Dagbladet Børsens borsen.dk fortæller, at de bærbare Zepto-computere, der samles i Danmark, har nærmest kultstatus herhjemme grundet design og "national stolthed". Jamen dog.
Artiklen handlede dog om den nyligt påbegyndte eksport. "Dansk computerproducent tager Europa med storm", lyder Børsen-overskriften. Jamen dog.
Senere i artiklen kan man læse, at "i Tyskland, England, Finland og Frankrig er Zepto på alle computerelskeres læber.". Jamen dog.
Min "nationale stolthed" fik mig til at tage et tjek på Google. Jeg ville se, hvad alle de begejstrede britter fortalte hinanden om Zepto. Det var meget, meget lidt, uanset om man søgte på pc, laptop eller notebook. Måske er de britiske computerelskere slet ikke på nettet.
Lasse Frost, der står bag Zepto, har en formidabel evne til at begejstre danske journalister. Denne gang var det Børsen. Sidste gang var det Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin, som kunne berette, at Lasse Frost ville vippe Michael Dell af pinden. Jamen dog.
Her i øvrigt konklusionen af en foreløbig anmeldelse, set på den britiske del afcnet. Der er kigget på den kraftigste model...."But we don't think it's cheap enough. We've seen more stylish laptops with similar specifications for the same price, and the Zepto doesn't even come with an operating system -- the humble Windows XP Home will set you back an extra £59. Boo!" Citat slut. En dybtgående anmeldelse bebudes imidlertid.
27.7.06
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
5 kommentarer:
Lidt unfair overfor Zepto, som jo blot (må man formode) benytter almindeligt pr-arbejde for at markedsføre deres produkter/firma. Kender ikke meget til hverken Zepto eller Lasse Frost, men det er da prisværdigt, at han kan sælge sig selv og sit firma til medierne - selv om historien nok bliver shinet godt op - det må jo være journalistens job at skille snot fra skæg.
Unfair? Hmmmmm. Jeg synes blot at flere af dem, jeg har fulgt gennem årene, ofte har bevæget sig på kanten i deres ekstreme selvpromovering (det har historien vist). At journalister så indimellem hopper på selv den værste limpind - ja, det er vi enige om. Og selvfølgelig især, hvis de ikke er specialister på pågældende stofområde.
Som journalist håber jeg imidlertid på, at kilden selv er seriøs og bringer mig på rette vej, hvis jeg er på vej ud af en forkert tangent, fordi jeg måske ikke er godt orienteret på det pågældende område.
Et naivt håb, ja. Men normalt kan jeg heldigvis også trække på en god kritisk sans.
Det hænder, at jeg falder i, men - som min gemal siger om mig "It's not wise to upset a Wookie". Har man en gang ført mig bag lyset....
Dorte
Hej Dorte
Tak for en rigtig god og tænksom blog. Jeg er helt enig med dig. Zepto-drengene har en god evne til at få total lyserød presse. Har selv interviewet dem to gange, og går nu i en stor bue uden om dem, da det eneste unikke ved Zepto er at maskinerne samles i Danmark.
Det samme gør sig gældende for Jesper Kring, der efterhånden har optrådt i alle danske medier med sin indiske outsourcing-historie.
Jeg vil give Steen ret i at journalisterne selv burde være mere kritiske.
Journalister burde jo isär väre på vagt, når nogen er på vej til Börsen, om det så bare er First North. Eller når investorer forsöger at tale deres porteföjlefirmaer op. Det sker jo typisk for at få andre investorer til at bide på, fordi der er gränser for, hvor meget mere man selv vil/kan putte i. Nu ved jeg ikke om det er tilfäldet med IT Factory, men historisk set er der näppe noget dansk firma, der har fået så overdreven positiv presse, resultaterne taget i betragtning (resultater inkluderer betalingsstandsning, nedbarbering, ny start). Sidste år böd selskabet i övrigt på en helt overraskende stor väkst, som ikke rigtig er forklaret. Er det én kämpeordre, der täller, eller mange små? Hvis en stor kan der jo ligge en alvorligt risiko for tilbageslag, når den store kontrakt udlöber, skulle kunden af en eller anden grund önske ikke at fortsätte med brugen af IT Factorys software.
Dorte
Send en kommentar