18.7.06

Dell i modvind

Da Dell-chefer for kort tid siden debuterede som corporate bloggers, vakte det stor opmærksomhed i blogsfæren. "Whauw. Findes der virkelig rigtige mennesker bag ved den fuldt automatiserede salgsmaskine," lød en af reaktionerne.

Blog-entreen var dog blot et af mange tegn på, at Dell tager sine voksende imageproblemer alvorligt.

Hidtil har virksomheden været båret på spaltevis af begejstret omtale af Michael Dells økonomiske resultater og succesmodellen (Ingen pc fremstilles, før den er solgt. Og der sælges kun direkte, ikke via butikker), og på at pc-køberen derfor kunne spare 10-20 procent. Nu har dygtige konkurrenter som HP og Lenovo efterhånden sikret, at Dell-køberens besparelse er skrumpet ind til omkring fem procent Oveni kommer problemer med, at design alt for længe har været ignoreret og med supporten.

Alt dette fremgår af artiklen Dell's new business model: redemption. Tip fra
Buzzmachine.

PS: Og jeg, der så sent for to måneder siden fremhævede Dell over for en nabo i købehumør for at give pæne besparelser!

3 kommentarer:

Erik Søe-Pedersen sagde ...

Man kan jo spørge sig selv om hvorfor Dell er i problemer. De har gennem årene kunne vokse hurtigere end markedet på en direkte drevet model - hvorfor er der begrænsninger i den direkte model der nu hindrer den videre vækst?.

Udfordringerne skyldes en række forhold:

Bærbare er der hvor markedet vokser:
Der er vækst i det bærbare marked og alle producenter får deres barebones produceret i østen - også Dell. Da Dell kunne producere alt i Irland havde den en konkurrenceparameter - hurtig levering. Nu skal produkterne grundproduceres i østen - og færdigproduceres i Irland - det giver højere kost end for de producenter der får alt lavet færdig i østen og sendt direkte til europa.

Dell er et "white male texan company":
Dell har en fantastisk forretningsmodel hvor eksekvering er nøglordet. De er eminente til at skabe eet system for alle lande men dette giver dem også en svaghed. Dell's markedsandel falder faktisk jo længere man kommer fra UK. Modellen passer ikke helt godt på de østlige og sydlige land i Europa.

Skalerbarhed:
Dell's model er baseret på at det er Dell der har al kundesupport. Det betyder at deres omkosninger stiger med omsætningen. En kanaldrevet leverandør har faldende omkostninger med stigende volumen. Den kanaldrevne leverandør skal ganske vist lønne kanalen - men har også fordelene ved større kundedækning. Dell's største konkurrenter begynder at nærme sig et omkostningsniveau der er 50% af Dell's - og det giver prismæssige problemer.
Med andre ord ser det ud til at hvad der var konkurrence-fordel - er ved at vende sig til konkurrence-ulemper...

Dorte Toft sagde ...

Interessant supplement. Tak. Dorte

Peter sagde ...

Som også nævnt er Dell's model baseret på logistik og infrastruktur.

Jeg har været på deres Site i Shannon, Irland.

Man kan være tilhænger af metoden, og selvfølgelig også modstander, men når man er der, og hører og ser 80 huller i væggen i hver ende af rummet hvor dimser sprøjter ind, og enheder ryger ud igen i lastbiler i den anden ende, og når man ser de over 1000 servere, som kører deres web-shop, så bliver man en anelse imponeret. Det mest groteske er naturligvis at Shannon Sitet er et af 6 (Same size) sites i verdenen.

Mellem 40-60.000 enheder..I DØGNET! Kun fra Irland.

Det er bare BIG business, like It or not!

:)

- Peter