1.7.07

Når offentlige pinkoder driller

Det er sært, hvor besværligt de offentlige institutioner/myndigheder kan gøre den digitale selvbetjening, der kunne spare dem for så mange penge. Jeg selv røg ind i to uhensigtsmæssigheder, her hvor jeg har arbejdet i to uger fra mit lille hus på Samsø i stedet for hjemmefra.

Posten skulle flyttes, og jeg skulle gøre selvangivelsen færdig herovre.

Posten kunne jeg flytte via e-posthuset, men beskeden på PostDanmarks hjemmeside lyder således:
"Du bestiller her din adgangskode til ePosthuset. Din adgangskode sendes til den adresse du har registreret hos Folkeregistret. Postnummeret skal være det postnummer som svarer til din folkeregisteradresse."
Jeg fik det god gjort i tide, lige inden jeg rejste til Samsø. Men da jeg så på Samsø ville melde midlertidig flytning og går ind på e-posthuset, viser det sig, at jeg kunne have brugt min fælleskommunale Pin-kode – den, jeg allerede har KMD. Det viser sig også, at jeg kunne have brugt min digital signatur, havde jeg haft en sådan installeret på min pc.(har aldrig haft brug for den).

Den midlertidige flytning skulle jeg lede længe efter på e-posthuset, for det var en rigtig flytning, altså med skift i folkeregisteradressen, der var fokus på. Men diskret... langt, langt nede i teksten fandt jeg noget om midlertidig flytning. Den kunne imidlertid kun effektueres, hvis der var tale om mindst syv dage, og da der garanteret ville gå nogle dage, inden den trådte i kraft, opgav jeg.

Så var der selvangivelsen. Noget bøvlet, da jeg er blevet free-lance, og oveni har glemt min TastSelv kode. Dumt af mig, men.... Derfor kan jeg ikke komme ind og se alle de dokumenter, som Skat har om mig – min skattemappe. Der var imidlertid en løsning.
"Har du glemt din kode, kan du bede om at få en ny - via et link på TastSelv-siden; Bestil ny Tastselv-kode (du får den med posten i løbet af 2-3 dage)".
UPS. Jeg har jo ikke fået flyttet min post, så det duer ikke. Alligevel bestiller jeg en ny kode. Kan måske nå alt søndag aften - den 1. juli.

Et par dage senere opdager jeg, at der fire afsnit nede i samme tekst er hjælp at hente:
"1) TastSelv-kode
Hvis du har glemt din personlige TastSelv-kode, kan du nu få sendt en ny kode med mail eller sms. På den måde undgår du at skulle vente i nogle dage på at få sendt den med posten".
Jeg må jo have overset noget, da jeg bestilte TastSelv-koden, så jeg skriver igen mit cpr-nummer ind og bestiller koden. Men nej. Den kommer med posten! Og til gengæld bevirker mit ekstra forsøg, at den kode, jeg havde bestilt, og som nok ligger i brev derhjemme, ikke længere duer. Jeg skal nu vente 2-3 dage til den nye kommer med posten.

Nu vil der vel være en bloglæser eller to, der besværer sig over at blive belemret med mine problemer, men inden der fyres en bandbulle af, så se lige på, hvad det er jeg påpeger:

1. PostDanmark.dk oplyser, at man SKAL have en pinkode fra postvæsenet selv til e-posthuset. Det stemmer tilsyneladende ikke.
Det spildes altså tid hos alle samt udgifter til print, papir, konvolut og frimærke hos posten. Ifølge oplysninger fra TDC er der op mod 1 mio. danskere, der har en digital signatur. Hvor mange, der har den fælleskommunale pinkode, der kan bruges til selvbetjening op mod kommuner, ved jeg ikke, men mon ikke over en million.

2. PostDanmarks prioritering af selvbetjening ved flytning lægger vægt på den store flytning (altså også af folkeregisteradresse). Som om borgerne ikke oftere kan få brug for ferieflytningen, som – by the way – alle aviser tilbyder på smidig vis.

3. Skat oplyser, at man kan få en ny TastSelv-kode via email eller SMS. Men i praksis gælder altså kun pr. post.

Hvorfor kan man ikke bruge sin fælleskommunale pinkode (der sendes af KMD til folkeregisteradressen) til Skat? Godt nok er det SKAT, der kradser pengene hjem til statskassen, men det er KMD, der formidler den overvejende del af pengene, der går ud af statskassen.

Den digitale signatur er den eneste, der duer på tværs, men den er vist endnu bundet til én pc, og jeg er på min tredje pc, siden jeg bestilte den digitale signatur, som jeg dog aldrig fik installeret. Som nævnt, fordi jeg ikke har haft brug for den.

9 kommentarer:

tlk8 sagde ...

