18.7.07

Effektiv kur mod telefonsælgere

”De er nu nummer 2 i køen (lang pause) De er nu nummer 3 i køen (lang pause) De er nu nummer 4 i køen”. Det er skæbnen, der møder en stakkels sælger, når han ringer til et lille it-firma i Valby. Inden telefonsælgeren når at få fortalt, hvorfor firmaet går nedenunder, hvis det ikke kommer i den og den telefonbog eller bruger produkt SuperDuper, bliver han venligt afbrudt med ”Lige et øjeblik, jeg stiller om til den rette afdeling”, og så er løbet kørt. Metoden er mindst lige så effektiv som den, der beskrives på www.vibrugerikke.dk, hvor svaret på ligegyldigt hvad man tilbydes er "Vi bruger ikke...."

Historien om kø-metoden har jeg fra ”Trolden”, der bidrager med mange interessante konstateringer her på bloggen. Den hænger lidt sammen med, at han og hans ven i Valby har bygget et billigt omstillingsbord (PBX) til telefoni over internettet (VOIP). PBX’en bygger blot på en lille bitte enhed, Linksys NSLU2-enhed (Network Storage Link for USB 2.0 Disk Drives), plus en 1GB USB stick. Troldens ven har oprettet et særligt "dummy" lokalnummer til de stakkels sælgere.

I øvrigt er hardwarekonstellationen oprindelig beregnet til at skaffe billig ekstra lagringsplads (NAS – Network Attached Storage), så man fra forskellige pc’er kan dele fotos, musik, videoer, dokumenter med videre.

Ifølge ”Trolden” vil et rigtigt PBX-omstillingsbord til VOIP med ikke helt samme funktionalitet koste omkring 4.000 til 5.000 kroner. Deres bette dyr koster knap 800 kroner incl. moms. Men han gør opmærksom på, at han og kollegaen i Valby begge er programmører. Der skal nørkles en del med kode og konfiguration, så det er ikke for hr. og fru Hansen. Og når de laver en VOIP-PBX til kunder, baseres det på en lille pc forsynet med et produkt, der hedder Trixbox.

Kun til de teknisk interesserede

Men er DU teknisk interesseret, så følger lidt ekstra beskrivelse her. Troldens billige PBX kan følgende:
"Automated Attendant ... altså til ”tryk 1 for NN, tryk 2 for XX etc”/ Voicemail(personlig telefonsvarer) inkl. videresending af voicemail som lydfil til mailadresse (fungerer endnu ikke) / Kø / Grupper / Viderestilling / Fr. Klokken / Vækning /Vejrudsigten og meget meget andet som en god PBX nu kan.”

Trolden har selv fire indgående linier som er sat op og flere IP telefoner. Han kan ringe ud over to udbydere, Musimi.dk og voipbusterpro.com, og så har han IP-til-IP udbyderen FWD (Free World Dail).

”Vi ved ikke, hvor mange samtidige samtaler, den kan håndtere, og det er nok ikke mange, fordi den har begrænset ram-lager. Vi har målt dens strømforbrug, og det er max. 9W,” fortæller Trolden, der tilføjer, at enheden er helt lydløs – da uden blæser og disk.

”Trolden” har et enmandsfirma. På spørgsmålet om, hvad en enlig skal med et omstillingsbord lyder svaret:
1. Jeg differentiere på et firma og et privat nr. på samme telefon og Fax
2. Jeg kan benytte alle de IP-telefoniudbydere, jeg vælger fra samme telefon. (sådan som jeg har sat det op trykker jeg 9 (for fastnet) 8 (for Musimi.dk) og 7 (for Voipbusterpro.com) foran nummeret.)
3. Da den er sat op på en udvendig IP adresse, kan jeg accesse den, hvor i verden jeg er.
4. Jeg kan bruge den til at billigt fra mobil at ringe til udlandet. Jeg ringer PBX op og ringer videre ud over VOIP Jeg sparer roaming takster.
5. Jeg får alle mine telefonsvarer beskeder sendt som e-mail
6. Jeg kan viderestille de forskellige nr. til min mobil eller et andet fastnet nummer, hvor jeg befinder mig i verden.
7. Jeg kan lave intern telefoni på min ejendom.
8. Jeg kan styre at min firmatelefon kun er åben Man-Fre fra 9.00 - 17.00 (man kan stadigvæk lægge besked på voice mail)
9. Ved at have en central, slipper jeg for telefonsælgere, hvilket er et problem i Sverige, hvor jeg bor. Her er private ikke er fredet for telefonsælgere.
10. Vores to centraler (Troldens og vennens i Valby) er sammenkoblet, jeg kan ringe til ethvert lokal nr. på hans central som interne samtaler og omvendt.
11. Jeg har en softwaretelefon på min bærbare, og en bluetooth headset, og den bruger jeg når jeg er ude og lave noget.
Trolden fortsætter:
”Nogen at de ovennævnte ting kan man klare hos musimi.dk, men en ting man ikke kan er at gøre det for flere udbydere på engang, som man gør ved at have sin egen PBX.

Man kan bruge sådan en central til mange ting. Man kan bruge den til at starte programmer på en server. Vi har blandt andet brugt den til at oprette og nedlægge VPN tunneler (sikker forbindelse) mellem maskiner over nettet. Vi havde tænkt, at den også kunne bruges til døråbner i en virksomhed. Man kan sætte en dørtelefon op som et lokal nr. på centralen, og så kan man trykke en kode, der får den elektroniske lås til at åbne sig.”

CITAT slut.

OBS. OBS. Regn ikke med, at jeg kan bidrage med noget under kommentarer, hvis du har indvendinger eller supplerende bemærkninger. Men Trolden kommer garanteret på banen.

Ingen kommentarer: