2.9.07

Tyndbenet vejledning på IT-borger.dk

Vejleder eller vildlejer IT- og Telestyrelsen, når de inviterer forbrugerne inden for hos it-borger.dk med lokkemidlet ”Få det bedste abonnement med teleguiden”? På webstedet tilbydes et overblik over de allerbedste tilbud ud fra borgerens konkrete forbrug inden for mobiltelefoni, bredbåndsinternet, modem-adgang til internettet, fastnettelefoni, bredbåndstelefoni, udlandstelefoni med videre.

Lige nu kigger jeg selv efter ”Bredbånd med telefoni” – kategorien findes ikke, selv om både TDC, Cybercity og Fullrate reklamerer på fulde drøn for kombinationen lige nu. Dog viser det sig, at under bredbåndstelefoni, er det ikke kun telefonien, det gælder.

Jeg kigger også på Internet-telefoni, jævnfør mine tidligere beskrevne bestræbelser på at få halveret mine tele- og bredbåndsudgifter, men jeg savner nogle nye aktører på området. Men modem-adgangen? Jamen er der mon stadig nogen, som sidder og skal vælge mellem, hvem de billigst kan få 56 Kbit-adgang til nettet hos.

Jeg har talt med tre forskellige gutter med forskellig ekspertise på teleområdet, og alle tre kritiserer IT- og Telestyrelsen for at udgive deres portal for at være STEDET, der hjælper borgerne.

De har forskellige angrebspunkter. En påpeger, at styrelsen i lang, lang tid benægtede, at der var fejl i deres data, men så tilsidst måtte krybe til korset og igangsætte en kæmpemæssig opdatering af deres data. En anden siger, at styrelsen reflekterer behovene, som de så ud for lang tid tiden. At styrelsen slet ikke kan følge med, for eksempel hvad angår internettelefoni. En tredje siger, at teleselskaberne blot ”tuner” eller sammenskruer deres tilbud, så de ender øverst på listen over billigste, fordi telestyrelsens valgfaktorer er for overfladiske.

Værst af alt er måske, at hvad der umiddelbart kommer ud som det billigste, kan vise sig at være dyrt, når der også tages højde for mærkelige betingelser og/eller forskellige skjulte omkostninger, lyder vurderingen fra to af mine kilder. Oveni kommer, at IT- og Telestyrelsen slet ikke har øje for, om for eksempel mobildækningen for en given ”vinder” måske er den operatør, som udløser flest klager over dækningen.

IT- og Telestyrelsen, der hører under Videnskabsministeriet, har postet seks millioner kroner i it-borger.dk. Umiddelbart er min holdning, at skal staten ind på et sådant område, så bør resultatet være kvalitetsvurderinger af såvel pris, som det der står med småt, som dækningsgrader med videre. Ikke bare en gang overfladisk indsamling og gengivelse af leverandørinfo.

Men netop prisportaler er emnet for min klumme på bagsiden af Berlingske business i morgen. Den indledes sådan:

Scoop og skidt på prisportaler

Stakkels banker, bilforhandlere, boligsælgere og butikker. Forbrugerne rustes bedre og bedre til at forhandle om priser takket være nettets portaler, hvor priser sammenlignes. Men der er også portaler, som svigter. Jeg blev selv skuffet over itborger.dk, som staten har postet seks millioner kroner i.

Her følger en række links, til websteder og portaler, med relevans for klummen.

Oversigt over danske portaler med prissammenligning: Forbrugerstyrelsens forbrug.dk
IT-prissammenligning (i dette tilfælde dog en computerrygsæk): edbpriser.dk
Bred prisportal: Kelkoo.dk
Priser fly, hotel med videre: Expedia , Farecast.com, Farecompare.
Priser mobiltelefoni: TelePrisTjek
Priser telefoni/bredbånd: it-borger.dk
Priser biler: Bilbasen.dk
Priser boliger incl. oplysinger om prisfald: Boliga.dk
Priser banker: Mybanker.dk

Listen har kun fokus på, hvad jeg skriver om i klummen. Hvilke er dine favorit-prisportaler i øvrigt, og hvilke erfaringer har du alt i alt med prisportaler?

