Der findes direktørblogs, som aldrig burde være født, og der findes masser af hype omkring blogs. Men konsulenthuset Forrester fortæller, at en række af de virksomheder, der blogger godt, siger, at de blandt andet opnår større opmærksomhed over for deres brand, og de er blevet bedre til at reagere lynhurtigt på problemer og dermed bedre til at slukke brande. Også informationsniveauet over for kunder er blevet øget.
Forrester mener, at det er muligt at udregn ROI - Return on Investment - ved blogs, altså regne på om udbyttet er investeringen værd. Det fortæller Forrester-analytikeren, Charlene Li, om på sin blog.
Hun lægger op til "rammeværket" for beregningen således:
Many large companies stand on the brink of blogging, yet they are unwilling to take the plunge. Others, having dove in early, now face the challenge of managing existing blogs without the ability to show that they effectively support business goals. While blogging’s value can’t be measured precisely, marketers will find that calculating the ROI is easier than it looks.
Blandt faktorerne, der regnes på, er antallet af hits og antallet af gange en blog dukker op i en søgning. Der ses på i hvilken grad blogindlæg citeres i medierne eller hos væsentlige bloggere, og hvad noget tilsvarende havde kostet i annoncekroner. Men der er mange flere faktorer. Scroll blot ned i hendes indlæg.
En blog, som jeg er helt overbevist om ville give positiv ROI, er emnet for min klumme på bagsiden af Berlingske Business i morgen. Bag bloggen står Ed Brill, der er global ansvarlig for salget af IBM's Lotus Notes og Domino - et produkt, der har levet en skyggetilværelse gennem nogle år, selv om salget gennem de seneste kvartaler går strygende. Microsoft fylder imidlertid så meget mere i rampelyset, og Lotus mobbes regelmæssigt med rygter om en snarligt forestående død.
Hvad der imidlertid er særligt interessant er, at Ed Brill faktisk opgav at have en officiel IBM-blog. Den blev for tam. Han oprettede derfor sin egen blog uden for koncernregi, og det blev en succes, men det gav også problemer.
Mere om det i min klumme "Direktørblog som brandslukker".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar