Gad vide, hvad man siger hos FDB/Coop og Statoil til, at NCR trækker sig ud af datavarehus-området. Teknologien bruges jo til tunge analyser på enorme mængder af historiske og aktuelle salgsdata samlet i et såkaldt datavarehus. Analyserne afslører blandt andet købsmønstre (årstid, region, kampagne, hyldeplacering, butik etc.) og sammenhænge, som man ikke umiddelbart tænker på. Den klassiske er afsløringen af, at der ofte købes øl, når der købes bleer. Når manden sendes i byen efter nye forsyninger af bleer:-)
NCR vil foretage en spinn off af hele Teradata-delen, der både omfatter hardware (ej egenproduceret) og software, og som i 2005 omsatte for 1,5 mia. dollar. Nordea var i øvrigt også på vej ind som kunde, da jeg tjekkede for et års tid siden, men om teknologien er på plads, ved jeg ikke.
NCR selv vil koncentrere sig om sine kasseterminaler (Ny generation er ved at blive indført i samtlige Brugsen'er, Irma'er og Fakta'er) og sine pengeautomater (NCR har den største markedsandel i Danmark på pengeautomater). Også maskiner til fly check in og hotel check in fastholdes i fokus.
Dermed kommer NCR på sin vis tilbage til sine rødder, nemlig det sted på detailsiden, hvor kunde og butik/filial mødes. Den selvstændige fremstilling af store computere til "baglokalet" blev droppet for mange år siden. (At jeg holder særligt øje med NCR skyldes især, at mine godt syv år som programmør skete med NCR's store computere som platform.)
En analytiker, Josh Greenbaum, som har specialiseret sig i virksomheds-it såsom ERP-systemer og Business Intelligence (og herunder datavarehuse) skriver på sin blog, at NCR trækker sig, fordi udviklingen er ved at løbe fra Teradata. Aner ikke, om han har ret. Mange af verdens allerstørste banker har jo Teradata i hus, og synger systemets pris. Konkurrencen fra andre mærkes dog - også herhjemme - hvor Dansk Supermarked valgte at satse på den helt nye spiller inden for datavarehuse, nemlig Microsoft. Det kostede lange forsinkelser i forhold til planerne, men skulle vist køre glimrende i dag.
9.1.07
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Rettelse: NCR har ikke "smidt datavarehuset".
Det gamle NCR er blevet opdelt i to virksomheder. Teradata er videreført som et selvstændigt selskab med 5500 medarbejdere og repræsentation i 40 lande. Virksomheden fokuserer nu på business intelligence. Efter at Teradata er udskilt fra NCR, kan kunderne forvente endnu mere fokus på netop dette kerneområde. Teradata er stadig den foretrukne platform for store kunder indenfor detailhandel, finans, telekommunikation og transport.
Coop Danmarks IT-direktør giver gode råd om data warehouse i denne måneds Computerworld Executive Live:
http://www.computerworld.dk/executivelive/54
Send en kommentar