8 kommentarer:

Michael Carøe Andersen sagde ...

Jeg har lige to fly-prissider. Den danske Momondo.com fugere fremragende når man leder efter flybilletter fra DK eller steder som London. Og så den amerikanske Kayak.com som har et stort data materiale.

Anonym sagde ...

Ift. it-borger.dk, så er det jo altså selskaberne selv, der indrapporerer tallene til guiden.

Jeg har svært ved at se, hvilke private aktører, der skulle betale de 6 mio. kroner, det koster at have guiden kørende, så indtil der er et marked, så er det vel i og for sig fint, at staten står for den opgave. Telemarkedet er totalt uigennemskueligt, og guiden giver faktisk ganske mange mennesker gode råd.

Der er alt, alt for mange mennesker, der har alt for dyre teleløsninger. Og der er stadig mange hundredetusinde, der bruger modem som forbindelse til nettet og som i og for sig ikke har andet behov, ligesom stadig mange ikke kan få andet end modem-forbindelser, hvor de bor (TDC har leveringspligt på fastnet, men absolut ikke på bredbånd).

trolden sagde ...

Jeg er en af dem der kritisere IT-borger.dk. Det gør jeg mest for det de ikke fortæller, og på de manglede prisinformationer. Alle de ting de skriver om IP-telefoni kunne du også finde på en Wiki, det er så almindeligt, at ingen kan bruge det til noget. Nu er det sådan, at Ip-telefoni er meget mere nuanceret end de fleste forstiller sig, og det får man slet ikke indtryk af. Hvis man som borger skal have information af det offentlige, bør det netop være det, som man ikke kan få at vide andre steder, og som bliver fortiet i konkurrencens hellige formål.(hvordan lokker vi en borger ind i et kontraktforhold uden han ved, hvad hvad han går ind til) Markedet er virkelig uoverskuelig, så det er netop det som IT-borger burde gøre anskueligt og sammenligneligt.

Sådan som min stadard opstilling er, har jeg på min telefon 2 indgående numre og har 4 udbydere som jeg kan ringe ud over. Og jeg benytter selvfølgelig den billigste alt efter hvem jeg skal tale med. Jeg kan tage min telefon med rundt i verden, hvis jeg vil, og den virker bare jeg har en internet forbindelse.

Der er ingen, der beskriver, at når man køber IP-telefoni hos TDC,CyberCity, Fullrate og Tele2 med flere, bliver man bundet på nøjagtig samme måde som almindelig gammeldags telefoni. Men dem jeg taler med siger, at de har gratis telefoni med deres løsninger. Men de betaler altså kr.129,00 om måneden for at tale "gratis" Jeg siger ikke, at for mange vil ovennævnte løsning vil være god nok, men jeg mener bare at borgeren skal informeres, at der findes andre muligheder.

Der burde stå om Teleudbyderen var medlem af en Enum, så man med et forvalgsnummer kan tale gratis med en anden abonnent hos en anden udbyder. Kan du tale gratis med andre telefon numre hos samme udbyder. Kan din telefon være tilsluttet på flere destinationer samtidig, f.eks. hjemme og i sommerhus og på Pc'en.

Det er bare sådan, at hvis en portal virkelig skal informere brugerne, så er det da sådanne oplysninger, som ovenfor man skal informere om. Det er jo det som gør den store forskel mellem de forskellige udbydere.

Det er jo ikke mærkeligt at teleudbyderne ikke vil fortælle om disse muligheder, men hvis IT-borger har en forpligtigelse over for borgerne, bør man fortælle at IP-telefoni er meget mere end alm. gammeldags telefoni. Men her laver de en direkte sammenligning til gammeldags telefoni 1:1.

