En af techverdenens allermest berømte bloggere, Om Malik, har brugt et par timer på the Venice Projekt - det tv/internetprojekt, som Janus Friis med makkere nu har fokus på. Omtalen, der rummer masser af god viden for de mere teknologisk interesserede, findes her.
Venedig-projektet handler om at kombinere tv med internettet. At give os - i den anden ende - større kontrol over, hvad vi vil se fra officielle tv-kanaler suppleret med hele eksplosionen i videoklip på nettet. Forretningsmodellen handler om en ny slags annoncemedium, renset for gamle tiders lange ekspeditionstider, med mulighed for helt præcis målrettethed af annoncerne til nicher i markedet og aktualitet.
Friis med makkere har gjort det to gange før. Det allerførste projekt, Kazaa, fik millioner af unge til at dele musik (og fik musikverdenens giganter til at se rødt). Næste projekt, Skype, gav gratis telefoni via internettet fra pc til pc, og billigere telefoni, når samtalen måtte over telefoninettet (og fik telebranchens giganter til at ryste i bukserne). Skype blev desuden en kæmpemæssig forretningssucces for iværksætterne, der som bekendt solgte til auktionsgiganten eBay for omkring 15 mia. kroner (der blev derfor også råd til et forlig med musikbranchen).
Om Malik, der var en af de første journalister, der forlod sin faste arbejdsplads for at gøre bloggen til sit levebrød, kommer også ind på nogle af de kendte problemer med Venice-projektet. Dels bruger Venice-tjenesten så stor båndbredde til billederne, at nettet risikerer at få i knæ. Dels riskerer de mennesker, der betaler internetadgang pr. forbrug - pr. megabyte downloaded - at blive ruineret, hvis de konstant holder døren til Venice-tjenesten åbnen. Men der arbejdes med problematikken.
12.1.07
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar