8.7.07

Sådan søges mellemænd til e-svindel

Jeg har lige fået to mails af den type, hvormed kriminelle forsøger at rekruttere mellemmænd til overførsel af stjålne penge. Sådanne mellemmænd bruges for eksempel, når de kriminelle via såkaldt phishing har fået fat i brugernavn og pinkode til en netbankkonto, som så lænses for penge.

De kriminelle overfører de stjålne penge fra netbanken til mellemmandens netbank. Denne skal så "blot" hæve disse penge og overføre dem til de kriminelle bagmænd via en anden betalingstjeneste. Mellemmanden loves typisk fra fem til 15 procent i provision af de overførte, stjålne penge.

Men det er jo ikke, hvad de skriver. I den ene mail fremhæves jeg - altså modtageren - som at være en "troværdig person med excellent organisationstalen og kommunikationsevne", og en person som mig har man brug for til et deltidsjob som ”Local Agent”. I den anden mail spørges jeg om, hvorvidt jeg er tilfreds med min indkomst, og hvis ikke, så har afsenderen et tilbud om en kontant, høj indkomst mod blot 2-3 timers indsats pr. dag.

Jeg bringer de to mails her, blot som illustration på, hvad der allerede er et par danskere, der har indladt sig på, og som nu steger i eget fedt i retssystemet.

Afsenderne bruger typisk et bredt anvendt domæne, såsom @hotmail.com eller @aol.com som adresse. Alene det er ganske utroværdigt, hvis det vitterligt lå et respektabelt firma bag. Så ville det være firmaets eget navn, der fremgik af afsenderadressen.

MAIL NR. 1
Good Day !
Business Trade company offers the position of Local Agent.
We are looking for the trustworthy person with excellent organizational and communicative skills. The good knowledge of computer and business practice will be your advantage. This is the part-time job, which can be combined with any permanent or other part-time job. No special experience is necessary.
There are different kinds of a part time job that our company offers.
We are waiting for your resume at our contact e-mail address: xxxxxxxxxx@xxx.xxx (jeg har slettet det konkrete).

MAIL NR: 2


Are you satisfied of your income?
Do you want to earn more?
This is your chance:
· Full employment or part-time job
· Good possibility to plan your time and to work 2-3 hours per day
· Constant and high income
"Business Trade" looking for candidates.
All that you need to start ÿFFFF96 desire to work and internet access.
Contact us, your job is waiting for you!
Citat slut.

Her var kontaktadressen i øvrigt den samme som tidligere.

Svar aldrig på sådanne mails, og hører du om nogen, der lader sig involvere, så fortæl dem lige, at de er på vej til at begå kriminalitet.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg var for nyligt til møde med sikkerhedsvirksomheden Fsecure, som kunne vise et andet trick fra bagmændene.

Her gik det ud på at kopiere et firmas side incl. job-delen. På den falske side oprettede man så et ikke-eksistrende job.

På den måde kunne man lokke relativt intetanende folk til at sidde og flytte penge uden at de helt fattede sammmenhængen.

Det er da smart, selvom man skal nok ikke være alt for kvik for ikke at gennemskue at det er et lidt mærkeligt job...

Anonym sagde ...

Så sku i se hvad jeg har modtaget !

Et par gange om året modtager jeg grove mails fra underlige institutioner der opfordrer til indbetale en masse penge.

Jeg ved ikke om i også kender dem.

De kalder sig "Told&Skat", KODA og alle mulige underlige navne. De bliver ved år efter år - og er næsten ikke til at slippe af med.