Nu bliver du godtnok ved med at skrive at du ikke har brug for en digital signatur, men hvis du havde haft sådan een (og insisteret på at den måtte kunne bruges hos postdk) så var du sluppet for al dit besvær :)

Jeg har ikke helt forstået hvad alle deder forskellige pin-koder skal gøre godt for, når man nu alligevel har muligheden for at bruge digital signatur ca overalt - men det er vel et forsøg på hjælpe de stakler der endnu ikke har taget den digitale signatur i brug.

Anonym sagde ...

Du kan godt bruge den digitale signatur på flere maskiner på én gang. Det gør jeg f.eks. og jeg må sige, at jeg er ganske glad for at være sluppet af med diverse pinkoder og adgangskoder. Den digitale signatur er intet andet end en fil i et standardformat, som din browser og e-mail-klient kan indstilles til at benytte sig af.

De sider, hvor jeg hyppigst bruger min digitale signatur, er skat.dk, e-boks.dk og telmore.dk. Derudover også cpr.dk en sjælden gang. For nylig har jeg også benyttet mig af den digitale signatur til at sende sikre e-mails til Skat og kommunen i forbindelse med en udstationering til Rumænien.

Jonas

Dorte Toft sagde ...

Ja, jeg må vist få bestilt en digital signatur. Det havde dog ikke hjulpet mig på postsiden. Der ville jeg stadig have troet, at det var nødvendigt at få en pinkode via postdanmark. I øvrigt er der jo optakt til en ny generation, mere brugervenlig dig.sign.

Hvad angår e-boks.... Gælder det bankdokumenter, duer den digitale signatur jo ikke, så vidt jeg forstår.

Men altså - der er stadig nogle uhensigtsmæssigheder ved informationerne, man får på postdanmark.dk og på skat.dk.

Peter Makholm sagde ...

Jeg går ind på http://postdanmark.dk/. Det første jeg ser er en menu der hedder 'Hvis du vill...'. Her vælger jeg 'melde flytning', så kan jeg vælge online->log på ePosthuset hvor jeg bliver præsenteret for tre login-muligheder: Postdanmarks egen adgangskode, digital signatur eller bankernes NetID. (Jeg har ikke lige nogle af delene her)

Man kan lidt savne at linket 'læs mere om flytning' var mere tilgængeligt og at den ledsagende tekst under ePosthuset -> Meld flytning specifikt nævnte midlertidig flytning. Men jeg synes absolut ikke at det kan undre at det er lettere for aviserne, der som afsender ved at 6 specifikke afsendelser skal leveres anderledes har det lettere end at postvæsnet der skal levere og sende post frem og tilbage har det mere besværligt.

På skat.dk er der en klokkeklar tekst du kan læøse igennem før du skriver dit personnummer på siden der hedder 'Bestil TastSelv Kode'. Hvis folk bare vile læse teksten til de formulare de udfylder ville mange IT-problemer hurtigt blive løst, specielt hvis de så også ville reagerer på ting de ikke forstod istedet for bare at ignorere dem.

Jeg går ud fra at du inden du har skrevet dette indlæg har kontaktet både postdanmark og Told&Skat og forklaret dem hvordan de ville kunen forbedre deres forklaringer? Den slags kan kun forbedres ved hjælp af feedback.

Anonym sagde ...

Du kan have din digitale signatur på en memory stick. Så skal du ikke tænke på hvilken PC den ligger på. Så kan du have den med overalt i verden og du kan tjekke din e-Boks, ePosthus, SKAT osv. lige meget hvor du er.

Anonym sagde ...

Jeg har tidligere fået leveret en ny TastSelv-kode fra SKAT via e-mail. Det fungerede upåklageligt. Det var endda kl. 18 en fredag aften. Og deres support-telefonnummer svarede også på det tidspunkt.

Dorte Toft sagde ...

@Peter. Så prøv denne her. Gå ind på Postdanmark.dk. Kig i øverste højre hjørne, under Mit e-posthus. Vælg "Ny bruger", og se, hvad du kommer til. Og det var vejen, som jeg gik ind, da jeg andetsteds havde læst, at man kan ændre leveringsadresse elektronisk.

@Lise. Jeg var ikke klar over, at man kunne have sin dig. sign. på memory-stick. Er åbenbart ikke ajour. Erindrer kun, at - da TDC tilbød sign. på en ekstern enhed - var det på en cd-rom. Ikke særligt handy. Får man sign. leveret på en usb-dims, eller lægger man den selv over?

@Mikkel. Hvordan fik du bestilt den til leverance via email?

Anonym sagde ...

Du skal have registreret en e-mail adresse og/eller mobilnummer på forhånd. Og vist nok også et spørgsmål/svar.

Dorte Toft sagde ...

Tak Mikkel.