Man bruger hele tiden 112 som undskyldning. Men 112 er lavet til gammeldags telefoni, hvad med de offentilig gjorde 112 mere tidsvarende, så det var tilpasset til ny teknologi (hvorfor skulle man ikke kunne ringe 112 på en Skype telefon?). Faktisk kan man finde nøjagtig hvor vedkommende befinder sig ved hjælp af IP-nummeret. Det er sådan at alle dem der beskriver IP-telefoni, gør det ud fra gammeldagstelefonis premisser.

Undskyld, men det viser meget om dem der skriver informationerne, de er stagneret i det bestående. De kan slet ikke se mulighederne.

Ovennævnte er bare nogle eksempler på, hvad man ikke får at vide, som burde være interessant for en IT-borger.

Dorte Toft sagde ...

@Michael. Jeg har også hørt godt om Kayak.

@Kasper. Ja, der mangler private alternativer på nogle af områderne, men mobilområdet er jo godt dækket.

Måske fungerer tjenesten godt for de fleste, men jeg har jo blandt andet ved at tjekke på comon og Computerworld set en del kritik fra folk med teleekspertise, ligesom jeg som nævnt har snakket med sådanne.

Du skriver i øvrigt, at der stadig er hundredetusinder af folk på modemforbindelser. Hvor mange egentlig? Godt nok har TDC ikke forpligtet sig til 100 pct. dækning med bredbånd, men mit indtryk er, at mange telefoncentraler i, hvad der tidligere blev kaldt udkantsområder, er blevet i stand til også at håndterer bredbånd.

Anonym sagde ...

Jeg prøvede de 3-4 portaler der var i dag på internationale rejser ved at søge på en rejse til Atlanta, jeg har billet på.

Ingen af expedias to sider og heller ikke farecast havde Deltas direkte fly med, og farecompare havde kun det direkte fly på udturen med, mens det på hjemrejsedagen havde Deltas med et stop.

Det kunne have været, fordi der var udsolgt, men det var der ikke det undersøgte jeg og dels hævdede farecompare, at der på rejsen hjem med et stop var udsolgt ( hvad der godt kan have været, den rejse gad jeg ikke checke)

Så som du antyder - man skal som ræven have flere indgangshuller. I øvrigt ville det også være rart hvis nogen engang fandt ud af en metode til at opdage, om der er forskel på de forskellige flyselskabers tendens til at ændre priser op eller ned efterhånden som afrejsen nærmer sig.

Denne gang vidste jeg i god tid hvornår og bestilte næsten to måneder før. Det er fjorten dage siden, idag er prisen 4.600 kr istedet for 4.300.

Anonym sagde ...

Der er ingen tvivl om at private idag laver en stor del at det som der er på IT Borger, undskyld men hvorfor skal IT & Telestyrelsen rådgive borgerne i valg af MP3 afspiller og rent faktisk er der mange sider der dækker store dele af det som der er på IT Borger

Det ligner lidt af et offentligt beskæftigelsprojekt af tvivlsom kvalitet.... :-)

trolden sagde ...

@anonym - beskæftigelsesprojekt.
Jeg kan kun give dig ret!

Jeg laver selv CMS til internettet og jeg undre mig virkelig over hvor lidt man får for 6 mill.

Jeg har prøvet at gennemgå portalen for at se hvad den dækker ud over IP-telefoni.

Sådan som jeg ser portalen, må den jo afspejle dem som har bestilt den, og det foruroliger mig en hel del.

Anonym sagde ...

Her findes en samlet opdateret liste over en masse danske og europæiske prissammenligningssteder og prisportaler:
http://prisportal.googlepages.com/
Siden er delt op i generelle og emne-opdelte søgemaskiner, som dækker alverdens emner såsom bøger, rejser, edb-udstyr, forsikringer, tele/internet, strøm og gas osv.