forgæves kamp

Sidste uges nyhed om, at TopNordic købt DMsave af IBM og de to ildsjæle bag firmaet, rummer lag på lag af historier. Om Ib Kunøe, om IBM og om et par stiftere, der bare ville successen.

Historie nr. 1. Hovedaktionæren bag pc-forhandleren TopNordic, Ib Nordic, tager endnu et skridt ind i den langt mere profitable servicebranche gennem opkøbet af selskabet, der tilbyder virksomheder backup af deres data via internettet. I forvejen har Kunøe en lille driftsbutik, hvor man "hoster" - driver it-systemer for andre, og jeg tror, at vi snart ser ham købe en lidt større butik på det område. Et alternativt driftscenter med fokus på mindre og mellemstore virksomheder på dette område må hilses velkommen, for konsolideringen af markedet gør, at vi stort set kun står med driftsgiganterne IBM, CSC og KMD. Der er dog også NNIT, men heller ikke her er det vist de mindre, man helst vil have.

Historie nr. 2. IBM, der ejede 50 procent af DMsave, tilbyder også alskens backuptjenester via koncernens egen Global Services, og så vidt jeg ved noget dyrere. Nu er DMsave fyret af, og der er rent bord. I øvrigt synes historien endnu en gang at bevise, at IBM ikke har en god hånd med små, opkøbte selskaber med stærk iværksætterånd. DMsave kom da også blot med i købet, da IBM købte DMdata af A.P.Møller-Mærsk Gruppen og Danske Bank.

Historie nr. 3. De to ildsjælde bag DMsavne må være meget trætte. Det er anden gang, det er mislykkedes for Michael Mark og Poul Bærentsen at beholde foden under eget bord. Jeg tror nemlig ikke på, at de gik efter pengene, så salget må have gjort ondt, og det er hvad min klumme på bagsiden af Berlingske Business i dag handler om. I min research til klummen fandt jeg imidlertid også ud af, at DMsave havde mistet noget af konkurrenceevnen med IBM i ryggen. Men læs klummen. Det bliver for udførligt at beskrive den del af historien her.

Ingen kommentarer: