3.7.07

Google går telefonivejen

Søgegiganten Googles nyeste virksomhedsopkøb handler om telefoni! Også på dette område sætter Google sig tilsyneladende for at forenkle livet for brugerne, men lige nu gælder det kun det amerikanske marked. Alligevel kan det måske være interessant at se på tilbuddet.

Google har opkøbt firmaet GrandCentral Communications, der holder styr på telefoni-siden, altså den talebaserede kommunikation. Du har måske selv tre telefonnumre - til kontoret, til mobilen, til hjemmet. GrandCentral giver dig ét nummer, og du kan alt efter hvad der passer dig vælge hvilken af de tre telefoner, samtalen skal gå videre til. Eller alle, hvis du vil være helt sikker på ikke at misse et opkald. Viderestillingen kan også gøres afhængig af, hvem der ringer - eller inden for hvilken "gruppe" nogen ringer. Og du kan blokere for "idioten", du ikke gider høre på igen.

Ifølge Grandcentral.com sker dette i en slags samarbejde med de teleselskaber du benytter.

Også alle telefonsvarer-beskeder fra de tre numre samles, og kan tilgås fra nettet eller fra enhver telefon. Det ser faktisk lidt smart ud, så tag et tjek.

Samtalen, der kommer ind på mobilen, kan via Grand Central uden videre flyttes over til den faste telefon og omvendt. Og selvfølgelig har du fælles adressebog, logfil etc.etc.

Umiddelbart står det hele dog lidt tåget for mig. Ét nummer - jo, det er jo fint. Men det er så et helt nyt nummer, der skal uddeles til alle. Og så er der alle de venner og forretningsforbindelser, der stadig ringer ind på de tre forskellige gamle numre over lang tid.

Jeg kan se, hvorledes det uden videre kører som voice over IP, men der er altså mobilnet og fastnet involveret. Men under alle omstændigheder er det garanteret billigere end TDC's Duetsvar:-) Og det er faktisk noget rod med tre forskellige telefoner, selv om det kan være nødvendigt.

KALDER TROLDEN! (flittig bloggæst her), hvordan tolker du, hvad GrandCentral/Google kan og vil? Tror du, at det er noget, der får relevans i Danmark?

PS: Google har i forvejen Google Talk, der er chat ligesom Microsoft Messenger, og det er vel sandsynligt, at der også med tiden vil ske integration mellem telefonien og chatten, så man har overblikket ét sted.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Google har en vision om at samle al verdens information. Derfor giver købet af en tjeneste, der samler al din telefoni - og ikke mindst informationerne om den (hvis man skal tage de onde briller på) - rigtig god mening i mine øjne. Og en sådan tjeneste er GrandCentral.

Anonym sagde ...

Istedet for at skulle dele sit nr ud - bør du chekke zyb ud.

Hvis dine venner også har zyb - kan de automatisk får dine kontaktoplysninger i den nyeste udgave.

Derudover kunne du overveje reCAPTCHA som message spam filter.

trolden sagde ...

Set med mine øjne svarer GrandCentral til det jeg selv gør med min personlige PBX. Og der ser ud til at være et meget gennemtænkt system. Det var det system jeg gerne ville lave, men ikke havde råd til at markedsfører.

Om det vil komme til Danmark - det tror jeg, selvom telemarkedet der over, er meget forskelligt fra Europa. Bl.a. har jeg forstået at der er meget mere enhedspriser mellem fastnet og mobil. Og mange af deres løsninger er flatrate, så det er et lidt andet marked.

Men jeg håber da at det kommer hertil, for jeg syntes at ideen er genial. Hver mand sin personlige central(PBX). Og det at have et nummer for livet og ikke behøver huske alle mulige forskellige numre.

Hvis jeg var et stort gammel anerkendt teleselskab ville jeg begynde at ryste lidt i bukserne. De kunne jo ende med at blive underleverandører ;-)

Man kan jo altid diskuttere hvilken magt Google får over sine brugere.

Men efter min mening er det dem, der gør det rigtige i øjeblikket.

Men jeg ser også sådan på det, at hvis det viser sig at Google misbruger brugernes integritet, vil folk meget hurtigt kunne flygte fra dem. Så nogen fejltrin fra deres side kan give meget voldsomme udslag. De har jo ikke kunderne bundet på nogen måde.

Hvor Microsoft/Mac lukker deres verdener og bliver mere og mere proprietære. Og tror at alle stjæler fra dem. Laver Google nogle ikke platform afhængige programmer, hvilket efter min mening er meget tiltalende.

Som der skrives i @mads link, tror jeg ikke, at det er en trussel mod Skype. For mig vil Skype altid være et sekundært system, som vil dække en del af markedet behov. Medens GrandCentral vil blive frontend for alt andet telefoni.

Jeg mener ikke at jeg så telefonvækning i GrandCentral's udstyrsliste ;-)

Dorte Toft sagde ...

@anonym. Det minder om banal reklame, det du har posteret, og please lad være med det en anden gang (jeg sletter normalt reklame). Zyb dækker jo slet ikke, hvad indlægget gælder, og her er intet nævnt om spamfiltre.