29.7.07

Pas på journalister i netværket

Vil du fremstå for hele verden som en kontakt i en given journalists sociale netværk, være det sig på LinkedIn, Facebook, k-forum eller et helt fjerde sted?

Lad os nu sige, at jeg skriver en artikel, der kommer lige lovlig tæt på koncernen IT-ZYZ. Jeg citerer "kilder", og hos IT-ZYZ føler man sig uretfærdigt angrebet. "Hvem er mon den interne læk", som Dorte Toft har fat i?

Spørgsmålet har jeg jo hørt, selv da jeg ikke havde en profil i sociale net (har p.t. hos LinkedIn og en anæmisk en på Facebook). Især var it-servicekoncernen CSC på et tidspunkt sikker på, at der måtte være en intern læk:-) Et indlæg på en ZDnet-blog med overskriften Social networks could reveal journalist sources fik mig til lige at tænke lidt ekstra over sagen.

Jeg har sagt nej til at blive "friend" til visse personer på LinkedIn netop af den årsag. Godt nok er det kun dem i mit eget kontaktnet, der kan se mine kontakter, men alligevel. Danmark er en forfærdelig lille verden, så nogen kender nogen. Ingen vil vel bevidst være med til at "spionere", men.... Disse sociale net kan gøre det lettere at stykke puslespil sammen.

I ZDnet-blogindlægget henvises også til en kendt PR-mands blog, Steve Rubels. Denne glæder sig over udviklingen. Hidtil har PR-folket jo især måttet "pitche" (markedsføre) deres kunders "succeser" og versioner af sandheden via emails og telefonopkald.

Nu vil det komme til at kunne ske via sociale netværk, hvor der jo også er en masse anden funktionalitet, for her fortæller folk jo også rask væk om interesser, fortid etc. etc. Der synes desuden at være en klar tendens til, at folk emailer mere via funktioner i deres sociale net, end via deres "gamle" emailsystem.

Rubel ser de nye sociale netværk, som stedet hvor "journalists, consumers and PR pros work together toward a common goal"..... Værsgo' at skylle.

Indlægget har overskriften: "The PR Theater of Operations Will Flee Email for Social Networks".

Jeg har masser af respekt for en del professionelle PR/informations-folk, og de bedste af dem udgør ofte en hjælp. Men der kommer også mange banaliteter fra den kant, ligesom der sommetider afsløres en forunderlig mangel på viden om, hvordan journalister tænker og arbejder, og om hvad det egentlig er, de "pitcher".

PS: Jeg har tidligere skrevet om businessnetværket LinkedIn, som jeg var lidt skeptisk over nytten af, men i de efterfølgende kommentarer til indlægget fortalte flere om, at de vitterligt fik et reelt udbytte af at deltager. Indlægget med kommentarer er her.

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Maaske er det kun et forbigaaende problem: Det duer ikke at vaere den eneste journalist / person som har forbindelser til en journalist.

Hvis 50 journalister meldte sig ind i LinkedIn og linkede op til hver deres 25-50 kontakter i det private erhvervsliv, det politiske system, osv. ville der saa vaere et problem?

Cheers from Vancouver,
Jan Karlsbjerg
www.jankarlsbjerg.com/blog/

Dorte Toft sagde ...

Njaa. Hvad så med den kontakt, der er flittigst genbrug af:-)

Og så må jeg erkende, at jeg lige har tjekket andre journalisters kontaktlister. Hvem ved om man finder en god ny kontakt:-)

Robotron3000 sagde ...

Det er jo præcis derfor man kan sætte LinkedIn op så ens kontakt-liste ikke er synlig for andre kontakter.

Anonym sagde ...

I efterveerne på Michael Rasmussens tour-exit ved vi at selv indicier kan fælde. Men som udgangspunkt kan en kontakt i et socialt netværk vel ikke nødvendigvis være belastende.

Hvis det er tilfældet, tror jeg i alt fald en del virksomheder 1. vil skubbe en del nye medarbejdere fra sig efterhånden som en sådan holdning bliver kendt 2. få tavlt med sagsanlæg.

Man kan som robotron3000 skriver, skjule sine kontakter. Det afskærmer desværre for en række muligheder, da andre ikke kan se hvilke kvaliteter man bringer til bordet, hvis ikke man er LinkedIn. Og dermed mindskes en del af dynamikken og mobiliteten i netværket.

Alternativt kan man jo også, hvis man nu vælger at lække oplysninger, samtidig være så udspekuleret at slette sin kontakt fra det offentlige netværk. Rydde op, så andre ikke umiddelbart kan genkende forbindelsen - som en rutineret hitman ville gøre det.

Jeg tror, en bedre strategi ville være, en accept af at vidensdeling i høj grad foregår gennem sociale netværk, som kan få tempofordel og kvalitet af at være cementeret på en officiel platform som LinkedIn, Facebook, MySpace eller noget fjerde.

Unknown sagde ...

Jeg synes det er venne-fjendsk at satte LinkedIn op med skjult kontakt-liste. Det undrer mig at det er en simpel setting og ikke en dyr ekstra-feature.

De kalder det en "privacy" setting, jeg kalder det en snylter setting.