18.7.06

Dell i modvind

Da Dell-chefer for kort tid siden debuterede som corporate bloggers, vakte det stor opmærksomhed i blogsfæren. "Whauw. Findes der virkelig rigtige mennesker bag ved den fuldt automatiserede salgsmaskine," lød en af reaktionerne.

Blog-entreen var dog blot et af mange tegn på, at Dell tager sine voksende imageproblemer alvorligt.

Hidtil har virksomheden været båret på spaltevis af begejstret omtale af Michael Dells økonomiske resultater og succesmodellen (Ingen pc fremstilles, før den er solgt. Og der sælges kun direkte, ikke via butikker), og på at pc-køberen derfor kunne spare 10-20 procent. Nu har dygtige konkurrenter som HP og Lenovo efterhånden sikret, at Dell-køberens besparelse er skrumpet ind til omkring fem procent Oveni kommer problemer med, at design alt for længe har været ignoreret og med supporten.

Alt dette fremgår af artiklen Dell's new business model: redemption. Tip fra
Buzzmachine.

PS: Og jeg, der så sent for to måneder siden fremhævede Dell over for en nabo i købehumør for at give pæne besparelser!

2 kommentarer:

Dorte Toft sagde ...

Interessant supplement. Tak. Dorte

Peter sagde ...

Som også nævnt er Dell's model baseret på logistik og infrastruktur.

Jeg har været på deres Site i Shannon, Irland.

Man kan være tilhænger af metoden, og selvfølgelig også modstander, men når man er der, og hører og ser 80 huller i væggen i hver ende af rummet hvor dimser sprøjter ind, og enheder ryger ud igen i lastbiler i den anden ende, og når man ser de over 1000 servere, som kører deres web-shop, så bliver man en anelse imponeret. Det mest groteske er naturligvis at Shannon Sitet er et af 6 (Same size) sites i verdenen.

Mellem 40-60.000 enheder..I DØGNET! Kun fra Irland.

Det er bare BIG business, like It or not!

:)

- Peter