1.7.06

Bloggere bag skjult reklame

Bloggere lader sig betale for at promovere et særligt produkt i deres blog, men de oplyser oftest ikke, at de er på annoncørens "lønningsliste". Det er en ny tendens i blogsfæren, skriver Business Week i artiklen Polluting The Blogosphere. Tendensen er problematisk, da blogverdenen endnu har et ret sobert image, og det kan let ødelægges.
Business Week citerer en reklamemand for, at blogplaceringen giver mere troværdighed end annoncer.
Til tider bestemmer annoncøren alt, såsom hvilken tekst og billede, bloggeren skal bruge. Folk med høj trafik på deres blogs får selvfølgelig flest penge.
Det er en skidt udvikling. I dag ser man da anbefalinger af produkter på blogs - inklusive på min - men her er det anbefalinger af den type, man typisk vil give venner og bekendte, altså "Har du prøvet xxxx. Det er faktisk ret smart". Hvordan skal den tilfælde læser kunne kende forskel på gode råd og opportunisme?
Er udviklingen set herhjemme?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg skynder mig at sige, at jeg aldrig ville begynde at anbefale noget for annoncører og at jeg håber danske virksomheder OG danske bloggere er så tilpas smarte at de kan se, at når (ikke hvis, men NÅR) det bliver opdaget at en blogger har anbefalet et produkt for penge, uden at afsløre at han fik løn for det, så bliver virksomhedens image (og bloggerens omdømme) plettet - og ingen har vundet noget.

Jeg synes det er fint, hvis virksomheder begynder at sende pressemeddelelser eller tage kontakt for at blive nævnt, men jeg vil da til enhver tid afsløre det, hvis det begynder at ske.