24.1.07

Cool visualisering af babynavne

Orlando: A pros på mit blogindlæg i går om tjenesten Many Eyes til visualisering af statistikker, så her lige en lænke til et visualiserings-websted, der har tiltrukket folk i hobevis. Det handler om babynavne - populariteten af disse historisk set.

Jeg tog en søgning på "Dorte" vel vidende, at navnet modtages med løftede øjenbryn i USA (Dor..... Daughter.... what?) i USA. Men jeg fandt frem til, at fra 1890'erne til 1960'erne var der faktisk folk, der navngav deres datter Dortha og Dorthy. Ingen tør vist længere byde sin datter det:-)

Webstedet hedder The Baby Name Wizard. Jeg så det demonstreret på Lotuspere2007 - IBM-konferencen, som jeg er på - som oplæg til fortællingen om Many Eyes.

Faktisk var visualiseringen blot en hjælp til markedsføring af en ny bog om babynavne (forfatterens mand stod vist for at lave webstedet), og det blev en kæmpesucces. Ikke blot for folk, der leder efter det rette navn til et lille nyt individ, men også for folk, der checker eget navn, folk, der leder efter hadenavne etc.

Det er let og sjovt. Lad blot cursoren køre henover og se navnene, der popper op. Søg efter særlige navne, se hvad de allermest populære er etc. etc.

PS: Jeg skulle først downloade et lille stykke kode - en plug in - før jeg kunne tjekke stedet. Det var "J2SE Runtime Environment", men man klikker blot på en knap på web-stedet. Vær dog forberedt på, at det tager flere minutter.

Ingen kommentarer: