30.4.07

Erhvervsmand dummere end nettet tillader

En nylig hjemtur fra Samsø før fanden fik sko på, og før færgen fik morgenaviser, gav mig endnu et indblik i nettets gennemsigtighed. Avisnarkoman, som jeg er, tyede jeg - abstinensplaget - for første gang i årevis til et kvindeblad (jeg er jo med min alder for længst røget helt ud af målgrupperne), og det var Alt for Damerne. En af bladets faste klummeskrivere, Heidi Vesterberg, berettede, hvorledes hun havde fået en hel klumme kopieret af en blogger i TV2’s blogforum.

På sin vis kan man sige stakkels kopist. Tænk at tro, at man kan slippe afsted med det, nu vi har nettet.

Den gennemsigtighed, som nettet skaber, er emnet for min klumme på bagsiden af Berlingske Tidendes Business-sektion i morgen. Overskriften er ”Transparent Idioti”.

I min klumme nævner jeg en del eksempler på, at visse stadig ikke har fattet nettets gennemsigtighed. Et helt frisk klasseeksempel findes her. Den kendte erhvervsblogger Trine-Maria Kristensen, som står i spidsen for firmaet Social Square, fortæller om en erhvervsdrivende, der rask væk har planket en af hendes artikler som egen selvpromovering. Læs kommentarerne. Manden slagtes, og andre snydetampe nævnes.

Jeg nævner også en ældre sag, hvor en blogger fortæller om en erhvervsdrivende, der tilbyder tjenester blandt andet som informationsarkitekt, men som groft kopierer et web-sted. Bloggeren Stig Andersen, der selv hører til blandt de ganske få informationsarkitekter i Danmark, bliver opmærksom på en gang grov fup, og skriver om det her. I klummen beretter jeg også om et lille efterspil.

Men værst er måske historien om den garvede PR-mand, amerikaneren Steve Rubel, der kommer grueligt galt afsted. Han er ansat hos det store PR-firma Edelman, især med det formål at få fristet klienter til at gå i gang med mere markedsføring og interaktion via nettet (web 2.0 værktøjer), og som led i den bestræbelse kører han blandt andet en meget kendt og meget citeret blog, Micro Persuasion.

Bloggen er p.t. en skygge af sig selv, for Rubens har skidt alvorligt i nælderne gennem udtalelser der og på anden vis i e-verdenen. Han kom senest til at nedgøre tidsskriftet PC Magazine, idet han betroede netverdenen, at han bare arkiverede papirmagasinet lodret.

Så tog magasinets chefredaktør til genmæle på nettet. ”Nå så 11 millioner læsere er ikke interessante for PR-firmaet Edelman. Hvad siger Edelsmans kunder?”! Karaktermord i fuld udblæsning.

Rubens blev også klædt slemt af i en anonym blog, der sponseres af tidsskriftet Wired, under overskriften ”Radically, transparently stupid”.

Men det er blot nogle eksempler på, at folk er dummere end nettet tillader.

Ingen kommentarer: